snoemann Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Fant ut at jeg måtte ha en vinterbil også for å ta litt vare på sx'en og for å ha en bil til litt røffere bruk. Valget falt på en Saab 900i 2,0 liter, fra 1985. Utseendemessig synes jeg ikke personlig de er det tøffeste som er ute og ruller, men prisen var bra Allikevel, når jeg sammenlikner med Golf 2'en jeg hadde tidligere, også fra 1985 om jeg ikke husker helt feil, som kanskje så hakket bedre ut, men var ribbet for hva som kan kalles komfort. På saab'en derimot er det servo, varme i setene og litt smådilldall som er godt å ha. Spesielt servoen hjelper mye på. Ellers er den i ganske god stand, gått 185 000 km, litt slitent utløserlag (får se på det litt senere) og noen små rustflekker her og der, men ikke mye =) Tok to grisedårlige bilder kvelden jeg kjøpte den som jeg legger ut, men som er gode å tyde K750'en er ikke spesielt god i mørket Endret 29. november 2007 av snoemann Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Fin bil det, hjelper på med den spoileren på bakluka... Hva har du tenkt og gjøre med den? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Fin bil det, hjelper på med den spoileren på bakluka... Hva har du tenkt og gjøre med den? Tips og forslag taes imot med åpne armer!! hehe Først og fremst skal jeg ta et par litt mer ålreite bilder tror jeg Det fortjener den... Også blir kanskje det neste bytting av utløserlageret... =) Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Elsker disse gamle Saabene, men du mangler: - Laksetrapp i bakruten - Skamsenk - Breeeie felger Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 HYL OG SKRIK! Kløtsjen har røket... bilen står på en bensinstasjon.... Må få tak i et sånt "saab verktøy" så jeg får gjort det selv. Kan ikke betale 6 lapper for å gjøre dette på verksted... har ikke penger til sånt på en så gammel bil :/ Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Du får spør på Saabklubben om det er noen i nærheten av der du bor som kan låne vekk verktøy / hjelpe deg www.saabturboclub.net Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 HYL OG SKRIK! Kløtsjen har røket... bilen står på en bensinstasjon.... Må få tak i et sånt "saab verktøy" så jeg får gjort det selv. Kan ikke betale 6 lapper for å gjøre dette på verksted... har ikke penger til sånt på en så gammel bil :/ skulle tatt en legacy turbo som vinterbil:P Fine biler de eldre saab modellene da. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg brukte en gammel pianowire til clutch-rep på min gamle 900 Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 denne bilen er vinterbil bare i revers.... brekk foran og greier er det ikke? Neida, grattlerer med kul bil! Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Ja, kul og kul Den er i alle fall hjemme igjen hehe. Clutchen ser vi på etter jul... =) Osse-Mon : Pioanowire... hmm kanskje jeg må pm'e deg litt i fremtiden Endret 18. desember 2007 av snoemann Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Gratulerer på etterskudd med kjøpet. Hvis du ikke har fiksa clutchen allerede, så kan jeg tipse deg om at du ikke må ha spesialverktøyet. Jeg går ut fra at du mener "spaken" som man bruker for å presse inn trykkplata når slavesylinderen er gåen? Selv byttet jeg slavesylinder og lagre på min uten verktøyet. Jeg skrudde ut de seks skruene som holder trykkplata til svinghjulet, og fant fram tre lengre skruer med samme gjenging, pluss tre muttere som passet til. Deretter bøyde jeg forsiktig ut trykkplata fra svinghjulet med et brekkjern så jeg fikk plassert den ene mutteren imellom, og skrudde så en lang skru delvis inn. Gjentok dette på to motsatte punkter på svinghjulet/trykkplata. Det er lurest å ikke skru skruene for langt inn, da de kan stikke ut på motsatt side av svinghjulet. Så var det bare å bøye trykkplata forsiktig ut på en skru, skru mutteren litt ut, bøye ut på neste skru og skru ut mutteren osv. Til slutt har du komprimert trykkplata såpass at du får plass til spaceren. Jeg var litt bekymret for trykkplata, men det gikk helt fint. Spaceren kjøpte jeg på mekonomen for en hundrings, og den funket fint. Det vil ikke lønne seg å kjøpe rep. sett til slavesylinderen, ettersom den sannsynligvis er minst ti år gammel og vil fort begynne å lekke igjen. Bytt heller hele sylinderen. Jeg byttet i samme slengen ut to av festeskruene til slavesylinderen med hex-skruer, jeg syntes det tok en evighet å skru løs/fast slavesylinderen med umbraconøkkel. Si fra om noe er uklart, jeg tror jeg har skrevet litt rotete/udetaljert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå