snowed_under Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hei! Jeg skal kjøpe meg digitalt speilrefleks nå,men er meget usikker på hvilket jeg skal gå for. Har Canon 300v fra før, så tenker jeg vil fortsette med Canon. Syns det er forferdelig vanskelig å vite hvilket som vil passe best for meg, da jeg i grunnen ikke har særlig peiling.. Eneste erfaring er gjennom prøv-og-feil-metoden ved å fikle på kameraer på hobbybasis Planen er at jeg skal begynne på skole for faktisk å lære litt om foto, og felles for skolene jeg vurderer er at kameraet bør ha minst 6 megapiksler (som jo ikke akkurat snevret inn utvalget særlig mye for meg) Derfor lurte jeg på om noen hadde noen tips eller anbefalinger? Lene Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) På hvilken måte gir ikke de 5 "hvilket-kamera-skal-jeg-kjøpe-trådene" under denne tråden deg svarene du trenger? Problemstillingen "Hvilket kamera skal jeg velge?" kan f.eks til forveksling ligne på denne... Noen spesiell grunn til at den ikke ga deg svar? Endret 25. november 2007 av Anew Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Skolen har krav om minst 6 mp? Såpass. Men det er uansett ganske uvesentlig, så lenge du ikke går for et brukt Nikon D2H, og det har jeg mine tvil for. Vel, gå i butikken, prøv kameraene, gå for det som gir best følelse i neven. Om du bør gå for Canon er et åpent spørsmål, det som kanskje er viktigst for å fastslå det er å vite hvilken optikk du har fra før? Dersom det er god optikk er det ingen grunn til å ikke utnytte den, men dersom det egentlig ikke er mer enn litt småplukk kan du vurdere et av mange kamera i din prisklasse. Hva er egentlig prisklassen din? Forslag: Canon EOS 400D (kanskje vurdere å legge litt penger i en Tamron 18-50 f2.8 eller en Tamron 17-50 f2.8?) Canon EOS 30D (langt bedre ergonomisk sett, raskere og noe bedre støyytelse. Brukt eller nytt, avhengig av prisklasse, parr huset med et godt objektiv) Nikon D40/x (bedre ergonomisk sett i mine øyne, men det trekker dog litt ned at det ikke er autofokus i huset og noe optikk derfor ikke blir så relevant) Nikon D80 (egentlig mye det samme som 400D vs. 30D, noe billigere enn 30D, noe dyrere enn 400D, leveres med god kitoptikk, 18-70 regnes som et godt valg) Olympus E410 (grepet er uvant for noen, jeg har E400 og trives med det. God kvalitet på kitoptikken, bedre enn Canons EF-S 18-55 og Nikons 18-55, mer eller mindre likeverdig Nikons 18-70. Dobbeltkit med 14-42 og 40-150 kan være et godt kjøp med mye 'bang for the buck') Olympus E510 (noe mer solid grep, har dessuten bildestabilisering og LiveView. Kitoptikken er samme som på E410) Sony Alpha A100 (basert på Konica Minolta 5D så vidt meg bekjent, grepet er godt, bildestabiliseringen fungerer finfint og kameraet er i mine øyne et godt kamera) Pentax K100D (Bildestabilisator, kan ellers ikke uttale meg om dette kameraet) Pentax K10D (billig for det du får, et hakk over K100D, tåler en støyt) Så får du bare velge det økonomien åpner for. Lenke til kommentar
snowed_under Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Takk for tipsene! Prisklassen er litt uviss,men det er begrenset hva en student har råd til.. Men om man sier rundt 5-6000 (+/-)? Har kun en linse; den som fulgte med da jeg kjøpte kameraet jeg har fra før (28-90). Tenker jeg stikker i butikken på onsdag for å ta på kameraer Endret 26. november 2007 av snowed_under Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Prisklassen er litt uviss,men det er begrenset hva en student har råd til.. Men om man sier rundt 5-6000 (+/-)?Har kun en linse; den som fulgte med da jeg kjøpte kameraet jeg har fra før (28-90). Tenker jeg stikker i butikken på onsdag for å ta på kameraer Siden du har Canon fra før så er det like greit å fortsette med det. En brukt EOS 30D er nok det beste kjøpet du kan gjøre for tida. Har selv en 350D, som er helt lik i bruk og kvalitet som EOS400D, men lurer nå på om jeg skal kjøpe en brukt 30D eller vente til det finnes brukte 40D. Et 18-50mm f2.8 Tamron som er nevnt tidligere eller Sigma som jeg selv har er heller ikke å forakte som et normalobjektiv. Forhåpentligvis finner du dette også brukt til en pen pris. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Brukt 30D + brukt Tamron 17-50 f2.8/Sigma 18-50 f2.8 må vel nesten kunne betraktes som et kupp så lenge prisen er finfin. Lenke til kommentar
snowed_under Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Hvor mye kan man si er en finfin pris for noe slik da? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Totalpris under 6000 kanskje? 4 for kamera, 2 for objektiv. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Jepp. En tusenlapp mer enn nytt 400D-kit for et bedre kamera med skarp og rimelig lyssterk optikk? No brainer. Endret 26. november 2007 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå