Bear^ Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Etter noen kriger hvor E-peniser har møttes i store slag er man ikke kommet mye til enighet slik sett. Det blir svinget med GPUer her og SPUer der, minnefordeling her og flerkjerne i mente. Med andre ord man har tatt for seg hele spekteret, uten porting. Og det er der jeg mener feilen ligger. Utviklerne tar seg ikke den tid det tar å porte spillet over på en fornuftig måte. De rusher det heller gjennom for å tjene mest mulig på navnet som kanskje får god omtale på den andre konsollen. Og slik selger de en del spill, en omtale tar for seg f.eks X360 utgaven og PS3 eierne tror dette gjelder for deres konsoll og, men blir meget skuffet når de får se at det er en rekte feil med spillet. Hvorfor tar ikke flere utviklere seg tid til å porte over ordentlig? Eller bedre sett, hvorfor tar ikke utviklerne mer høyde for at spillet skal kjøres på 2 platformer og heller utvikler med det i tanken? Dårlig porting er noe storselskapene som EA og Ubisoft er notorisk med. De utvikler til en plattform og rushporter til den andre plattformen. Og dermed ender de med et produkt som er dårlig kvalitetssikret og dårlig testet. Spill som Oblivion (og Call of Duty 4 har jeg hørt) er bevis på at porting kan gjøres på en god måte for begge parter om bare utviklerne tar seg tiden med å porte på en ordentlig måte. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Alt handler om penger. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hvorfor kan ikke konsollutviklerne lage konsoller som er lette å porte/utvikle til slik at det blir mer lønnsomt å produsere dem og kvaliteten blir bedre? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hvorfor kan ikke konsollutviklerne lage konsoller som er lette å porte/utvikle til slik at det blir mer lønnsomt å produsere dem og kvaliteten blir bedre? Da hadde folk bare kalt det Pc, litt av grunnen til at konsoller er konsoller er at de er spesielle. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Xbox var vell ganske nærme en PC. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Dette kan ikke så lett skyldes på latskap eller dårlig jobb da det er forsiktig sagt vanskelig å utnytte fordelene til den ene konsollen uten at den andre lider av det. Så forenklet sett må dem enten sette ned det visuelle på et lavere nivå for begge konsollene eller velge satse mer på den ene, og dette avgjøres mye utifra markedsandelene og hvilken konsoll det er minst ressurskrevende å utvikle til som hovedplattform. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Call of Duty 4 er ikke noe porterings eksempel. Det ble utviklet fra starten på alle platformene Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Men det var sikkert dyrere enn det ville vert hvis begge konsollene fks. hadde oppbygningen til ps3/xbox/wii ? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Men det var sikkert dyrere enn det ville vert hvis begge konsollene fks. hadde oppbygningen til ps3/xbox/wii ? Tror nok det ja. Men alikevel, når IW lager et så bra produkt vil de så klart selge mer av produktet siden det er så bra på alle platformene... Lenke til kommentar
mnorm Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Colin Mcrae: Dirt er et godt eksempel. Det ble vel portert til PS3 og ble faktisk bedre. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Men her synes jeg nesten at Sony og Microsoft burde ta sin del av annsvaret hvis det er slik at konsollene er vanskelige å utvikle for. Klart at gode utviklere kan få til det meste hvis de legger ned mye arbeid men det beste for spillene er vel om utviklerne slipper mest mulig tekniske problemer. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Money talks, bullshit walks. Det er vist at det går ann å gjøre gode porter, så selve portingen er neppe problemet. Det skyldes vel heller utviklere som ikke har god nok kvalitetskontroll, er late eller har ikke nok kunnskap mm. Eller så er det utgivere som gir stramme økonomiske rammer, og korte deadlines, for utviklerne som er urealistiske hvis man ønsker kvalitet. Skal en peke på en hovedgrunn så er det nok det at økonomi setter for strenge rammer. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Er nok rett og slett økonomi som er den egentlige fienden, ettersom de fleste multiplattformsutviklere tar utgangspunkt i X360 ettersom den er lettest å utvikle til, og derfor også er billigst å utvikle til. Det hadde kanskje ikke lønnt seg å bygge opp et spill fra grunn av på hver konsoll for de fleste utviklerne, men det hadde uten tvil vært bedre for oss som er forbrukerne. Lenke til kommentar
