Gå til innhold

1080p/i på TV som kun støtter 720p?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LCD-displayet på TV-er merket "HD-ready" har som regel 768 piksler i høyden, som passer bra til å vise innhold som er 720 piksler høyt uten å skalere noe særlig. I tillegg har de software som resampler eller skalerer bilder i andre oppløsninger, slik at de også med OK resultat kan vise både "standard" TV-oppløsning på 576 eller hvadetnåer linjer i høyden, samt 1080 linjers bilder. I sistnevnte tilfelle får du med andre ord bilde, men ikke like skarpt sett på nært hold som om du hadde hatt en full-HD-skjerm som hadde vist det uten skalering.

Se også her for mer detaljert info om din TV:

http://www.tatung.no/produktdigital/produktv32mchk.html

Her står det bl.a.:

· HD klar, enkel skalerbar til 1080i, 720p

· HD Klar med oppløsning 1366x768

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Såå det du sier er at TVen min kan skalere opp bildet til 1080 linjer, men resultatet blir ikke det samme som på en full HD-tv?

Nei, jeg sier at TV-en din kan skalere ned et 1080-linjers bilde til noe den kan vise på skjermens 768 linjer. Og da går noe informasjon/oppløsning tapt i forhold til om bildet ble vist uskalert på en 1080-linjers skjerm.

Lenke til kommentar
Men hva vil i teorien gi best bilde i spill av 720p og 1080i på min TV?

I teorien er det ingenting å vinne, kanskje heller litt å tape, på å la en DVD-spiller eller spillkonsoll skalere opp bildet til 1080 linjer for så å la TV-en skalere det ned igjen, men resultatet vil avhenge av hvor god skaleringssoftwaren i TV-en er.

I praksis er det ikke sikkert du ser noen forskjell. Prøv deg fram, og velg det du synes ser best ut. Eller, dersom TV-en velger selv og det ser OK ut, la det være som det er.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Men hva vil i teorien gi best bilde i spill av 720p og 1080i på min TV?

Du bør sannsynligvis bruke 720p. I verste fall vil TVen bare droppe halvparten av bildene og skalere opp oppløsningen (fra de 540p som blir resultatet av det) for å få vist 1080i-signalet.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...