Perrern Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hei. jeg håper at jeg poster dette på riktig sted nå. Det jeg lurer på er om det generelt er greit å la PC-en stå på om natten for å laste ned ting, plant annet så laster jeg ned en patch i dag, også lurer jeg på om det er greit for PC-en og stå på eller om det er veldig "usunt" Lenke til kommentar
KNB Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Eg pleier å gjør dette ganske ofte, har ikke tatt skade enda. Må bare passe på at det ikke er lyn e.l. som skal komme. Du må kansje renske PC-en for støv litt oftere i og med at den står på en del lengre en vanlig. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Okey Tusen takk for så raskt svar =) Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hei. jeg håper at jeg poster dette på riktig sted nå. Det jeg lurer på er om det generelt er greit å la PC-en stå på om natten for å laste ned ting, plant annet så laster jeg ned en patch i dag, også lurer jeg på om det er greit for PC-en og stå på eller om det er veldig "usunt" Har jobbet hos flere firma der flertallet av de ansatte aldri skrur av PC-en sin. Usunt for PC-en kan det jo være med kortere levetid for harddisk osv, men det som er verre med å la PC-en stå på uten tilsyn er vell at ved et par tilfeller har jeg opplevd at det har begynt å brenne i strømforsyningen eller en gammel crt skjerm, heldigvis har det alltid skjedd på dagtid når det har vært folk der. Hvis PC-en din står på soverommet og det begynner å brenne i den midt på natten når du sover så kan du jo kanskje bli drept hvis du ikke har røykvarsler der da... Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 (endret) PC-en er vel 1-2 år gammel. var ganske bra da jeg kjøpte den. det eneste jeg kan si er at chipset vifta ikke funker ordentlig. men hver gang jeg har sett på temperatur så har den aldri vært noe særlig høy så antar at de andre viftene holder de i sjakk. det er eventuelt kun snakk om 1-2 timer tenker jeg Får vel bare holde meg sånn passe våken første natta da og se hvordan det går Endret 25. november 2007 av Polemos_Theos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Du skal være ganske uheldig om det skulle oppstå problemer med dette. Mange firma som har PC-er ståande på 24/7, 365 dagar i året, blant anna det eg jobbar i. Om du lar det stå på nokre netter betyr det ingenting, er kun snakk om nokre timar ekstra driftstid. Har du ikkje noko å laste ned kan du slå av, det er tryggast. Einaste eg ser som noko risikomoment er brannfaren, men den er forsvinnande liten og uansett til stade når PC-en er påslått om dagen. Ein server må jo til dømes stå på kontinurerlig, i tillegg er det mange folk som har PC-ar på konstant, på dette forumet finn du sikkert ein del. Endret 25. november 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Ja. da lar jeg den stå i natt. det er vell care når det ikke er ofte. Tusen takk for alle rådene og den raske besvaringen. Polemos Theos Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Eg pleier å gjør dette ganske ofte, har ikke tatt skade enda. Må bare passe på at det ikke er lyn e.l. som skal komme.Du må kansje renske PC-en for støv litt oftere i og med at den står på en del lengre en vanlig. PC-en kan vel fortsatt ta skade ved lyn? Selv om den er avskrudd altså.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Hehe, nei, til å være halv to ein laurdagskveld fekk du bra med svar på eit kvarter. Eg pleier å gjør dette ganske ofte, har ikke tatt skade enda. Må bare passe på at det ikke er lyn e.l. som skal komme.Du må kansje renske PC-en for støv litt oftere i og med at den står på en del lengre en vanlig. PC-en kan vel fortsatt ta skade ved lyn? Selv om den er avskrudd altså.. Det stemmer, om det tar meir eller mindre skade når PC-en er påslått skal eg derimot ikkje våge å svare på. Ein del trekker ut støpselet til PC-en om kvelden, då er dei 100% trygg for lynnedslag, det er klart du ikkje er sikker når PC-en er plugga i og slått på. Endret 25. november 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg pleier ofte å gjøre dette, men jeg har ei gammel maskin som gjør jobben. Få tak i noen gamle deler og sett sammen til en slik nedlastingsmaskin. Ryker noe er det ikke så farlig. Om du er redd for brann, kan du jo montere en røykvarsler i takert over PC-en... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Selv har jeg alltid PC-en på, og den laster ned og opp hele dagen, og natten. Gode disker, ok kjøling, så er du good to go syntes jeg. Jeg ser på PC-en som en lyspære: En lyspære går aldri (i stykker) når den står på, den går (...i stykker) først når man skrur den på. Derfor skur jeg på PC-en minst mulig, i frykt for at den skal gå (...i stykker) som en lyspære. Endret 25. november 2007 av jale Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Har røyk vasler i taket på rommet. Men tror nok det går greit. pleier ikke ofte å sitte veldig mye ut over natten med PC-en, men det er jo like stor brannfare om dagen som om natta Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Har røyk vasler i taket på rommet. Men tror nok det går greit. pleier ikke ofte å sitte veldig mye ut over natten med PC-en, men det er jo like stor brannfare om dagen som om natta Riktig, einaste forskjellen er at du ligg og søv og er meir utsatt for røyk. I tillegg er det lettare for andre å oppdage ein brann midt på dagen. Som sagt, det er worst case scenario, eg har ikkje noko prosent på antal PC-er som tar fyr i normal drift utan at modifikasjonar er utført, men den er liten. Har du Q-tec straumforsning er sjansen kanskje litt høgare. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 PC-en min står på 24/7 (man må jo ha ratio), og den rebootes stort sett kun hver tirsdag det kommer oppdateringer til Windows. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 03:10:56 up 174 days, 16:38, 4 users, load average: 0.14, 0.12, 0.05 03:14:06 up 4 days, 8:48, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00 Ikke all verdens press på disse maskinene, men de svarer i det minste på ping og de har stått på rimelig lenge =) Om maskinen ikke krasjer fordi det er feil på programmer (som har for høye brukerrettigheter), så burde det gå fint. Anbefaler å lage en ny bruker som ikke er Administrator, som gjør alle aktiviteter du ikke har kontroll over selv. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hvis du bruker torrent så kan du vel sette programmet til å skru av pc-en når ting er ferdig lasta ned? Pleier selv å la maskina stå i mange dager, eneste er ett minutts restart for å bytte OS Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Som jale var inne på, sliter det MER på maskinen å slå den av og på hele tiden enn å la den stå på. Klart, du bruker mere strøm, men det er ikke mange hundrelappene i året. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg har minimum tre maskiner på døgnet rundt her hjemme, ofte er tallet fem. Brannfaren har jeg faktisk aldri tenkt over Menmen, tar det nok ikke så tungt nå heller fremover. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hei. jeg håper at jeg poster dette på riktig sted nå. Det jeg lurer på er om det generelt er greit å la PC-en stå på om natten for å laste ned ting, plant annet så laster jeg ned en patch i dag, også lurer jeg på om det er greit for PC-en og stå på eller om det er veldig "usunt" Kort sagt ja, ingen problem. En datamaskin kan fint stå på året rundt uten at det fører til noe betydelig mer slitasje enn å slå den av og på hver dag. Dvs. om harddisken går 24/7 så kan nok det tære litt mer enn vanlig selvfølgleig, og vifter vil nok dø fortere, men alt i alt er en datamaskin meget egnet til å la stå på i meget lange perioder om gangen. Min egen server står på 24/7 året rundt og har enda ikek hatt noe problemer utover at en av mine 12 disker har røket (noe man nesten må forvente med så mange over så lang tid). -Stigma Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Min PC har stått og duret i ett siden jeg kjøpte den sommeren 2004. Eneste gangen den har vært av lengre enn noen timer har vært kun i forbindelse med flytting, ferier, og to tilfeller hvor min egen idioti har resultert i at jeg måtte bytte hovedkort og skjermkort. Bare å fjerne hybelkaniner og slikt i ny og ne, så burde deg gå greit. Endret 25. november 2007 av Skagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå