Q-melk2 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Synes det er artig hvordan innlegg som er kritiske til USA får et tosifret antall sider og er stappfulle med folk som vil "bevise" at USA har blitt en politistat eller lignende, mens en lignende og mer alvorlig utvikling i nabolandet tydeligvis ikke er like spennende. Hehe, jeg har merket meg det samme. Det er jo moteriktig å hate USA for tiden, da har det ikke så mye å si om NK, Russland eller Kina er verre. Bush = Hitler/zionistisk konspiratør, er vist hva som betyr noe. Så da gir vel folk flest F i hvor mange uskyldige som dør grunnet matmangel osv. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Ja, noen har vel det å holde USA til en høyere standard enn kommuniststater og Russland som har hatt demokratiet sitt siden 1991 , for noen raringer. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Synes det er artig hvordan innlegg som er kritiske til USA får et tosifret antall sider og er stappfulle med folk som vil "bevise" at USA har blitt en politistat eller lignende, mens en lignende og mer alvorlig utvikling i nabolandet tydeligvis ikke er like spennende. Hehe, jeg har merket meg det samme. Det er jo moteriktig å hate USA for tiden, da har det ikke så mye å si om NK, Russland eller Kina er verre. Bush = Hitler/zionistisk konspiratør, er vist hva som betyr noe. Så da gir vel folk flest F i hvor mange uskyldige som dør grunnet matmangel osv. Problemet ligger vel i at vi vet at NK, Kina og Russland er verre. Russland har jo alltid vært den store bjørnen i øst, men de har jo ikke akkurat vært i medias søkelys eller aktive på den globale arenaen i like stor grad som USA. Nord-Korea er vel ett kapittel for seg selv, liten klovn der nede som sitter på atomvåpen, er ikke noe tryggere på den gutten enn på Ayatollaen i Iran. Og USA var og er liksom vår "knight in shining armour", vår allierte helt som vi legger vår lit til hvis noe skulle skje. Og da blir det noe annet når denne helten viser seg å være ulv i fåreklær. Og da blir det naturlig å kritisere de. Eller, mesteparten av kritikken går vel på Bush, som viser seg like inkompetent som det karen fra Nord-Korea måtte være. Jeg har sett luringer som påstår at dette utviklet seg fra demonstrasjon til opptøyer og forstyrrelser av orden, og derfor måtte politiet bryte inn. Heller tvilsomt til det. Russland er ett land der de som sitter på makten har det veldig godt, og har masse privileger og tjener mye på det. Og gjør selvfølgelig det de kan for å holde på makten. Oligarken, som visstnok skal ha bestå av eller ha gode kontakter med gode gamle KGB agenter. Selv Putin ble jo trent under KGB-regi. Så poenget er vel, at dette ikke er noen overraskelse for oss. Man kan gå så langt som å si at vi nesten forventet noe slikt. Putin er populær og ved å gjøre noen simple triks som å heve sperregrensen og nekte noen partier å dele lister, så holder han ett sterkt grep rundt makten. I god gammel russisk stil. Som trynemjoel sier, vi forventer mer av USA. Og blir skuffet når de ikke leverer. Endret 26. november 2007 av Rampage Lenke til kommentar
LibFri Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Som trynemjoel sier, vi forventer mer av USA. Og blir skuffet når de ikke leverer. Jeg syns dere burde starte å forvente noe av land som Russland, NK og Kina slik at de kanskje leverer og. Selvfølgelig skal USA få litt pepper, men mengden pepper bør være proposjonal i forhold til hvilke brudd det er snakk om. Nettopp derfor burde dere spare noe av peppern til for eksempel Russland og Kina. Sett krav til disse og da vel. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Som hegemon vil USA alltid bli kritisert. Noen vil mene at de gjør for lite og andre for mye uansett... Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Som trynemjoel sier, vi forventer mer av USA. Og blir skuffet når de ikke leverer. Jeg syns dere burde starte å forvente noe av land som Russland, NK og Kina slik at de kanskje leverer og. Selvfølgelig skal USA få litt pepper, men mengden pepper bør være proposjonal i forhold til hvilke brudd det er snakk om. Nettopp derfor burde dere spare noe av peppern til for eksempel Russland og Kina. Sett krav til disse og da vel. Var vel min kommentar, men anyways. Omstendighetene tilsier ikke at jeg forventer noe av hverken NK eller Kina, jeg forventer at Russland blir sterk, jeg forventer at de ihvertfall ikke avvikler det lille demokratiet de har fått (eller ihvertfall fordeler makten på en måte) og jeg forventer at de ikke blir totalitære og ekspansjonistiske. Sålenge de lever opp til det blir jeg fornøyd. USA har en helt annen rolle, både i historien og politikken globalt idag. Og pepperen er faktisk proporsjonal med bruddene som har vært begått både siden 9/11 og før det også. Endret 26. november 2007 av Rampage Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Vanskelig å måle kvantum av pepper her. Min kritikk var rettet mot "palestinaskjerf bærende raddistypene" og ikke balansert, nødvendig kritikk basert på nøktern historisk virkelighet. Det som bekymrer meg er at det tilsynelatende er så lite bekymring rundt det som foregår i Russland nå. Rampage, hvorfor skulle du holde Russland til en annen standard en USA? Har ikke en gjennomsnittelig russer like mye rett til frihet, velferd og glede som en amerikaner, nordmann, japaneser - hvem som helst? Rettigheter er universale, eller så er det ikke rettigheter lengre. En holdning av "så lenge det ikke blir værre" er farlig... tenker tilbake på 30 tallet og en viss politisk vekkelse i Tyskland og andre land, særdeles Storbritanias, reaksjoner på det. "Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv" Arnulf Øverland Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Vanskelig å måle kvantum av pepper her. Min kritikk var rettet mot "palestinaskjerf bærende raddistypene" og ikke balansert, nødvendig kritikk basert på nøktern historisk virkelighet. Det som bekymrer meg er at det tilsynelatende er så lite bekymring rundt det som foregår i Russland nå. Rampage, hvorfor skulle du holde Russland til en annen standard en USA? Har ikke en gjennomsnittelig russer like mye rett til frihet, velferd og glede som en amerikaner, nordmann, japaneser - hvem som helst? Rettigheter er universale, eller så er det ikke rettigheter lengre. En holdning av "så lenge det ikke blir værre" er farlig... tenker tilbake på 30 tallet og en viss politisk vekkelse i Tyskland og andre land, særdeles Storbritanias, reaksjoner på det. "Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv" Arnulf Øverland Rett til frihet, rett til velferd og glede er ikke universale rettigheter. Det er normer, veldig flotte normer, satt av vestlige makter. Og selv om jeg måtte ønske allt det gode for alle mennesker i verden. Så betyr det ikke at ett liberalt demokrati samsvarer med disse normene. Jeg vil si at det er ganske lavmål å begynne å sammenligne Putin og Russlands opprustning og autoritære trekk til nazi-Tyskland. Russland har blitt sterkt igjen gjennom helt andre ting en Tyskland og hvis du prøver å overbevise folk om at Putin har en raseideologi og lebensraumide som Hitler tror jeg at din seriøsitet her treffer brønnbunnen. Putins Russland kan være ett autoritært pseudodemokrati sålenge de tar vare på befolkningen sin og ikke har en offensiv utenrikspolitikk. Forøvrig forventer jeg mer av det moderne demokratiets grunnleggere og som enkelte neocons hevder: "frihetens fyrtårn". Min beste venn, fremfor Russlands autoritære og tsaristinspirerte historie, min beste venns rival. Det er min holdning til det. Endret 26. november 2007 av Rampage Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Det som bekymrer meg er at det tilsynelatende er så lite bekymring rundt det som foregår i Russland nå. Har ikke satt meg så veldig inn i dette bortsett fra jeg har fått med meg at Putin har overveldene støtte hos folk flest, så hva er det opposisjonen der borte i tilfelle er misfornøyd med eller protesterer mot? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Det som bekymrer meg er at det tilsynelatende er så lite bekymring rundt det som foregår i Russland nå. Har ikke satt meg så veldig inn i dette bortsett fra jeg har fått med meg at Putin har overveldene støtte hos folk flest, så hva er det opposisjonen der borte i tilfelle er misfornøyd med eller protesterer mot? Det vanlige, de liker ikke at de som sitter ved makten har makt og ønsker makt for seg selv? Er vel hele greia opposisjonen går ut på. Ellers har vel Putin gjort ett par trekk de ikke liker? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Det som bekymrer meg er at det tilsynelatende er så lite bekymring rundt det som foregår i Russland nå. Har ikke satt meg så veldig inn i dette bortsett fra jeg har fått med meg at Putin har overveldene støtte hos folk flest, så hva er det opposisjonen der borte i tilfelle er misfornøyd med eller protesterer mot? Det vanlige, de liker ikke at de som sitter ved makten har makt og ønsker makt for seg selv? Er vel hele greia opposisjonen går ut på. Ellers har vel Putin gjort ett par trekk de ikke liker? Kanskje hele greia med at Russland bare er halvdemokratisk, har en halv ytringsfrihet, halve menneskerettigheter, osv.? Ikke det at jeg tror opposisjonen vil gjøre det noe bedre (Kasparov står f.eks. i ledtog med amerikanske neokonservative) men de bruker det i alle fall som unnskyldning. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Sammenligningen til Nazi-Tyskland var ikke direkte men ment som et eksempel. Hitler begynte heller ikke ekstremt på med en gang, ble demokratisk valg, og hadde overveldende støtte blant befolkningen... Poenget mitt var at man ikke bør stille seg passiv til noen form for urett... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Sammenligningen til Nazi-Tyskland var ikke direkte men ment som et eksempel. Hitler begynte heller ikke ekstremt på med en gang, ble demokratisk valg, og hadde overveldende støtte blant befolkningen... Riktignok var han demokratisk valgt, men noen overveldende støtte i befolkningen finnes ikke å spore i valgene i 1932 og '33, og jeg vil kalle det Hitler gjorde i begynnelsen av sitt embete ganske ekstremt. Jeg lurer også på hvor dette med at Putin har overveldende støtte i befolkningen kommer fra. Noen som har noen kilder? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hum: http://pewresearch.org/pubs/103/the-putin-popularity-score http://commentisfree.guardian.co.uk/dilip_...is_popular.html http://www.nybooks.com/articles/20836 http://www.themoscowtimes.com/stories/2007/10/25/013.html http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6265068.stm Han er nok ganske populær ja. Agrees Global Insight Russia analyst Natalia Leshchenko: "Living standards are slowly beginning to improve, also for the poorest, and that's why Putin is popular." edit: bytta ut den ene linken da den var særdeles gammel Jeltsin sitt heller tafatte demokratiforsøk har tydeligvis satt spor. De ønsker en sterk leder som kan gjøre noe fremfor ett demokrati. Ifjor dog. Men sikkert samme tankegang som sitter igjen i år også. Endret 26. november 2007 av Rampage Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeltsin sitt heller tafatte demokratiforsøk har tydeligvis satt spor. De ønsker en sterk leder som kan gjøre noe fremfor ett demokrati. Amen. Er akkurat det som er tilfelle i dag. Lenke til kommentar
Gene Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det at Putin er ufattelig populær i hjemlandet har ikke nødvendigvis noe med at folk flest liker ham. Den normale russer har ikke all verdens lit til sine politiske ledere, og har som regel liten interesse for vanlig "partipolitikk". Med et arbeidsmarket som er kolapset og stadig økende fattigdom, bryr folk flest seg ikke om mye annet enn seg selv og hvordan de skal klare hverdagen. Det hjelper da svært lite at det demokratiske systemet ikke ser ut til å fungere for den gjennomsnittlige russer. Dette er noe som kan føre til at folk flest føler (og sikkert med god grunn) en slags avmakt og politikerforrakt. Vi må jo også huske at korrupsjon også er et veldig stort problem i Russland, og dette gjenspeiler det at folk har mer enn nok med å ta vare på seg og sine, og da ikke har så alt for stor interesse for samfunnets beste. Hvem kan vel egentlig klandre dem. Hadde jeg fått penger til middag på bordet til meg og min familie, ville jeg nok ikke brydd meg stort, om det stred imot grunnleggende samfunnspremisser. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg må si at etter over 15 år med nesten totalt anarki, har Putin faktisk gjort en god jobb, men det har krevd at han må få arrestert en viss mengde korrupte mennesker som tjente sinnsyke summer etter at muren falt. Vi har vært fri i over 100 år, de i snart 20 år derfor bør vi gi dem sjanse til å kunne selv bestemme om de vil ha sine rettigheter først og så økonomi, eller økonomi og så rettigheter. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Her er en liten reportasje om situasjonen i Russland. Lenke til kommentar
LibFri Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Her er en liten reportasje om situasjonen i Russland. Bra artikkel, trynemjoel Alle som interesserer seg for forholdene i Russland bør se dokumentaren på NRK2 nå klokken 2010 som omhandler Putin og hans vei til makten. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Spennende, det skal jeg få med meg. Takk for infoen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå