Gå til innhold

5 års reklamasjonsrett på bærbar PC, hva vil det si?


petterpann

Anbefalte innlegg

Min bærbare PC døde nylig helt av seg selv. Helt normal restart, og PC-en så aldri dagens lys igjen, altså ikke skjedd pga noe jeg gjorde. Jeg ringer teknisk support og får vite at garangtien var utgått for ca 1 år siden, og at jeg derfor ikke har krav på gratis reprasjon av maskinen. Andre plasser leser jeg at det er 5 års reklamasjon på feil fra fabrikk. Hva avgjør om feilen går under fabrikk eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjonsretten dekker alle mangler ved varen som oppstår ved den bruk varen er tiltenkt og som forbruker eller tredjepart ikke kan lastes for.

 

Antar det er produsentens supportavdeling du har kontaktet, de har ingen forpliktelser i forhold til reklamasjonsretten, da denne gjelder mellom deg og forhandler. Hvis det er en mangel som dekkes av forbrukerkjøpsloven, har du krav på å få denne utbedret, men du må altså kontakte forhandleren for å få dette gjennomført.

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten dekker alle mangler ved varen som oppstår ved den bruk varen er tiltenkt og som forbruker eller tredjepart ikke kan lastes for.

 

Antar det er produsentens supportavdeling du har kontaktet, de har ingen forpliktelser i forhold til reklamasjonsretten, da denne gjelder mellom deg og forhandler. Hvis det er en mangel som dekkes av forbrukerkjøpsloven, har du krav på å få denne utbedret, men du må altså kontakte forhandleren for å få dette gjennomført.

 

Ikke helt riktig, forbruker kan selv velge hvem han vil rette kravet til.

Lenke til kommentar

grunnlaget for å benytte seg av de rettigheter som er nedfelt i forbrukerkjøpsloven er at det dreier seg om ett forbrukerkjøp, dvs en vare som selges fra en næringsdrivende til en privatperson. Ved ett kjøp oppstår slik avtale kun mellom forhandler og forbruker, med andre ord er det kun forhandler som er part i en slik avtale. Produsents, importørs, leverandørs forpliktelser er ikke nedfelt i forbrukerkjøpsloven og sjeldent mer enn de forplikter seg til gjennom egne garantier.

 

Forbrukerkjøpsloven

 

finner ingen punkter i forbrukerkjøpsloven som sier at noen andre enn selger er ansvarlig for å overholde de plikter han gjennom denne lov har overfor forbruker, gi gjerne en link eller si i det minste hvilken paragraf du henter dette fra...

Lenke til kommentar

Garanti har lite å si så lenge loven gir deg vern. Se forbrukerkjøpsloven om reklamasjonstid m.m.

 

Fkjl. § 35 gir forbrukeren rett til å gå på "tidligere yrkessalgsledd" etter inntredelsessynspunkter (subrogasjon). Det er altså ikke bare ens egen avtalepart man kan rette krav mot. Forbrukerens krav går så langt "tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet." Men avtalte begrensninger mellom selger og produsent kan likevel ikke påberopes i samme utstrekning, jf. annet ledd.

 

Alternativt kan forbrukeren anvende kjl § 84, som harr lignende regler om slike krav mot tidligere ledd.

 

Merk dog at reklamasjonsfristen ved slike direktekrav lettere vil være utløpt.

 

I denne saken vil trådstarter trolig kunne rette krav mot produsenten, siden selgeren trolig ville hatt krav mot denne. Det er ikke godt å si. Enklere er det imidlertid å gå på forhandleren.

 

Garanti har lite å si så lenge loven gir deg vern. Se forbrukerkjøpsloven om reklamasjonstid m.m.

 

Fkjl. § 35 gir forbrukeren rett til å gå på "tidligere yrkessalgsledd" etter inntredelsessynspunkter (subrogasjon). Det er altså ikke bare ens egen avtalepart man kan rette krav mot. Forbrukerens krav går så langt "tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet." Men avtalte begrensninger mellom selger og produsent kan likevel ikke påberopes i samme utstrekning, jf. annet ledd.

 

Alternativt kan forbrukeren anvende kjl § 84, som harr lignende regler om slike krav mot tidligere ledd.

 

Merk dog at reklamasjonsfristen ved slike direktekrav lettere vil være utløpt.

 

I denne saken vil trådstarter trolig kunne rette krav mot produsenten, siden selgeren trolig ville hatt krav mot denne. Det er ikke godt å si. Enklere er det imidlertid å gå på forhandleren.

Lenke til kommentar
Min bærbare PC døde nylig helt av seg selv. Helt normal restart, og PC-en så aldri dagens lys igjen, altså ikke skjedd pga noe jeg gjorde. Jeg ringer teknisk support og får vite at garangtien var utgått for ca 1 år siden, og at jeg derfor ikke har krav på gratis reprasjon av maskinen. Andre plasser leser jeg at det er 5 års reklamasjon på feil fra fabrikk. Hva avgjør om feilen går under fabrikk eller ikke?

 

Det er helt riktig at det er en absolutt reklamasjonsfrist på fem år for bærbare datamaskiner, jfr. fkjl. § 27 andre ledd andre punktum. I tillegg må du gi selgeren beskjed om at du ønsker å reklamere på produktet innen rimelig tid, helst innen to måneder (relativ reklamasjonsfrist), jfr. § 27 første ledd. Dette gjelder uansett om selgeren har gitt en garanti som f.eks. kun gjelder for ett år.

 

At slik reklamasjon kun gjelder «fabrikasjonsfeil» er imidlertid litt misvisende. Det avgjørende er om mangelen var tilstede ved leveringstidspunktet, jfr. § 18. Dette gjelder dog også selv om mangelen først viser seg senere. Du forstår kanskje at selv om reklamasjonsfristen er fem år, er det ikke nødvendigvis slik at feil som blir oppdaget i løpet av disse fem årene dekkes av reklamasjonsretten. Det avgjørende er som sagt om mangelen forelå ved levering, og bevisbyrden her ligger heldigvis hos selger.

 

Dersom forholdene er som foreskrevet, at maskinen sluttet å virke uten påvirkning fra din side, har du normalt en god sak. Ta kontakt med selger så fort som mulig for å reklamere på produktet. Som nevnt av andre har du også en mulighet til å rette en slik reklamasjon til et tidligere salgsledd, men dette er ofte ikke hensiktsmessig så lenge du har en butikk å forholde deg til.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det avgjørende er som sagt om mangelen forelå ved levering, og bevisbyrden her ligger heldigvis hos selger.

Loven og Høyesterett er uenig i at det er noen bevisbyrderegel til fordel for forbrukeren når produktet er mer enn 6 måneder gammelt. Så hvilke kilder har du på at selger har bevisbyrden?

Lenke til kommentar
Loven og Høyesterett er uenig i at det er noen bevisbyrderegel til fordel for forbrukeren når produktet er mer enn 6 måneder gammelt. Så hvilke kilder har du på at selger har bevisbyrden?

 

Hoppsann, her gikk det litt fort i svingen! Takk for at du tok opp problemet. Det riktige er at dersom kjøperen har overtatt tingen har han bevisbyrden for at den ikke var kontraktsmessig ved risikoens overgang. For forbrukerkjøp har man en omkastning av bevisbyrden til kjøpers fordel i § 18 andre ledd, som du er inne på. Det antas at mangler som viser seg innen 6 måneder forelå ved levering (med visse unntak).

 

Det jeg mente med mitt forrige innlegg er at det ikke stilles strenge krav til bevisene i slike sammenhenger. Bevisbyrden vil normalt være oppfylt dersom kjøperen godtgjør med rimelig sannsynlighetsovervekt at den påståtte mangelen ikke kan tilbakeføres til inntruffet skade, uforsvarlig bruk, dårlig vedlikehold, vanlig slitasje o.l. Se f.eks. Rt. 1911 s. 588 og Rt. 1931 s. 574.

Lenke til kommentar

En ting jeg legger merke til her: Kunden spør om det ikke er garanti på saken, support sier nei, kunde spør om det ikke er 5 års garanti, support sier nei.

 

Support har gjort alt riktig her.

 

Folk må ikke glemme forskjell på Garanti og Reklamasjonsrett.

 

Garanti: noe en fabrikk fastsetter, dette kan også komme i form av service avtale som kjøpes og kan oppgraderes.

 

Reklamasjonsrett: Norge har 5 års reklamasjon, men loven er satt opp slikt at Kunde må hevde reklamasjon, dvs, og spørre "har jeg ikke 5 års garanti" holder ikke, du må si "Jeg vil reklamere på saken".

 

Hva som regnes som slitasje skade:

Skader som skjer pga misshandling av maskinen, feks om strømkontakten er løs inne i maskinen, eller minijack porten er løs eller ikke registrerer at du kobler til eller ut headset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...