Gloms Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Jeg prøver å innstalere XP på SATA disken min men PC-en finner ikke disken. Da var det en kamerat av meg som sa at jeg kanskje kunne enable/disable SATA i BIOS for å kanskje få det til å funke, men hvordan gjør jeg det? hvor i BIOS fikser jeg det? Har et Asrock 939 Dual-sata 2 hovedkort Noen som vet hvordan jeg kan få fiksa det? Flytt gjerne posten hvis den er feilpostet.. Endret 25. november 2007 av Gloms Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Når jeg titter på spesifikasjonene til hovedkortet ser jeg at det er en SATA/RAID-kontroller der. En årsak til at diskene ikke oppdages er at man trenger en driver til SATA/RAID-kontrolleren før Windows eller installasjonsprogrammet oppdager diskene. Det samme "problemet" pleier å oppstå når man har installert Windows XP og er i Windows, men enda ikke lagt inn driveren til SATA/RAID-kontrolleren. Da finner ikke Windows diskene i det hele tatt. Jeg mener det står noe slik som "Press F8 to install third party controller driver" når installasjonsprogrammet til Windows XP starter hvor du kan laste driveren til SATA/RAID-kontrolleren. Ifølge spesifikasjonene står det at denne driveren skal ligge på CDen som fulgte med hovedkortet. Men jeg har dessverre aldri prøvd selv å laste en slik driver før installasjon. Måten jeg har løst samme problemet på er å koble SATA-disken jeg ønsker å installere Windows XP på rett til SATA-tilkoblingen som tilhører chipset istedet for den eksterne SATA/RAID-kontrolleren. Da vil installasjonsprogrammet finne SATA-disken selv uten videre tukling. Men først kan du jo ta en titt i BIOS slik du har tidligere blitt anbefalt. Når PCen starter så står det noe slik som "Press DEL to enter setup" eller "Press F1 to enter BIOS". Da er det bare å hamre på tasten for å gå inn i BIOS mens maskinen starter, før den laster operativsystem. Nå husker jeg ikke helt hvor diskene ligger i BIOS, men det er bare å rote rundt litt. Når du avslutter blir du spurt om du vil lagre eller forkaste endringer du har gjort. Så lenge du ikke endrer noe kan du bare titte rundt litt relativt risikofritt så lenge du velger å ikke lagre når du avslutter BIOS. Men diskene skal ligge under noe "Storage" eller "Hard Disk Drives". Edit: Jeg flytter tråden din til Hovedkort-forumet, så får ekspertene på akkurat dette med BIOS og SATA/RAID-kontrollere se på det. Endret 25. november 2007 av Skagen Lenke til kommentar
Mako Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hei, leste litt gjennom bruker manualen til hovedkortet ditt, i bios, gå til Advanced / IDE Configuration Der har du har du innstillingene for Sata kontrollerne SATA operation mode settes til non-raid SATA2 operation mode settes til IDE håper dette hjelper Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Har fått det til å funke nå og XP er oppe og stå. Men på enhets behandlinga har jeg et gult "!" under SCSI og Raid kontrollere-SCSI/RAID host controller. Hva er det og betyr det? skjønner at det er noe som mangler, men er det en driver? og er det noe vits i å laste den ned? hvis ja, hvor laster jeg ned den? Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Har fått det til å funke nå og XP er oppe og stå. Men på enhets behandlinga har jeg et gult "!" under SCSI og Raid kontrollere-SCSI/RAID host controller. Hva er det og betyr det? skjønner at det er noe som mangler, men er det en driver? og er det noe vits i å laste den ned? hvis ja, hvor laster jeg ned den? Noen som kan svare meg på det her? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Det er fordi du har en gammel/feil driver til kontrolleren. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 og hvor kan jeg finne ny? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Gå til produsentens nettsider, og finn frem til ditt kort der. Der bør de ha de nyeste driverene til ditt hovedkort, og alle komponeneter på det. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939Dual-SATA2 var inne der og trykka på downloads til høyre, men ble veldig usikker på hva jeg skal ta. Noen som kan gå inn og fortelle meg hva jeg skal laste ned for å løse problemet? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Det er enten den som heter ULI sata driver, eller JMicron sata2 driver. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Noen som vet eksakt hva jeg skal laste ned? Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Det står veldig mye i denne tråden, kanskje du finner svar der. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Den tråden virka rimelig død, og fant ikkeno der. Noen her som kan svare meg på spørsmålet? Og hva er det som er galt egentlig? er det en betydelig, som kan gjøre at pcen ikke går som den skal eller er det bare en bagatell? som. feks. driver til lydkort e.l.? Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 ingen som vet? Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Hadde nesten samme feil med en kamerat sin pc, samme hk. Vi fiks alt med å disable noe sata greier i bios (ser ut som du har fiksa det) Men vi fikk aldri noen gul merknad på enhetsbehandling. Men tror ikke det vil gå utåver maskinen din, hvis ikke du har merket noen feil enda? Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Det er rimelig irriterende at jeg ikke får det til å funke. For jeg putta i hovedkort cden, gikk på enhetsbehandling og prøvde å oppdatere driver ved å søke gjennom cden, men det gikk ikke. Så hver gang jeg starter maskinen nå kommer meldingen om "ny maskinvare funnet" opp og jeg får opp det bildet som kommer hvis man går på enhetsbehandlig og trykker "oppdater driver". Er litt dritt og vite at det er noe som ikke funker. Er det ingen som vet hvordan jeg kan finne den rette driveren og fikse problemet? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 (endret) Det burde være enkelt for deg å sjekke hvilken sata-kontroller som er koblet til... fordi det er kun 1 rød (JMicron Sata2) og 2 svarte (ULi Sata1). Meldingen du får tyder på at det mangler driver til kontrolleren som ikke er tilkoblet. edit: Når det gjelder JMicron, pass på at du eventuelt velger 'ver: 207' til WinXP 32bit eller 'ver:109' til WinXP 64bit. Endret 8. desember 2007 av Zink Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Hvis du med sikkerhet kan si at kontrollen ikke er tilkoblet, behøver jeg da drivere? Hvis ja, er det noen som kan linke meg den drivern jeg skal laste ned? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Hvis du med sikkerhet kan si at kontrollen ikke er tilkoblet, behøver jeg da drivere? Hvis ja, er det noen som kan linke meg den drivern jeg skal laste ned? Det kan man ikke være 100% sikker på så langt. Det vi har å holde oss til er at du faktisk har fått innstallert Windows uten å legge inn noen sata-kontroller manuelt. Trolig fordi du bruker ULi-kontrolleren, dvs. en av de 2 svarte sata-kontaktene. Du bekrefter for lite av det vi spør etter... Kan du ikke åpne kabinettet og sjekke om harddisken er plugget til rød eller svart kontakt på hovedkortet, hva er i veien? Har fått det til å funke nå og XP er oppe og stå. Men på enhets behandlinga har jeg et gult "!" under SCSI og Raid kontrollere-SCSI/RAID host controller. Det hjalp jo litt... at det gjelder en av 2 sata-kontrollere. Etter det så har du ikke kommet med noe mere som kan hjelpe oss å hjelpe deg... Ser du en kode i Enhetsbehandling/ meldingsruta til enheten, Code 28? Det er ganske umulig å innstallere Windows på en kontroller som ikke er i bruk. - Men hvis det er en annen feilkode der, da må man vite eksakt. Uansett, det beste er å ha en maskin som kjører uten noe grums i enhetsbehandlingen. edit: leif Endret 10. desember 2007 av Zink Lenke til kommentar
Zink Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Hvis du med sikkerhet kan si at kontrollen ikke er tilkoblet, behøver jeg da drivere? Hvis ja, er det noen som kan linke meg den drivern jeg skal laste ned? Skjærer igjennom her og foreslår et forholdsvis sikkert forsøk. Bedre enn >85% safe: Last ned og pakk ut zip-file JMicron_XP_2K(v207) Her kan man velge å lukke alle vinduer og kjøre fra meldingen i Enhetsbehandling. Den burde finne fila og ymte om restart - men mulig du må peke/ velge manuelt hvis den ikke finnes automatisk. Hvis det er kronglete så kan man kjøre kontrolleren for "egen maskin", fordi kontrollermappen har 'Install.exe'-filer, men OBS! velg riktig Windows, 32bit er det normale (Jx32.exe heter den). Du har kanskje ikke 64bit WinXP (Jx64.exe)? Lykke til! Endret 10. desember 2007 av Zink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå