HulkHaugen Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Hei! Jeg jobber litt med å sette sammen noen komponenter til en HTPC... Nøkkelordet her er jo naturligvis stillegående. MEN, denne PC-en skal brukes til mere enn å bare se på film, så jeg MÅ ha litt power. Dette er det jeg har kommet frem til så lang: Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DQ6 1433,- Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 1795,- Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 953,- Skjermkort: Gigabyte GeForce 8600 GT Silent-Pipe 2 834,- Harddisk: 2x Samsung Spinpoint F1 1 TB 4396,- CPU-kjøler: Thermaltake Blue Orb II 214,- Er det noe her som går dårlig sammen? Grunnspesifikkasjonene er sånn jeg vil ha dem. Er litt usikker på sånn FSB-frekvenser og slikt, men har lest litt, og tror ikke dette skal være steingalt. Grunnen til at denne PC-en ligger i denne kategorien, er jo naturligvis fordi jeg vil overklokke litt. har et må om 3,6 GHz på cpu, hvis det lar seg gjøre med den kjøleren osv... Det jeg først og fremst er usikker på er valget av minne...er de noe å satse på? Harddiskene til samsung, skal ikke de være temmelig stille? Meningen er å kjøre de i RAID. Er det hovedkortet bra? jeg tror det, men en ting jeg savner er lydutgang i form av coaxial/optisk for Dolby Digital. WiFi vurderes også. Og strømforsyning, hva anbefales? vil ha en som er mest mulig stille og kan drive denne galskapen.. må ta med i beregningen at den også skal drive en dvd-brenner og kanskje noe usb eksternt.. Endret 25. november 2007 av HulkHaugen Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Har undersøkt litt selv, og fant dette: Gigabyte GA-X38-DS5 1495,- Er jo ikke mye dyrere, og det har både coaxial og optisk lydutgang, istedenfor de gammeldagse ubrukelige com-portene. X38 brikkesettet er vel også litt mere fremtidsrettet...hva tror dere om det? En ting jeg også har lest litt om, er RAID funksjoner som ikke er noe gode på enkelte HK. Er disse HKene kurrante? Er PC6400 minnet optimalt for denne løsningen? Endret 25. november 2007 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Skjermkort: Gigabyte GeForce 8600 GT Silent-Pipe 2 834? Du bør vel heller kjøpe et 8800GT og investere i en skikkelig kjøler, eller HD 3870, og gjøre det samme. Sistnevnte har jo innebygd high-def decoder og hdmi utgang.. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Skjermkort: Gigabyte GeForce 8600 GT Silent-Pipe 2 834? Du bør vel heller kjøpe et 8800GT og investere i en skikkelig kjøler, eller HD 3870, og gjøre det samme. Sistnevnte har jo innebygd high-def decoder og hdmi utgang.. Tja, jeg er ingen stor gamer, men å ha hdmi utgang med hdcp burde jeg kanskje se nærmere på...vil jo helst slippe støy så langt det lar seg gjøre... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Skjermkort: Gigabyte GeForce 8600 GT Silent-Pipe 2 834? Du bør vel heller kjøpe et 8800GT og investere i en skikkelig kjøler, eller HD 3870, og gjøre det samme. Sistnevnte har jo innebygd high-def decoder og hdmi utgang.. Tja, jeg er ingen stor gamer, men å ha hdmi utgang med hdcp burde jeg kanskje se nærmere på...vil jo helst slippe støy så langt det lar seg gjøre... Jeg ville aldri puttet et slike effekthungrige monster inn i en htpc, med tanke på varmen det utvikler... Personlig har jeg god erfaring med 2400pro kortene, disse har dekoder som avlaster cpu ved avspilling av HD-materiale. Det eneste jeg er usikker på er HDCP. HDMI kan fikses lett med en DVI-HDMI konverter. Men alle kort i 2400 og 2600 serien har denne dekoderen, så trenger en litt mer kraft enn hva et 2400pro/XT kan gi er 2600 serien et godt alternativ. Jeg har dette skjermkortet, det fungerer utmerket og det utvikler lite varme. Noe monster som de lithium kom med ville jeg aldri satt inn i en htpc, med mindre den skal spilles mye på den. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) HD3850 krever litt mindre enn HD 3870, så da er det muligens et bedre alternativ. Om du kjøper en skikkelig vifte til HD3850, så vil skjemkortet ikke bråke mer enn viften til cpu'en. 3850 innehar også hdmi utgang og hardware dekoder til høy-def film format. Kortet er forøveri uendelig mye kraftigere enn 24xx, 26xx og 86xx til gaming - hvis du ønsker noe slikt. Hvis du bare skal bruke PC-en til videoavspilling, så fungerer 24xx og 26xx helt utmerket. Om du bare skal se filmer, så virker rig'en din litt overkill , spesielt m.t.p at HD kortene nevnt i denne posten innehar dekodere som vil avlaste cpu'en. Endret 26. november 2007 av lithium Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 HD3850 krever litt mindre enn HD 3870, så da er det muligens et bedre alternativ. Om du kjøper en skikkelig vifte til HD3850, så vil skjemkortet ikke bråke mer enn viften til cpu'en. 3850 innehar også hdmi utgang og hardware dekoder til høy-def film format. Kortet er forøveri uendelig mye kraftigere enn 24xx, 26xx og 86xx til gaming - hvis du ønsker noe slikt. Hvis du bare skal bruke PC-en til videoavspilling, så fungerer 24xx og 26xx helt utmerket. Om du bare skal se filmer, så virker rig'en din litt overkill , spesielt m.t.p at HD kortene nevnt i denne posten innehar dekodere som vil avlaste cpu'en. nja...kanskje det, hehe. er glad i fart og spenning Bruker PC-en til mye, men ikke sånne megafancy spill somregel. Driver litt med programering, photoshop, og skal begynne å sette meg dypt inn i filmredigering bl.a. litt sånne ting, pluss surfing og hdfilm, party-anlegg etc. gh3 skal spilles da har også snuset litt på asus p5e hovedkort... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå