Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

VM-kvalifisering til Sør Afrika 2010-tråden

HulkHaugen

VM-kvalifiseringsgruppen.  

89 stemmer

1. 1. Tror du Norge vinner denne gruppen?

• Ja
      7
    • Nei
      77
    • Vet ikke/Ingen formening
      5
  2. 2. Hvem tror du vinner gruppen?

• Norge
      8
    • Nederland
      69
    • Skottland
      7
    • Makedonia
      0
    • Island
      0
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  3. 3. Hvilken plass tror du Norge ender opp på?

• 1.
      7
    • 2.
      43
    • 3.
      32
    • 4.
      1
    • 5.
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke det blir noe sluttspill i 2010 heller på Norge. Nederland vinner nok gruppa, mens Skottland tar 2.plassen. Tror Norge skal få slite både mot Island og Makedonia også, men de klarer vel å kapre 3.plassen igjen.

nei det er der du tar feil. norge kommer på andre etter en jevn kamp mot skottland. mens nederland vinner gruppa temmelig greit. deretter trekker norge et bedre lag i play uff..

Lenke til kommentar

Jeg kan vel ikke gjøre noe annet enn å tro og håpe på at dette skal gå veien for Norge. Vi fikk en overkommelig gruppe. Island og Makedonia skal være sikre 6-poengere. Trur vi klarer seier hjemme mor Skottland og tap borte. Mot Nederland blir det 1-1 hjemme og tap borte.

Lenke til kommentar
Jeg kan vel ikke gjøre noe annet enn å tro og håpe på at dette skal gå veien for Norge. Vi fikk en overkommelig gruppe. Island og Makedonia skal være sikre 6-poengere. Trur vi klarer seier hjemme mor Skottland og tap borte. Mot Nederland blir det 1-1 hjemme og tap borte.

vi bør klare uavgjort på hempton park...

Lenke til kommentar

TIL PANTERA :

Hei lille venn, ser at du skriver om at Norge aldri har tapt for Island før, da må jeg le litt da Island er et lag vi har tapt for rundt 6-7 ganger. Husker ikke helt akkurat nå, men noe rundt der er det. Men jeg er enig med deg at vi bør slå de borte og hjemme. Vi har vel godt over dobbelt så mange seire som tap mot folket fra sagaøya. Men hvis du bare er 14-16 år så har du jo ikke fulgt med like lenge som oss andre, så du får være unnskyldt.

Lenke til kommentar
Tror ikke det blir noe sluttspill i 2010 heller på Norge. Nederland vinner nok gruppa, mens Skottland tar 2.plassen. Tror Norge skal få slite både mot Island og Makedonia også, men de klarer vel å kapre 3.plassen igjen.

nei det er der du tar feil. norge kommer på andre etter en jevn kamp mot skottland. mens nederland vinner gruppa temmelig greit. deretter trekker norge et bedre lag i play uff..

"der tar du feil"? Vel ingen vet vel utfallet allerede?

Tror ikke Nederland vi være i noen egen klasse egentlig tror Skottland kan være vel så farlige, men har troa på norsk play-off, men som du sier tror det blir tøft der

Lenke til kommentar

"der tar du feil"? Vel ingen vet vel utfallet allerede?

Tror ikke Nederland vi være i noen egen klasse egentlig tror Skottland kan være vel så farlige, men har troa på norsk play-off, men som du sier tror det blir tøft der

jeg er synsk skjønner du....eller, nei.

Lenke til kommentar

Kommentar til Gruppen vi har fått:

-Tror det blir andreplass og SEIER i Playoff kamp mot en overkommelig motstander !

Først og fremst så vil jeg som mange andre gjerne sett at Norge hadde blitt trukket opp i stedet for Sveits. Da ville vi kjempet mot Hellas og Israel om de to plassene. Den gruppen er vel på papiret den som vi hadde hatt best sjanse å vinne. Men vi kan som sagt også komme på 2.plass og få en kvalikk-kamp mot en annen toer. Vinner vi den kampen er vi klare for VM.

Litt Historie:

Norge har altså hatt følgende VM kvalifiseringer siden Drillo startet i 1991:

Kvalikk til VM 1994:

Vi vant gruppen vår foran Nederland og England.

Kvalikk til VM 1998:

Vi vant gruppen vår foran Sveits og Hviterussland.

Kvalikk til VM 2002

Tapte kvalikk-kamp mot Spania.

Kvalikk til VM 2006

Tapte kvalikk-kamp mot Tsjekkia.

Før dette har vi ikke vært i nærheten av noe sluttspill siden VM i 1938, der tapte vi kvalikkkampen mot Italia 2-1. Etter å ha holdt de asurblå til 1-1 etter ordinær tid.

Så alle fans av vårt landslag burde være stolt over at de siste generasjonene av norske fotballspillere har vært såpass bra. Et så lite land som Norge har ikke for vane å valse inn til hvert mesterskap. At vi har misset to VM etter kvalikk-tap samt å komme til to VM de siste 13 årene er ganske bra.

Litt om lagene vi skal møte:

Nederland

FIFA rank: 9 (høyeste i år 5)

Mest kjente spillere:

Ruud Van Nistelrooy (Real Madrid)

Clarence Seedorf (AC Milan)

Wesley Sneider (Real Madrid)

Arjen Robben (Real Madrid)

Edwin van der Saar (Man United)

Møter mot Norge:

18 kamper

5 seire til Norge

6 uavgjort

7 Tap

Skottland

FIFA rank: 14 (høyeste i år: 13)

Mest kjente spillere:

Darren Fletcher (Man United)

Barry Ferguson (Glasgow Rangers)

James McFadden (Everton)

Møter mot Norge:

14 kamper

2 seire til Norge

5 uavgjort

7 seire til Skottland

Makedonia

FIFA rank: 59 (høyeste i år: 49)

Mest kjente spillere:

Goran Pendev (Lazio)

Boban Grncarov (Gent)

Møter mot Norge:

Vi har aldri spilt mot Makedonia

Island

FIFA rank: 89 (høyeste i år: 79)

Mest kjente spillere:

Eidur Gudjohnsen (Barcelona)

Hermann Hreidrarsson (Portsmouth)

Heidar Helguson (Bolton, eks Lillestrøm)

Møter mot Norge:

26 kamper

17 Norske seire

3 uavgjort

7 seiere til Island

Våre sjanser:

Jeg ser på det som nesten utopi at vi skal klare å vinne gruppen å gå direkte til VM på den måten. Da ser jeg en mye større mulighet til å komme på 2.plass og vinne en kvalikk-kamp der vi møter en annen toer borte og hjemme. Dette har vi riktignok tapt de to siste gangene vi har vært i samme situasjon, men vi har hatt uflaks med motstandere i disse kampene. (Spania og Tsjekkia). Denne gangen kan akutelle motstandere være Israel/Sveits, Polen/Slovakia, Tyrkia/Belgia, Bulgaria/Irland. Jeg tror Norge ville kunne vunnet kvalikk-kamp mot ALLE disse lagene. Å sjansen for å få et av dem er ganske stor. Men da må vi altså klare å komme på andreplass i gruppen, men også unngå å bli svakeste toer av samtlige 9 gruppe-toere. Det er slik at den svakeste toeren ikke får spille kvalikk-kamp, dette måles ved at kampene mot 1,3,4 og 5 i gruppen ikke telles. Dermed vil alle lagene i gruppe 1-8 måtte styke sine kamper mot de svakeste lagene (eks: San Marino, Andorra, Færøyene osv). Det taler til Norges fordel at vi er i en gruppe med fem lag.

Hvordan blir vi nummer 2?

Vel, det viktigste er at vi kommer ut med en positiv statistikk mot vår argeste motstander til andreplassen. Hvis vi går utifra at Nederland vinner gruppen så står det mellom Norge og Skottland.

Hvordan gjør vi det mot Skottland?

Skottene gjorde en god EM-kvalikk og holdt på å slå ut Frankrike etter å ha slått Henry og co. Men det virker i ettertid at Frankrike hadde dårlige dager mot Skottland. Så dermed tror jeg Skottland er en overkommelig motstander. Forrige gang vi møtte dem var jo i VM kvalikken sist gang, da vant vi borte og tapte etter svak kamp hjemme på Ullevål. Jeg tror vi kan klare å slå dem på Ullevål og få en uavgjort kamp borte. Grunnene til dette er at Skottland har en spillestil som Norge er gode til å utnytte. For å gå til EM må vi unngå å tape en av kampene mot Skottland. Vi burde helt klart klare 4 poeng.

Holder festningen Ullevål mot Nederland ?

For å bli nummer to gjelder det også å gjøre det bedre eller like bra mot Nederland som det Skottland kommer til å gjøre det. Det betyr høyst sannsynlig at det holder med 1 poeng totalt på de to kampene. Skal vi vinne gruppen, som Hareide har gått ut å signalisert at vi går for, så må Nederland slås hjemme og holdes til 1 poeng i Amsterdam. Jeg har stor tro på at vi vil hente minst et poeng mot Van Bastens mannskap, det har lenge vært uto rundt de orange fra treskolandet.

Klarer vi 12 av 12 ?

To kamper mot Island, to kamper mot Makedonia, alle de MÅ vinnes om vi skal til EM. I en gruppe med 5 lag så er det viktig å hente full pott mot de to svakeste lagene. Norge har vært litt heldige med trekningen når det gjelder de to svakeste motstanderne. Ikke det at Island og Makedonia er så veldig dårlige. De er nemlig i stand til å ta poeng mot Skottland. Makedonia spilte så sent som i 2002, 2-2 mot England på Millenium Stadion. De hadde ledelsen i kampen både på 0-1 og 1-2. Men Steven Gerrard reddet England til 1 poeng. Island har klarte året etter 0-0 hjemme mot Tyskland. Vi får håpe at både Island og Makedonia klarer å lage en ripe i lakken hos både Hollendere og Skotter. Mens Hareides menn klarer jobben å henter 12 poeng mot gruppas svakere lag.

Håper selvsagt at jeg tar feil og Norge kommer til VM ved å vinne gruppen på en bra måte, men er vel en realist og ser at det er liten sjanse for gruppeseier. Men en 2.plass er veldig sannsynlig.

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar

Bra innlegg Kjakan24!

En liten ting:

Det er slik at den svakeste toeren ikke får spille kvalikk-kamp, dette måles ved at kampene mot 1,3,4 og 5 i gruppen ikke telles.
En liten feil der, men det skjønner alle.

Heller ikke enig i konklusjonen din - tror Skotland som landslag er i medvind etter å ha glefsa brukbart fra seg i EM-kvaliken og tar 2.plassen. Nederland har jeg ikke fulgt så nøye med på, men det virker som de ikke helt har kommet seg etter et generasjons-skifte. Virker uforutsigbare og med resultater som preges litt av dagsformen. Det kan jo gjøre pulja vår spennende. Uansett kan vi jo håpe...

EDIT: Tror dessverre Termometer får rett....

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar
Før dette har vi ikke vært i nærheten av noe sluttspill siden VM i 1938

Er ikke sikker hvor nær vi var, men var faktisk en stund med å kjempet om plass i kvaliken til Mexico 86.

Tapte åpningskampen mot Sveits (Hallvar Thoresen valgte PSV foran Landslaget) - klarte 1 - 1 mot Sovjet, tapte 0- 1 borte mot Danmark, vant 1 -0 mot Irland og klarte uavgjort borte mot de samme.

Forventningene var skyhøye foran hjemmekampen mot Danmark, der seier ville bringe oss helt i teten av gruppa. Ledet 1-0 ved pause (Tom Sundby), før Åge Hareide gjorde sitt fatale tilbakespill i 2 omgang. Deretter ble Fjeldberg taklet av Elkjær og skadet. Ble erstattet av Herlovsen på høyreback, og så lite skulle det til for å rakne. Det ble 5 - 1 til Danskene, som også gikk til VM.

Husker ikke de siste kampene, og hvor vi endte til slutt. Tor Røste Fossens lag på den tiden var bra, men for avhengig av de beste spillerne.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Norge er SÅ gode at vi kan forlange 6 poeng mot disse lagene. Makedonia tok 4 poeng fra England i EM-kvaliken, og Island spilte jevnt i siste kamp mot Spania. Tror Norge kan få det veldig tøft mot disse lagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...