Gå til innhold

South of Heaven: Ahab, Syrach og Lamia @ Betong 30.11.2007

Deadringer

Anbefalte innlegg

Det er ikke akkurat flust med doomkonserter i Oslo om dagen, men det gjør South of Heaven noe med! Ahab, Syrach og Lamia gjør årets tristeste måned enda tristere!

Fram med harpun og båtshake, her skal det felles både tårer og akterseil!

Fredag 30. november hilser Ahab, Tysklands utvilsomt mest maritimt anlagte doom-orkester, årets dunkleste måned behørig velkommen på South of Heavens ikke voldsomt årlige doom-aften på Betong. Bandet spiller dyster, lunefull, depressiv og brutal funeral doom, inspirert av Herman Melvilles klassiske "Moby Dick", og gjør det så overbevisende at ikke en sjel vil forlate lokalet uten ankertatovering og trebein.

Mannskap for aftenen blir bergenskvartetten Syrach, som siden '96 har servert solid, kraftfull deathdoom med tydelige nikk til band som My Dying Bride såvel som klassisk heavy metal, og det ganske så utradisjonelle Kolbotnbandet Lamia, som med cello, fiolin, piano, trommer og kvinnerøst fri for klamme symfonifloskler blåser de fleste fuzzdynka gitarband av banen hva intensitet og stemning angår.

Flere som skal?

Billetter kan kjøpes over nett, eller i døra.

Mer.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahab var mer massivt enn jeg kunne forestilt meg live. Lydmannen som SoH hadde leid inn for kvelden var en jævla slamp som ikke greide å gjøre jobben sin da. Mye dritlyd i de 3 første låtene, til tross for at jeg løp fram og tilbake mellom scena og mixebordet for å korrigere tullingen. "Mer gitar til vokalisten! Mer vokal! Hvorfor i helvete hører vi klikk i PA'en??" Men det bedra seg og alt var helt perfekt resten av konserten. De spilte en ny låt, og den var faen meg mektig! Lamia var kjett, og Syrach helt ålreit. Nachspielet der varte til 9 på morgenen, og jeg fikk leke DJ. Det ble gamle schlagere fra Duran Duran, Billy Idol, Michael Jackson, A-ha, The Sugarhill Gang og masse mer.

Ahab-folka var jævla trivelige. Trommisen gikk rundt og gliste fra øre til øre hele kvelden, men var litt engstelig for resten av gjengen som drakk altfor treigt. Men til slutt ordna det seg tydeligvis, for de begynte å rope etter alt og alle; "You're all gay! BAMZEMUMZ!"

Lenke til kommentar
Ahab var mer massivt enn jeg kunne forestilt meg live. Lydmannen som SoH hadde leid inn for kvelden var en jævla slamp som ikke greide å gjøre jobben sin da. Mye dritlyd i de 3 første låtene, til tross for at jeg løp fram og tilbake mellom scena og mixebordet for å korrigere tullingen. "Mer gitar til vokalisten! Mer vokal! Hvorfor i helvete hører vi klikk i PA'en??" Men det bedra seg og alt var helt perfekt resten av konserten. De spilte en ny låt, og den var faen meg mektig!

Fikk du med deg om det var noe galt med utstyret, eller om det kun var lydmannen som var inkompetent? Siden alt ble flott etter tredje låta, heller jeg litt mot at lydmannen var en idiot.

Konserten skulle jo starte kl 8, men ble utsatt endel fordi Ahab slet med klikking fra anlegget. Skulle tro de hadde fikset dette før konserten startet.

Lenke til kommentar

Næh, dørene skulle åpne 8, men ble utsatt en halvtime(?) fordi det var et arrangement der som varte frem til 7, og dette hadde SoH-folka ikke fått vite om på forhånd. Spilletidene ble ikke forandret på.

Det var noen problemer under Ahabs soundcheck, men det var visst bare småtterier som de innleide lydfolka skulle enkelt ha fiksa før konserten begynte. Dette blei ikke gjort. Faktisk så satt den ene av de oppe og drakk når Ahab gikk på scena. Klikket vi hørte var egentlig klikket som trommisen skulle spille etter. De hadde kobla feil i miksebordet. Alt detta var uansett lydfolkets skyld, de slaskene.

Torpern: Stemningsmessig lignet det på The Hunt fra albumet. Husker ikke helt hva den nye låta heter. "[etellerannet] of Oceans" tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...