Feltherre Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Russland er blitt en politistat!! Det hemmelige politiet har større innflytelse i Russland i dag enn det hadde i Sovjetunionen, mener en av de mest sentrale dissidentene fra Sovjet-tiden. Russland styres i dag i stor grad av etterretningsfolk som fikk sin utdanning under det fryktede KGB i Sovjetunionen, fastslår aktivister, opposisjonelle og Russland-kjennere. Tre av fire sentrale, russiske tjenestemenn i Kreml har hatt tilknytning til KGB, etterfølgeren FSB eller andre sikkerhets- eller militærorganisasjoner, mens én av fire har jobbet for disse organene, fastslår forskere. – Verre enn Sovjet The Economist skriver at det er FSB som har den politiske makten i Russland i dag. Sergej Kovaljov, som vanket i de samme kretsene som nobelprisvinneren Andrej Sakharov i Sovjet-tiden, sier arvtakerne etter KGB har tilpasset sine metoder, men fortsatt krenker grunnleggende rettigheter. – På enkelte vis er situasjonen til og med verre enn i Sovjetunionen, sier Kovaljov til nyhetsbyrået Reuters. Søndag 2. desember er det valg på ny nasjonalforsamling i Russland, og alt tyder på at Putin og hans allierte – de såkalte siloviki – vil befeste sitt grep om den politiske makten. – Deler verdier Sovjet-dissidenten Sergej Kovaljov hevder at dagens beslutningstakere i Kreml «alle kommer fra KGB». – Alle som fatter beslutninger kommer derfra eller deler den samme ideologien og oppfatningen av hvordan en stat bør være. Og dette teamet opptrer målbevisst og svært effektivt, sier Kovaljov, som regnes som den mest sentrale skikkelsen i den russiske menneskerettsbevegelsen. – De bruker ikke nøyaktig de samme metodene. De bruker modifiserte Sovjet-metoder. Modifiseringen av disse har vært svært vellykket, sier han. Sergej Kovaljov, som ble idømt sju års fengsel og tre år i internt eksil i 1974, mener det er større grad av ytringsfrihet i dagens Russland enn i Sovjet-perioden, men at det fortsatt forekommer omfattende sensur. «Andropovs barn» Det er bred enighet blant forskere og eksperter om at demokratiske rettigheter er blitt tilsidesatt i stadig større grad etter at den tidligere KGB- og FSB-offiseren Vladimir Putin ble landets president for sju år siden. – I Russland råder det igjen en atmosfære av frykt. Samfunnet frykter myndighetene og myndighetene frykter samfunnet, sier Nikita Belykh fra opposisjonspartiet Unionen av høyrekrefter, som er åpent kritisk til Kreml. Både FSB-sjefen Nikolaj Patrusjev, første visestatsminister Sergej Ivanov og Putins to visestabssjefer Viktor Ivanov og Igor Setsjin – alle fire i presidentens innerste krets – begynte i KGB på 1970-tallet da Jurij Andropov var sjef for byrået. Andropov ledet Sovjetunionen i 15 måneder før han døde i 1984. – Sterk, autoritær stat The Economist skriver på lederplass at etterretningsfolkene i Kreml er motivert av grådighet – flere av dem har tjent seg søkkrike på å sitte i maktapparatet – og et ønske om hevn etter det som skjedde på 1990-tallet. Mange av dem ble nemlig tilsidesatt etter Sovjetunionens sammenbrudd i 1991. I dag ønsker de å opprette et varig politisk system i Russland som er sentralisert, autoritært og hierarkisk, og som på mange måter minner om hvordan et privat selskap drives, skriver Radio Free Europe. – De ønsker en sterk, autoritær stat av samme type som Sovjetunionen, men uten Sovjet-idiotiet, sier Olga Krysjtanovskaja fra det russiske vitenskapsakademiets institutt for sosiologi. De ønsker et «statssystem uten noen maktfordeling», fastslår forskeren. I valget 2. desember gir russerne etter alt å dømme Vladimir Putin og hans allierte grønt lys til å bygge videre på sitt prosjekt. Er Russland på vei til å bli en politistat? Er det bekymringsverdig at de arresterer opposisjonsledere? Endret 25. november 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg er enig i at Russland er en politistat. Og ja, det er svært bekymringsverdig at de arresterer folk med forskjellig mening ifra Staten. Da fungerer ikke demokratiet. Det som også er meget bekymringsverdig er at de ruster opp militæret sitt i stor stil, og har gjenopptatt bl.a flygninger ned langs norskekysten for å vise muskler og makt. Det virker som om Russland er på vei i en ny nasjonalistisk æra. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg er glad for at vi er med i NATO nå. Liker ikke utviklingen i Russland. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 I slike store nasjoner så vil det nok alltid være noen som sitter og drar i trådene. En oligark som har makt, innflytelse og kapasitet til å fremme sine ideer, uavhengig av hvem som har makten. Det kan være litt bekymrende at de stopper opposisjoner, men dette ser vi nok også hos de andre stormaktene. Vi kan ikke forvente at de blir demokratiske i vår forstand, vi får bare håpe de beholder åpenheten og ikke begynner å gå over til totalitære tendenser. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 At de utestenger utenlandske valgobservatører tolket jeg ikke akkurat som et sunnhetstegn. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Det er mer en "litt bekymrende" at en stormakt vi deler landegrense med begynner å vise totalitære tendenser. Å "stoppe opposisjonen" i den forstand skjer ikke hos andre vestlige stormakter som f.eks USA og Storbritania Rampage - sist jeg sjekket var det ytringsfrihet der også. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Det var jo derfor jeg skrev at jeg får håpe de ikke får flere totalitære tendenser. Og det er jo bare en enda bedre grunn til å fortsette å pleie vårt forhold til både NATO, Europa og USA. Endret 25. november 2007 av Rampage Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Og det er jo bare en enda bedre grunn til å fortsette å pleie vårt forhold til både NATO, Europa og USA. Helt enig, det er en skremmende tanke at vi har flere makter innen Norge som vil ut av NATO. Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Helt enig, det er en skremmende tanke at vi har flere makter innen Norge som vil ut av NATO. Hør, hør! Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/17/509222.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/26/519252.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/03/502429.html Ikke akkuratt en positiv utvikling. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/17/509222.htmlhttp://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/26/519252.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/03/502429.html Ikke akkuratt en positiv utvikling. Jeg tror nok dette er et svar på at Russland vil bli en stormakt igjen, de har fått en bedre økonomi enn før, og det blir da mere penger over alt, også militæret. De russiske flyene og ubåtene beveger seg bare steder de har lov til å bevege seg. Det er heller ikke uvanlig at andre land også gjør lignende ting. Men russland har ikke hatt det som vane. Jeg tror nok også at dette er et svar på rakettskjoldet USA vil sette opp i Øst Europa. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Synes det er artig hvordan innlegg som er kritiske til USA får et tosifret antall sider og er stappfulle med folk som vil "bevise" at USA har blitt en politistat eller lignende, mens en lignende og mer alvorlig utvikling i nabolandet tydeligvis ikke er like spennende. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Kanskje fordi det er konvensjonell visdom at Russland er et pseudodemokrati? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Noen som har andre kilder til dette her? Annet enn norsk tabloidmedia. Lenke til kommentar
LibFri Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 [quote name='Myagos' post='9988817' date='26/11-2007 : Jeg tror nok også at dette er et svar på rakettskjoldet USA vil sette opp i Øst Europa. Man kunne kanskje snudd det hele og sagt at dette viser behovet for et rakettskjold? Better safe than sorry. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Man kunne kanskje snudd det hele og sagt at dette viser behovet for et rakettskjold?Better safe than sorry. Jeg er selv mere redd for USA enn jeg er for Russland. Russland mener også at dette rakettskjoldet til USA truer russland, Bush og Putin skulle vel ha en prat om dette?, men jeg aner ikke hva de kom fram til, eller noe i det hele tatt... Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 [quote name='Myagos' post='9988817' date='26/11-2007 : Jeg tror nok også at dette er et svar på rakettskjoldet USA vil sette opp i Øst Europa. Man kunne kanskje snudd det hele og sagt at dette viser behovet for et rakettskjold? Better safe than sorry. Høna og egget osv... Men gikk ikke condi ut og sa at et slikt rakettskjold neppe ville hindre russerne særlig uansett? Ellers har vel aldri Russland vært særlig kjent for sine demokratiske verdier, tror det er derfor de får mindre oppmerksomhet enn USA. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Så lenge de ikke prøver på noe fancy, driter jeg lang vei. Men prøver de seg, spreng de til filler. Har ingen nytte av ett land som kun skal lage kvalme. (Ikke medtenkt innbyggerne som kan ha noe lunde mere i knollen enn Putin og hans tilhengere.) Birger Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) [quote name='Myagos' post='9988817' date='26/11-2007 : Jeg tror nok også at dette er et svar på rakettskjoldet USA vil sette opp i Øst Europa. Man kunne kanskje snudd det hele og sagt at dette viser behovet for et rakettskjold? Better safe than sorry. Høna og egget osv... Men gikk ikke condi ut og sa at et slikt rakettskjold neppe ville hindre russerne særlig uansett? Stemmer det, de 10 amerikanske missilene vil ikke kunne ta ut en brøkdel av de tusenvis av stridshodene russland har, dette vet Putin. Men logikk har ikke så stor betydning når Putin prøver å kontrolere opinionen hjemme. Han tjener på at vesten blir sett på som "bad guys", det gir ham muligheter til å styrke forsvaret slik at russland igjen blir sett på som en militær stormakt. Mye av formålet med Putins sabelrasling er å forme den politiske situasjonen internt i Russland; han oppfører seg som en klassisk "stor sterk man" som beskytter Motherland mot de onde utenforstående, det russiske folk har tradisjonelt vært veldig opptatt av slikt, nemlig styrke og mot osv. Og liker ledere som oppfattes som skikkelige mannfolk. Dere husker vel oppstyret rundt Putins bare overkropp? Endret 26. november 2007 av Q-melk2 Lenke til kommentar
LibFri Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) [quote name='Myagos' post='9988817' date='26/11-2007 : Jeg tror nok også at dette er et svar på rakettskjoldet USA vil sette opp i Øst Europa. Man kunne kanskje snudd det hele og sagt at dette viser behovet for et rakettskjold? Better safe than sorry. Høna og egget osv... Men gikk ikke condi ut og sa at et slikt rakettskjold neppe ville hindre russerne særlig uansett? Ellers har vel aldri Russland vært særlig kjent for sine demokratiske verdier, tror det er derfor de får mindre oppmerksomhet enn USA. Tror du har rett om condi. Russland er et ekstremt stort land med mange muligheter. Disse mulighetene blir nå utnyttet og den russiske bjørnen vil igjen vise krefter. Russlands historie er jo og blodig og imperialistisk så om det er en ''nasjonal vekkelse'' på gang der, burde vi trå varsomt og ta våre forhåndsregler. Det kan sås tvil om vekkelsen er så nasjonal som media vil ha det til, siden russisk media blir kontrollert og sensurert og valgene ser ut til å bli utført uten inspektører. Videre kan man se på historien som tilsier at Russland er et land som ikke er vant med demokrati, og derfor møtes ikke disse totalitære tendensene av motstand fra folket. Edit: leif Endret 26. november 2007 av LibFri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå