Gå til innhold

Overklokke Amd Athlon 64 x2 6000+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv! :)

 

Det er umulig å si hvor kjapt du kan få den til å gå, da det kommer an på blant annet disse tingene:

 

Hovedkort, RAM, strømforsyning, kjøling av CPU, Kjøling av minne, kjøling av hovedkort.

 

Begynn med å lese av hvor varm og rask prosessoren er ved standard klokk.

Øk deretter hastigheten på CPU'en i små steg og sjekk at alt fortsatter er stabilt, og at den holder seg relativt kald enda.

Når du så møter veggen, øk spenningen til CPU'en og fortsett så langt du tør ... :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du kommer nok ikke langt, i og med at den er presset på så høy frekvens fra før av. Uansett om du har en fantastisk god chip vil nok den høye TDPen (temperaturen) begrense deg rimelig fort på luft.

 

Dette er noe du har lest og hørt, som ikke nødvendigvis er korrekt. :)

 

Her er min "rigg" med samme CPU (vannkjølt). Dette er 24/7 settings. Max. load temps er ikke over 45 grader.

post-40756-1196000816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Du kommer nok ikke langt, i og med at den er presset på så høy frekvens fra før av. Uansett om du har en fantastisk god chip vil nok den høye TDPen (temperaturen) begrense deg rimelig fort på luft.

 

Dette er noe du har lest og hørt, som ikke nødvendigvis er korrekt. :)

 

Her er min "rigg" med samme CPU (vannkjølt). Dette er 24/7 settings. Max. load temps er ikke over 45 grader.

Vel 400 MHz er ikke akkurat en høy klokk.

 

EDIT:

Dog var det på ganske lav vcore.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vel 400 MHz er ikke akkurat en høy klokk.

 

Jo.

Som du skrev over så er 6000+ allerede en godt "maxet" K8.

Man kan ikke forvente mye overklokk.

I tillegg var det for ikke så altfor lenge siden "major bragfactor" å ha en K8 som klarte over 3Ghz, gjerne da på helt i overkant høy VCore (for daglig stabil bruk).

Jeg har f.eks. pt. ingen Core 2 Duo som kjører stabilt (og kjølig) på 3.4++ Ghz på så liten økning av VCore.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg fikk presset min opp i underkant av 3.2... etter det svartnet det for pc :cry: Etter den fadesen ga jeg f... i OC på denne cpu. Det er ikke noe å hente OC-messig på denne cpu. En kan kanskje dra i land 100 xtra poeng på 3dmark06, men noe seriøst poeng i oc på denne cpu er det ikke... rent bortsett fra at det er morro med oc da :yes:

 

Mitt tips hvis du MÅ klokke: klokk den til oppunder 3.2 (hold deg under) på stock volt (ca 1,44) , sjekk at HT ikke er mye over 1000 (helst under) og hold varmen nede. Siden du ikke har noen bra kjøleløsning så pass opp for varmeutviklingen.

Vet det sikkert frister å klokke over dette, men det eneste du oppnår er bluescreen ;)

 

EDIT: En kan komme over 3.2, men da med en helt annen kjøleløsning enn stock kjøler.

Endret av Mikkel_H
Lenke til kommentar

Bestilte meg just nye greier, blant annet en 6000x2. Tenkte jeg skulle se hvor langt jeg kommer :)

 

ASUS Mainboard S-AM2 ATI790FX ATX 4xPCI-E Audio GbLAN WLan 2x1394 SATA-II Raid Retail

OCZ DDR2 PC2-8500 Reaper HPC Dual Channel 2GB Kit(2x1024MB) 5-5-5 / Heat Pipe Conduit x2

Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

Thermalright 120 Extreme m/x antall vifter

 

Er bare i påvente av Phenom 3Ghz+ selvsagt, men blir moro å prøve litt overklokk igjen. Har egentlig ikke klokket noe særlig siden min "Norgeskjente" Athlon Slot A 500@950 24/7 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...