Harry_Bosch Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Trafikkreglene sier at forbikjøring skal skje på venstre side og ikke høyre. Jeg kjører ofte med cruisecontrollen på. På firefelts motorveier så legger jeg meg ca. 10 km over fartsgrensen og jeg ligger i høyre fil. De jeg da tar igjen, er som regel tunge kjøretøy og pensjonister. Ofte opplever jeg at det er flere biler i venstre felt enn i høyre, og noen ganger tar jeg igjen dem som har kjørt forbi meg. Hva skal jeg da kjøre? Skal jeg koble ut cruisecontrollen og legge meg bak de andre i venstrefilen, eller kan jeg "cruise" forbi i høyre fil? Det har hendt at jeg har "cruiset" forbi hele rekken av biler i venstre fil. Jeg vil understreke at jeg unngår å kjøre forbi store kjøretøy på høyre side så langt det er mulig. Dette på grunn av blindsonen hos dem. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Ja, du skal la være å kjøre forbi om du er "paragrafrytter", fordi har altså ikke lov til å kjøre forbi. Det finnes unntak her, f.eks om du kjører med kø forran deg, så kan du passere siden din fart avgjøres av den forran deg. Dette er altså typisk rushtidsfenomen fordi alle felt kreves for å få trafikken unna. Rent trafikkmessig er det ikke noen fordel å la være å kjøre forbi, men det er altså ikke lovlig. Det er heller ikke lovlig å ligge i venstre fil uten at det er for forbikjøring, så de du kjører forbi har ikke noen å si på deg uansett. Det er btw. noe dritt at svært mange ikke kan kjøre på flerfelts vei. Det er ikke bare èn gang jeg har ligget bak biler som har ligget uten biler forran paralellt i begge tilgjengelige felt og dermed direkte blokkert forbikjøring uansett hvor mye jeg har tutet, blinket med lys, osv. Endret 25. november 2007 av jonepet Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Det er som jonepet sier. Venstre felt skal egentlig ikke benyttes annet enn dersom kjøring i høyre felt foregår under fartsgrensa og det skaper kø. Det er ikke noe mer lov å ligge 10 km/t over fartsgrensa enn det er å kjøre forbi på høyre side. Eneste er vel at skulle det oppstå en ulykke når du kjører forbi i høyre felt, så er det lettere å bevise enn at du lå 10 km/t over fartsgrensa. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Dette kan da umulig stemme på firefelts vei. Så lenge man holder seg i fila mener jeg å ha hørt at det er tillatt å kjøre forbi på høyre side. Alt annet vil jo føre til utrolig dårlig trafikkflyt. Hva om man da har to felt som ender opp i hver sin avkjørsel, og hvor køen står i venstre felt. Skal man da la være å kjøre forbi i høyre felt når man selv skal til høyre? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Akkurat det nevnt i siste svar er et stort poeng enkelte steder. Her i Bodø har vi vekselvis tre- og firefelts vei fra utkanten av byen og ca. en mil utover. På denne mila er det 5 kryss hvor alle har minst ett venstresvingefelt (faktisk er det bare ett av dem som har bare ett, de andre har fra begge sider). Problemet her er at de som skal til venstre i siste avkjøring ofte har en tendens til å ligge i venstre hele veien fra starten av firefeltsveien, og de har jo absolutt ikke noen planer om å slippe forbi eller holde fartsgrensene (vekselvis 60 og 70, og det skal jo ikke være så vanskelig på rett vei med flere felt). Det andre er at venstresvingfeltene er så kort at i noen av kryssene i rushtiden blir det kø langt bakover, og dermed blokkeres ett av feltene. Men ja, det stemmer. Det ER forbudt å ligge i venstre felt uten saklig grunn (og at man skal svinge til venstre om 8km er ikke saklig grunn), og det er også forbudt å kjøre forbi på høyre siden med unntak av dersom de som er i venstre felt tydelig gjør klar (f.eks ved blinklys) til å svinge til venstre, eller dersom det er kø i ett eller flere felt gjør at hastigheten bestemmes av bilene foran. Det er også ett til unntak. Det er lovlig å kjøre forbi på høyre side rett før og i lyskryss med flere felt i kjøreretning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Kan dette stemme da? Det er naturlig nok ikke lov til å kjøre forbi på høyre side på vanlig 2-felts (1 i hver retning) vei, men på motorveg med 2+ felt i hver retning blir dette en passering, ikke en forbikjøring, og DET er vel lov, så langt jeg vet (eller ihvertfall praktiserer). Jeg reiser 160 km hver dag, det meste på motorvei, og gjør dette mange ganger daglig. Fint om noen forteller meg hvor det står at dette ikke er tillatt, dersom det ikke er det! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Dette er hva som står i trafikkreglene om forbikjøring.. og enhver passering av et kjøretøy på samme vei i samme retning mener jeg defineres som en forbikjøring: § 12. Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. 2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover, b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring, c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham, d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den. 3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte. 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. 5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen, b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi, d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt. Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt. Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 "c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt." Med andre ord kan man da passere i høyrefila dersom trafikken til venstrefila flyter saktere enn i høyrefila. Det er vel forbikjøring på høyre side for så å slenge seg over i venstre som er litt mer tvilsomt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Systemet er vel mest ment for å unngå at det ligger biler paralellt på flerfelts vei og blokkerer trafikken bak. I utgangspunktet skal alle da ligge i høyre felt til en hver tid annet enn i rene forbikjøringer, og etter det straks legge seg tilbake i høyre felt. I rushtiden eller andre tidspunkter hvor det er mye kø skal det jo ikke være slik at det danner seg tomrom i køene og dermed trafikkavviklingen vesentlig blir redusert bare fordi den høyre køen av en eller annen grunn beveger seg fortere enn den venstre, så unntaket er vel klart ment for å unngå det. Det er jo ikke dermed sagt at "trafikken er så tett" om det ligger 3 biler bak hverandre i venstrefeltet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 "c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt." Med andre ord kan man da passere i høyrefila dersom trafikken til venstrefila flyter saktere enn i høyrefila. Det er vel forbikjøring på høyre side for så å slenge seg over i venstre som er litt mer tvilsomt. Det var noe sånt jeg lærte da jeg tok lappen, men det begynner å bli leeeenge siden. Ellers ser jeg ofte folk som praktiserer den siste varianten. Som en digresjon: I Tyskland var det tidligere forbudt å kjøre forbi på høyre side uansett, også på Autobahn. Det var lenge slik at tyske biler ikke hadde speil på venstre side som standard, det måtte bestilles som ekstrautstyr. Vet ikke når det ble slutt på dette, kanskje med EU? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) "c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt." Med andre ord kan man da passere i høyrefila dersom trafikken til venstrefila flyter saktere enn i høyrefila. Det er vel forbikjøring på høyre side for så å slenge seg over i venstre som er litt mer tvilsomt. Stemmer nok bra det! Ikke lov å flise forbi på høgre uten at det er tett trafikk! Polisen er rimelig hissige på "sikksakkkjøring" på motorvei! Endret 26. november 2007 av Jotun Lenke til kommentar
fleric Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Problemet her er vel i utgangspunktet de som ligger i venstrefeltet. Hadde folk holdt til høyre, men ikke ligget i venstre feltet konstant hadde jo dette ikke vært et tema. Tror jeg så på trafikkmagasinet på SVT for noen år siden og dem snakket om å venstrefeltet. Der ble det sagt at i Sverige har kjøretøyer som ligger i venstrefelt _vikeplikt_ for kjøyretøy som kommer raskere bakfra. Ligger man altså i venstre felt med bil bak som tydelig har tatt én igjen, bryter man altså vikeplikt-regel. Det ble også sagt spesifikt at denne regelen gjelder selv om kjøyretøy som kommer bakfra ligger godt over fartsgrensen (da har jo begge brutt reglene, men nr 1 i løen bryter alts vikeplikt regel..) Endret 2. desember 2007 av fleric Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Tar du igjen en som ligger i venstre felt, blinker du deg inn bak han, så holder du inne fløyta med høyrehånda, mens du viser fing til han ut vinduet med venstre. Dette holder du gående helt til han har lagt seg inn. 1 Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Jeg kjørte forbi politiet på høyre side på en tofelts vei. Fikk kjeft. Senere kjørte jeg IKKE forbi politiet på høyre side på tofelts vei, holdt meg en halv billengde bak de i høyre felt og fulgte farta deres til punkt og prikke, for jeg ble jo fortalt at man ikke skal kjøre forbi på høyre side.. Fikk jaggu kjeft da også gitt. Politiet kjørte godt under fartsgrensa i venstrefil altså. Endret 2. desember 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 På firefeltsvei merker jeg alltid at de på høyre side kjører under fartsgrensen mens de på venstre side grisekjører i 130-140. Ofte er det "tett" trafikk på høyre side slik at hvis jeg ligger på venstre og det kommer en bak meg i 140 så er det ikke alltid så lett å finne en luke på høyre side å komme meg til uten at avstand foran og bak blir farlig kort. Føler meg ofte presset i slike situasjoner. Da har jeg valget mellom å tvinge meg rett inn på høyre side og ha alt for kort avstand til bil foran og bil bak, eller jeg må dra på ekstra for å "matche" hastigheten til den som presser bak meg på venstre. Er ikke lett å bare dra på når man kjører en skranglekasse med for få hester. Lenke til kommentar
otis Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg kjørte forbi politiet på høyre side på en tofelts vei. Fikk kjeft.Senere kjørte jeg IKKE forbi politiet på høyre side på tofelts vei, holdt meg en halv billengde bak de i høyre felt og fulgte farta deres til punkt og prikke, for jeg ble jo fortalt at man ikke skal kjøre forbi på høyre side.. Fikk jaggu kjeft da også gitt. Politiet kjørte godt under fartsgrensa i venstrefil altså. Du fikk nok kjeft fordi du lå altfor nært. En halv billengde er altfor nært. Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Vi lå i hvert vårt felt da... To felt i samme retning. Jeg er ikke så dum at jeg prøver å ligge så nære politiet at jeg skraper lakken fra støtfangeren deres Endret 2. desember 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Kjenner til problemet til trådstarter. Folk ligger og cruiser i venstrefeltet selv om det er god plass i høyre. Hender jeg legger meg over i venstre og blinker med flernlysene, da flytter de som oftest på seg. Om de ikke gjør det blir det forbikjøring i høyrefeltet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå