King-Nothing Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg jobber rotasjon (14 dager på jobb og 21 dager fri), og er i den fobindelse ute å flyr når jeg skal til jobb og hjem igjen. Vanligvis flyr jeg fra Skien via Bergen til Molde. Og samme tilbake. Men denne gangen var jeg på et jobbintervju i Stavanger i perioden jeg var på jobb og fkk derfor vært innom Sola flyplass i Stavanger og Gardemoen. En ting jeg stusset litt over er hvor forskjellige praksis de forskjellige flyplassene praktiserer: Både ved Skien og Molde flyplass har jeg blitt tatt ifra brus, juice ol som har vært på plastflasker / pappkartonger fordi man ifølge de nye reglene ikke kan ha med mer enn 100ml ombord. Jeg dog aldri hatt noe problemer med metalldetektoren på disse to flyplassene. Jeg tar av meg de tingene jeg vet gir utslag og passerer uten at det piper og kan ta tingene mine videre til gaten. Men i Stavanger og på Gardemoen fungerer ting anderledes. I Stavanger var det bare å hive brusen der også. Greit nok. Men selvom jeg tok av meg alle de sammen tingene som i Skien og Molde så måtte jeg sjekkes opp, ned og i mente med en av disse bærbare metalldetektorene. Har ikke noe problem med det, men syntes det er rart at jeg i Skien og Molde passerer rett igjennom, mens det her er noe som slår ut. På Gardemoen er det samme praksis med metalldetektoren. Selvom alt som gir utslag er lagt i en egen boks, så piper jeg når jeg passerer kontrollen og må sjekkes igjen manuelt. Når det gjelder drikke, så er ikke det noe problem i det hele tatt på Gardemoen. Jeg hadde ikke noe å drikke da jeg kom til sikkerhetskontrollen så det var jo greit. Men etter at jeg hadde passert denne, så lå det en liten kiosk 10m fra utgangen til flyet. Uten å tenke meg noe særlig om så var jeg innom å kjøpte meg noe å lese på og en brus. Tok bare en liten slurk og hadde den godt synlig da jeg ga billetten. Han som ordner med billettene sa ingenting om dette, og da jeg kom inn i flyet var det heller ingen som reagerte på denne flasken Mine spørsmål blir da: Hvorfor er noen veldig strenge på dette med metalldetektoren, mens disse andre flyplassene ikke er såå nøye på det, men veldig strenge på væsker som taes med ombord. På Gardemoen er det jo kiosker og spiseplasser så langt øyet kan se, og veldig mange av disse ligger etter at man har vært igjennom sikkerhetskontrollen. Det er da ingen ny kontroll før man går på flyet. Er de mer opptatt av å selge varer enn å sikre at noen ikke tar med seg mer enn tillatt på flyet? Det skal sies at jeg syntes hele regelverket rundt hva man kan ta med og ikke er ganske drøyt, men når det nå er så veldig strengt så syntes jeg det er rart at flyplassene praktiserer så veldig forskjellig. Burde de ikke følge samme reglene? Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Jeg tror du har missforstått reglene rundt væske. Det er ikke satt begrensninger på mengde væske man kan ta med seg ombord på flyet, poenget er at det ikke skal tas med skumle væsker, som f.eks. sprengstoff. Brus osv. som du kjøper etter sikkerhetskontrollen er regnet som trygt. Det er i allfall slik jeg forstår det. Endret 25. november 2007 av dravisher Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Hvorfor tar de da fra meg både brus, juice og iste både i Skien og i Molde hvor de (b)ikke(/b) har butikk etter sikkerhetskontrollen, mens Gardemoen som har butikk lar meg gå. Selvfølgelig er denne regelen for at man ikke skal ta med sprengstoff, men grunnen til at alt over 100ml er forbudt er fordi man ikke kan vite HVA man har i colaflaska eller juicekartongen. Sitat fra vg.no: Flasker med væske får ikke inneholde mer en én desiliter for å kunne tas med i håndbagasjen. Man kan ha med flere flasker, men sammenlagt kan man ikke ha med seg mer enn at alt får plass i en gjennomsiktig énliters plastpose. Men ser at jeg har oversett noe jeg også: For væske som tas med i den vanlige bagasjen, er det ikke lagt begrensninger på. Heller ikke for vin og brennevin og andre drikker som er kjøpt på flyplassene, etter at man har passert sikkerhetskontrollen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Det er vel egentlig ikke en hemmelighet at kontrollene på flyplassene er en stor vits. Hittil er jeg dessverre redd for at det er terroristene som har nådd sitt mål og vunnet. De største taperne blir selvfølgelig oss passasjerer. Det viser egentlig hvor latterlig systemet er når man visiterer pilotene hver gang de går forbi. Hvis de ville kræsjet flyet i en eller annen bygning så er det ingen som kan hindre dem i dette. Det er jo de som styrer flyet. Eller tenk på alle de neglesaksene man beslaglegger i sikkerhetskontrollen. Etter sikkerhetskontrollen kan man jo kjøpe så mange man vil. Også kniver og gafler finnes det en haug av. En liten historie fra militæret for å utrede enda mer hvor gal denne praksisen egentlig er: Når vi skulle på Nato øvelse så skulle vi ta fly. Tropp 1 fikk melding om å legge sluttstykke i baggen og ha med Agen om bord. Tropp 2 fikk melding om å legge Agen i baggen og ha sluttstykket med seg om bord. Ingen som hadde hindret oss i å ta flyet hvis vi ville da. Men heldigvis var ikke det et tema i det hele tatt. Soldatene bare tenkte på hvor latterlig det hele egentlig var. Rart de ikke stopper ammende mødre fra å gå inn i flyet siden de sikkert innehar mer en tillat mengde væske i brystene sine, og det skulle heller ikke forundre meg om de ble nektet så paranoid denne bransjen er. Edit: Reglene skal være de samme i praksis for alle flyplasser, men det hender nok at det er en del lokale variasjoner i hvordan de blir overholdt. Endret 25. november 2007 av KVTL Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Det de selger etter sikkerhetskontrollen har de allerde sjekket, og de er sikker på at det ikke er noe farlig. Du får derfor ta dette med deg på flyet. Det de ikke selger på butikk ETTER kontrollen har de ikke noen kontroll over, og derfor får du ikke ta det med deg. Det er derfor det nå den siste tiden har dukket opp mange flere butikker etter sikkerhetskontrollen enn det var før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå