Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase, Saab 900i 1985 - oppdatert 29. nov


snoemann

Anbefalte innlegg

Fant ut at jeg måtte ha en vinterbil også for å ta litt vare på sx'en og for å ha en bil til litt røffere bruk.

 

Valget falt på en Saab 900i 2,0 liter, fra 1985.

Utseendemessig synes jeg ikke personlig de er det tøffeste som er ute og ruller, men prisen var bra :)

Allikevel, når jeg sammenlikner med Golf 2'en jeg hadde tidligere, også fra 1985 om jeg ikke husker helt feil, som kanskje så hakket bedre ut, men var ribbet for hva som kan kalles komfort.

 

På saab'en derimot er det servo, varme i setene og litt smådilldall som er godt å ha. Spesielt servoen hjelper mye på.

 

Ellers er den i ganske god stand, gått 185 000 km, litt slitent utløserlag (får se på det litt senere) og noen små rustflekker her og der, men ikke mye =)

 

Tok to grisedårlige bilder kvelden jeg kjøpte den som jeg legger ut, men som er gode å tyde :) K750'en er ikke spesielt god i mørket :p

 

DSC01738.jpg

 

DSC01737.jpg

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin bil det, hjelper på med den spoileren på bakluka...

 

Hva har du tenkt og gjøre med den?

 

Tips og forslag taes imot med åpne armer!! ;) hehe

 

Først og fremst skal jeg ta et par litt mer ålreite bilder tror jeg :p Det fortjener den...

 

Også blir kanskje det neste bytting av utløserlageret... =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
HYL OG SKRIK!

 

Kløtsjen har røket... bilen står på en bensinstasjon....

 

Må få tak i et sånt "saab verktøy" så jeg får gjort det selv. Kan ikke betale 6 lapper for å gjøre dette på verksted... har ikke penger til sånt på en så gammel bil :/

skulle tatt en legacy turbo som vinterbil:P

 

Fine biler de eldre saab modellene da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gratulerer på etterskudd med kjøpet. Hvis du ikke har fiksa clutchen allerede, så kan jeg tipse deg om at du ikke må ha spesialverktøyet. Jeg går ut fra at du mener "spaken" som man bruker for å presse inn trykkplata når slavesylinderen er gåen?

 

Selv byttet jeg slavesylinder og lagre på min uten verktøyet. Jeg skrudde ut de seks skruene som holder trykkplata til svinghjulet, og fant fram tre lengre skruer med samme gjenging, pluss tre muttere som passet til. Deretter bøyde jeg forsiktig ut trykkplata fra svinghjulet med et brekkjern så jeg fikk plassert den ene mutteren imellom, og skrudde så en lang skru delvis inn. Gjentok dette på to motsatte punkter på svinghjulet/trykkplata. Det er lurest å ikke skru skruene for langt inn, da de kan stikke ut på motsatt side av svinghjulet.

 

Så var det bare å bøye trykkplata forsiktig ut på en skru, skru mutteren litt ut, bøye ut på neste skru og skru ut mutteren osv. Til slutt har du komprimert trykkplata såpass at du får plass til spaceren. Jeg var litt bekymret for trykkplata, men det gikk helt fint. Spaceren kjøpte jeg på mekonomen for en hundrings, og den funket fint.

 

Det vil ikke lønne seg å kjøpe rep. sett til slavesylinderen, ettersom den sannsynligvis er minst ti år gammel og vil fort begynne å lekke igjen. Bytt heller hele sylinderen. Jeg byttet i samme slengen ut to av festeskruene til slavesylinderen med hex-skruer, jeg syntes det tok en evighet å skru løs/fast slavesylinderen med umbraconøkkel.

 

Si fra om noe er uklart, jeg tror jeg har skrevet litt rotete/udetaljert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...