Adriano Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Men det var sikkert dyrere enn det ville vert hvis begge konsollene fks. hadde oppbygningen til ps3/xbox/wii ? Tror nok det ja. Men alikevel, når IW lager et så bra produkt vil de så klart selge mer av produktet siden det er så bra på alle platformene... Vel, for å ta et eksempel: Ingen, og jeg gjentar, ingen av mine kamerater bryr seg om eller evner å se forskjell i framerate/grafikk fra konsoll til konsoll. For mannen i gata(mr. casualgamer) eksisterer ikke slike problemer engang, og når jeg prøvde å forklare en av dem at Assassin's Creed i teorien var dårligere på PS3 pga. dårlig konvertering, så han bare rart på meg. Point beeing, som det har blitt nevnt en del ganger tidligere: For den jevne forbruker som ikke tilbringer 2 timer per dag på et forum hvor man får alt av fakta/sammenligninger/informasjon om og rundt de forskjellige versjonene av et spill, er sannsynligheten stor for at han aldri vil merke noe til forskjellene som oppstår ved en dårlig konvertering. Vi vet selvsagt bedre, men nå vil jeg hevde at det ikke er de som traver disse forumene som er den reelle kjøpekraften. Så nei, jeg tror ikke IW tjener opp det de har brukt på å utvikle fra bunnen av på alle plattformene ved at spillet deres kjører like bra på alle systemene, men de får i alle fall en stor stjerne i boka mi. Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Så nei, jeg tror ikke IW tjener opp det de har brukt på å utvikle fra bunnen av på alle plattformene ved at spillet deres kjører like bra på alle systemene, men de får i alle fall en stor stjerne i boka mi. Det er da enda godt at det finnes slike utviklere som virkelig bryr seg om det, og ikke bare penger. Infinity Ward for win! Lenke til kommentar
SteveVice Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Denne tråden er vel igrunn ikke noe mer enn å konstatere det åpenbare. God porting = bra. Dårlig porting = fy. Så tittelen...Porting. Den virkelige fienden er igrunn en motsigelse av det du selv skriver i ditt første innlegg, det er ikke portingen som er "den virkelige fienden", det er late utviklere som er og alltid har vert den virkelige fienden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Colin Mcrae: Dirt er et godt eksempel. Det ble vel portert til PS3 og ble faktisk bedre. Bare av nysgjerrighet, hva var bedre? Jeg har det til 360, og jeg synes det er et utrolig bra spill! Lenke til kommentar
mbiof Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det som er bra med porting er at flere gamere får spille spillet og at spillutviklere får flere sjanser til å tjene inn pengene som de har investert i produktet. Virker som om det har blitt mindre med hastige porter, men vi får se på orange box. Det høres ikke bra ut ... Kan forresten ikke huske at xbox hadde noen problemer med å få portet spill fra ps2. Endte stort sett opp med skarpere textures og bedre frame rate. Når jeg tenker meg om så er det vel egentlig bare Wii (Fra psp og ps2) og Ps3 (Fra 360) som lider av dette syndromet. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Kan forresten ikke huske at xbox hadde noen problemer med å få portet spill fra ps2. Endte stort sett opp med skarpere textures og bedre frame rate. Når jeg tenker meg om så er det vel egentlig bare Wii (Fra psp og ps2) og Ps3 (Fra 360) som lider av dette syndromet. Xbox var en del kraftigere enn PS2 så lite optimalisering var nødvendig for å porte over spill fra PS2, som oftes ble brukt som utviklingsplattform. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå