Gå til innhold

SE k550i vs SE s500i

Drog

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Jeg har nå en SE z530i. Den har jeg hatt i ett og halvt år nå. Jeg bruker mobilen mest til SMS, avspilling av videoer (Ganske mye Simpsons), derfor trenger jeg en ny mobil med stor skjerm. Minst 2". Kamera er også veldig viktig når jeg skal kjøpe ny mobil. Minst 2 megapixler!

Funksjoner:

-Kalender: Ja.

-GPRS: Ja.

-Email klient: Nei.

Form:

-Format: Helst vanlig format, men går bra med skyve-format også. IKKE klapp!!

-Vekt: Helst en lett telefon. Max 100gram!

-Sprut/støtsikker: Neitakk.

Skjerm:

Fargeskjerm

-Størrelse på skjerm: Kommer til å bruke den til å se en del videoer så gjerne stor skjerm (Minst 2").

-Touchscreen: Nei.

Pris:

Jeg har mellom 1000-2000 til rådighet.

Diverse:

-Merke: Helst Sony Ericsson.

-Kamera: Veldig viktig. Helst et kamera over 2 megapixler og 8 ganger zoom.

-Videokamera: Ikke så veldig viktig..

-Symbian: ?

-Infrarød port: Trenger ikke.

-Blåtann (Bluetooth): Ja, helst.

-Minne: Kommer til å bruke minnekort, så trenger ikke stor plass på telefonen.

-Minnekort?: Ja! Minst 1gb.

-MP3: Ja! Veldig viktig.

-Triband: Sikkert..

-UMTS/3G: Nei.

-Wlan: Nei.

-GPS: Nei.

- Instant Messenger [Tjenester alá MSN etc.]: Nei.

-Radio: Gjerne, men trenger ikke.

-Bruksområder: Ringer ikke så mye, men sender en del sms. Bruker også telefonen til avspilling av Simpsons, filmer osv. Veldig viktig med minst 2" skjerm.. z530i som jeg har nå er det utrolig liten skjerm på og dårlig mp3 spiller så trenger ny telefon!

Har leita rundt en del nå og de jeg tenker mest på er SE k550i og SE 500i.

Jeg så videoer av begge mobilene på youtube nå og jeg falt litt for SE 500i jeg. Synes den telefonen var utrolig lekker og se på og lyseffektene den har er fantastiske!

Hva anbefaler dere? :new_woot:

Endret av Drog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drog:

Har selv hatt K550i, og var godt fornøyd med den. Kameraet var ganske bra, og den hadde en bra og lettbetjent musikkspiller, selv om den ikke er en walkmantelefon. Batteridekslet var knirkete, og festet sidelengs. Et tart... sidesprang, fra Sony Ericsson, om man kan si det på den måten.

Displayet er ikke så stort, men det er skarpt og har klare farger.

S500i er en utrolig lekker telefon, men den oser ikke av kvalitet. Enkelte klaget over taster som gikk i stykker da den var ny på markedet, men muligens dette er rettet på fra Sony Ericsson. Tipper skjermen er større enn på K550i, og den har høyere oppløsning. Lyseffektene høres kuult ut for de av oss som er opptatt av slikt :) . Dessverre har ikke S500i radio.

Begge telefonene har kontakt for laderen/datakabel/hodesett/etc på siden. Det kan være praktisk, men i de tilfeller man skal holde telefonen eller ha den i en bilholder, er det upraktisk.

Som ellers hos Sony Ericsson, er lyden i handsfree-høyttaleren for lav, og vibrasjonen middels. Som vanlig hos Sony Ericsson varsles kalenderpåminnelser én kort gang, og dersom man ikke hører det på grunn av litt annen lyd i omgivelsene, er det bare å glemme den påminnelsen. Om man kan endre lyd for kalenderpåminnelse? Nei. Som en slags trøst, kan man bruke en av de 5 alarmene. Dersom man har en veldig viktig avtale, kan man sette opp en alarm for denne, f.eks 'Tannlege' eller 'Se kalender!'. Alarmen kan snoozes, og den varsler meget bra. Man kan også endre varseltone, samt velge faste ukedager, om ønskelig. Det blir det samme som vekkerklokka.

Som man er vant med hos Sony Ericsson, har man heller ikke Active Standby, slik at man kan følge med på hva som kommer av avtaler i standby-modus. Faktisk finnes det tredjeparts programvare som gjør at Sony Ericssontelefoner kan vise Active Standby, men jeg har prøvd den, og den er krøkkete og sette opp, og ikke så elegant. På den annen side kan man på Sony Ericsson-telefonene skrive et notat, og så plassere dette i standby-vinduet. Dersom man endrer notatet, vil endringen vise straks. Jeg bruker det som huskeliste.

Heldigvis er Sony Ericssontelefonene gode på musikkavspilling, og ikke minst meldinger.

Jaja, vet ikke om dette gjør saker og ting enklere for deg, men lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis kamera er veldig viktig for deg går du for k550i... da får du autofokus og fotolys. Får ganske mye bedre bilder med dette etter min mening hvertfall!

edit: dersom mp3 også er veldig vitig er jo w610i samme tlf som k550i, bare med walkmanlogo og bedre mp3spiller (les mere brukervennlig),du får også bedre hodetlf og 512mb minnekort!

Endret av _troffen_
Lenke til kommentar
Hvis kamera er veldig viktig for deg går du for k550i... da får du autofokus og fotolys. Får ganske mye bedre bilder med dette etter min mening hvertfall!

edit: dersom mp3 også er veldig vitig er jo w610i samme tlf som k550i, bare med walkmanlogo og bedre mp3spiller (les mere brukervennlig),du får også bedre hodetlf og 512mb minnekort!

W610 har jeg nå. Musikkspilleren og radioen på den er helt topp. Den har også stort internminne, men for musikk er minst 512 mb minnekort å anbefale. Ellers er den på mange måter som K550i. Den er mest i "familie" med den.

W610i har ikke kamerabeskyttelse, slik som K550i og S500i har. Kameraglasset går helt plant med bunndekslet. Som på K550i og S500i har den sidemontert port for tilkobling av diverse utstyr.

Tastene på W610i og K550i krever noe tilvenning. Det er noen tynne fliser man har med å gjøre. Til gjengjeld er det bra avstand mellom dem. På S500 sitter tastene på rekker, og det er tett mellom dem.

Prøv telefonene i butikk før du bestemmer deg, Drog!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Takk for langt og godt svar!

Jeg har lest om at knappene går i stykker jeg å, men håper det bare var en fabrikkfeil av SE de første ukene den ble solgt.

Tar gjerne imot flere gode svar! :)

Tastene (de alfanumeriske) må betegnes som en fabrikasjonsfeil, og dette er ikke ukjent for Sony Ericsson. Dermed blir det en garantisak. Hvor stort problemet er, vet nok forhandlerne bedre.

Lenke til kommentar

Har ett spørsmål til jeg:

"Prisen er uten abonnement", står det på elkjøp sine nettsider. Er det det prisen er med kontantkort?

På forhånd takk!

Jeg har bestemt meg for å kjøpe SE s500i jeg. Tror jeg blir mest fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...