Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knust speil dekket av forsikring?

ironduke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Reparasjon av glass gjelder utbedring av skade i frontrute (eller annen laminert rute) som kan utbedres uten å skiftes. Det er strenge regler for hvor stor skaden kan være, og hvor i førerens synsfelt den finnes, for at denne type reparasjon kan utføres.

Jeg kan aldri tenke meg at du får dette dekket her. Jeg så imidlertid et sted (husker dessverre ikke hvor, trolig en bilrekvisitabutikk) de solgte en plastfilm med speiloverflate man kunne klippe til og feste oppå det knuste, men fortsatt tilstedeværende, speilglasset. Da vil du også beholde original "vidvinkeleffekt". Kanskje dét er den beste løsningen for deg?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Reparasjon av glass gjelder utbedring av skade i frontrute (eller annen laminert rute) som kan utbedres uten å skiftes. Det er strenge regler for hvor stor skaden kan være, og hvor i førerens synsfelt den finnes, for at denne type reparasjon kan utføres.

Jeg kan aldri tenke meg at du får dette dekket her. Jeg så imidlertid et sted (husker dessverre ikke hvor, trolig en bilrekvisitabutikk) de solgte en plastfilm med speiloverflate man kunne klippe til og feste oppå det knuste, men fortsatt tilstedeværende, speilglasset. Da vil du også beholde original "vidvinkeleffekt". Kanskje dét er den beste løsningen for deg?

Får nok prøve å enten finne et hos bilopphugger eller se etter filmen :)

Regner med et originalt speilglass fra Nissan koster skjorta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Rep av frontrute koster hverken egenandel, bonus eller annet. Du betaler m.a.o. kr 0,00! Dersom den må skiftes, derimot, blir det egenandel (spesiell (lav) egenandel, ofte 1500), men ikke bonustap.

Får nok prøve å enten finne et hos bilopphugger eller se etter filmen :)

Regner med et originalt speilglass fra Nissan koster skjorta.

Du kan også stikke innom en glassmester og få skåret til et speil som har samme mål som det originale, og lime det utenpå, men da mister du ev. dødvinkelsone.

Lenke til kommentar
Rep av frontrute koster hverken egenandel, bonus eller annet. Du betaler m.a.o. kr 0,00! Dersom den må skiftes, derimot, blir det egenandel (spesiell (lav) egenandel, ofte 1500), men ikke bonustap.

Kan ein frontrute repareres? Om den har fått steinsprut, er sprukket eller liknande må den vel skiftast?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan ein frontrute repareres? Om den har fått steinsprut, er sprukket eller liknande må den vel skiftast?

En steinsprutskade kan ofte repareres. Det er begrenset hvor stor skaden kan være, og hvor i førerens synsfelt skaden er, men jeg har gjort dette flere ganger. Jo før skaden utbedres, jo bedre blir resultatet. Dersom skaden er, eller har utviklet seg til å bli, en sprekk i ruten, må den selvsagt byttes.

Lenke til kommentar
Det dekkes av forsikkringselskapet om du har kasko!

Da mister du også bonus!

Et speilglass koster jo max 600, hvis det ikke er automatisk nedblennbart da!

På en 07 Vectra kostet det 533,- inkl moms!

I mine forsikringsvilkår hos Gjensidige for kasko står det i hvertfall at glasskader IKKE medfører bonustap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siste jeg hadde skade på rute som var så stor at den ikke lot seg reparere, men måtte byttes, betalte jeg 1500 i egenandel. Dette varierer sikkert fra selskap til selskap, og er sikkert også avhengig av hvilke super-duper-ekstra-pakker du har kjøpt i tillegg.

De gangene jeg har fått rep frontrute har jeg betalt 0 kr, 0 i bonustap og 0 i egenandel, og dette gjelder de som har delkasko og høyere. Har du bare ansvar, får du selvsagt ikke dekket noe.

Lenke til kommentar
Det dekkes av forsikkringselskapet om du har kasko!

Da mister du også bonus!

Et speilglass koster jo max 600, hvis det ikke er automatisk nedblennbart da!

På en 07 Vectra kostet det 533,- inkl moms!

I mine forsikringsvilkår hos Gjensidige for kasko står det i hvertfall at glasskader IKKE medfører bonustap.

Det ble sagt at speil ikke gikk under glass!

Da skulle også lykter ha vært gratis å fått fixet

Det er jo idiotisk å betale 1500,- i egenandel hvis delen i seg selv ikke koster det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er vel ingen som bruker forsikringen med egenandel på 1500 for noe som koster mindre :hmm:

Fikk en gang steinsprut fra en møtende lastebil som knuste vinduet i førerdøren. Det smalt voldsomt, og jeg satt der med fanget fullt av små glassbiter. Nytt vindu kostet ca 1450, så da ble det naturligvis ikke forsikringen!

Lenke til kommentar

Egenandelen pleier og ligge på 2000,- hos de fleste forsikringsselskap. Dette er på frontruta og du mister ikke bonus. Forsikringen dekker ikke speil. Et speil som er knekt på midten er eller ikke 2`er feil på eu. Det skal være rimelig knust.

Nissan er dyre på deler, men et speil kan jo ikke koste all verden. Regner med at du får det løst og ikke må bytte "hele" speilet. Ellers så er sånn speil du bare klisterer oppå en fin løsning. Som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...