Gå til innhold

Spørsmål rundt fakturering og bilag


Anbefalte innlegg

Hva er den rette definisjon på "bilag" ? Er faktura det samme som bilag? Ifølge brønnøysund skal alle bilag eller salgsdokumenter merkes øverst med org.nr og MVA. Er det altså fakturaene som er bilagene, som skal sendes inn med næringsoppgaven i slutten av året?

 

bilag = faktura, ikke sant?

 

En annen ting. Er det absolutt nødvendig med en konto opprettet på foretaket eller kan jeg bruke en privat konto når jeg har et enkeltmannsforetak, siden foretaket og personen som driver det har en såpass sammensydd økonomi, skulle jeg tro det var ok å bruke en hvilken som helst privat konto. Jeg ringt ihvertfall likningskontoret og dem sa det ikke var galt å ta inntekter på en privat konto sålenge man dokumenterte inntekten.

 

Noen med innsikt og lyst til å forklare litt på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et bilag kan være så mangt, blant annet en faktura..

Du sender ikke ved alle bilagene sammen med næringsoppgaven. Du skriver inn de nødvendige regnskapstallene i næringsoppgaven.. Du vet at man må føre regnskap ikke sant?

 

Det med å blande privat og firmakonto.. Det er IKKE kjekt å kjøre avstemning av kontoer om det er 10 private uttak pr dag.... (nå er vel ikke avstemning påkrevd av alle (??), men likevel..

Lenke til kommentar
Et bilag kan være så mangt, blant annet en faktura..

Du sender ikke ved alle bilagene sammen med næringsoppgaven. Du skriver inn de nødvendige regnskapstallene i næringsoppgaven.. Du vet at man må føre regnskap ikke sant?

 

Det med å blande privat og firmakonto.. Det er IKKE kjekt å kjøre avstemning av kontoer om det er 10 private uttak pr dag.... (nå er vel ikke avstemning påkrevd av alle (??), men likevel..

Hva mener du med avstemning?

Lenke til kommentar
Et bilag kan være så mangt, blant annet en faktura..

Du sender ikke ved alle bilagene sammen med næringsoppgaven. Du skriver inn de nødvendige regnskapstallene i næringsoppgaven.. Du vet at man må føre regnskap ikke sant?

 

Det med å blande privat og firmakonto.. Det er IKKE kjekt å kjøre avstemning av kontoer om det er 10 private uttak pr dag.... (nå er vel ikke avstemning påkrevd av alle (??), men likevel..

Hva mener du med avstemning?

 

Du starter med et beløp på en konto (konto i regnskap og konto i banken). Alle beløpene inn og ut av kontoen må i de fleste tilfeller dokumenteres med en faktura, en kvittering osv (bilag og poster i regnskapet). Alle disse beløpene inn og ut av kontoen skal totalt sett være like i regnskapet og på kontoen i banken.. Når dette stemmer så er kontoen avstemt..

Det er LITE gøy å måtte gjøre dette om det er veldig mange beløp inn og ut..

Når det er sagt så kan det gjerne være en vanlig privat konto som du kun bruker til firmating.. DET er ikke noe prob.

 

edit: som sagt så er jeg usikker rundt reglene til hvem som MÅ avstemme kontoene..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Men er du sikker på at det må dokumenteres med enkeltmannsforetak, sikker på at det ikke er ANS eller AS det gjelder for?

 

Er ikke sikker på hvem som MÅ. Min regnskapsfører insisterte på at jeg gjorde det da jeg hadde enkeltmannsforetak.

Regnskap MÅ du ha da. (ikke bare en Excel-fil altså.. "skikkelig")

Lenke til kommentar

Ja ok.

 

Jeg har endel private uttak skjønner du, grunnen til at jeg måtte gjøre det sånn er at jeg må ha kopi av registermeldingen fra brønnøysund, og banken krevde selvfølgelig at jeg gav dem den etter jeg har skiftet til rett næringskode, og i mellomtiden måtte jeg fakturere mine kunder, og da måtte jeg ta i bruk en privat konto. Så har jeg brukt endel små beløp fra denne kontoen. Men hvis jeg bare legger sammen alle disse småbeløpene og bare kaller det for ÉN stor utgiftspost, f.eks "Matutgifter på foretaket", går det an?

 

EDIT: Eller at jeg f.eks legger sammen alle private uttak og fører det i regnskapet som lønn?

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Ja ok.

 

Jeg har endel private uttak skjønner du, grunnen til at jeg måtte gjøre det sånn er at jeg må ha kopi av registermeldingen fra brønnøysund, og banken krevde selvfølgelig at jeg gav dem den etter jeg har skiftet til rett næringskode, og i mellomtiden måtte jeg fakturere mine kunder, og da måtte jeg ta i bruk en privat konto. Så har jeg brukt endel små beløp fra denne kontoen. Men hvis jeg bare legger sammen alle disse småbeløpene og bare kaller det for ÉN stor utgiftspost, f.eks "Matutgifter på foretaket", går det an?

 

Du kan merke mange slike uttak på kontoutskriften og henvise til privatuttak.. Ordner seg nok. Men jeg tror du bør snakke med en regnskapsfører jeg..

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med visma regnskapsbyrå, dem skulle ha 15k i året, det blir jo 11-1200 kr mnd, det synes jeg blir litt dyrt. Jeg har oppdragsgiver, så jeg har bare 1 billag i måneden, så sånn sett er regnskapet minimalt så jeg vil prøve å gjøre det selv. Men når man sier regnskap, så er det å ta vare på bilag og fylle inn næringsoppgave, det er det som ER regnskap? Det er ikke noe mere rundt som jeg må ta hensyn til?

Lenke til kommentar
Jeg har vært i kontakt med visma regnskapsbyrå, dem skulle ha 15k i året, det blir jo 11-1200 kr mnd, det synes jeg blir litt dyrt. Jeg har oppdragsgiver, så jeg har bare 1 billag i måneden, så sånn sett er regnskapet minimalt så jeg vil prøve å gjøre det selv. Men når man sier regnskap, så er det å ta vare på bilag og fylle inn næringsoppgave, det er det som ER regnskap? Det er ikke noe mere rundt som jeg må ta hensyn til?

 

Du må føre et gyldig regnskap. Det er med debet , kredit osv.. Det er mye regler du må være klar over.

Lenke til kommentar

Ja, regler får komme som dem kommer, jeg må ta en ting om gangen. Jeg har snakka endel med både brønnøysund, likningskontoret og noen regnskapsbyrå. Likningskontoret sa regnskapet tar 3 minutter hvis man har bilag foran seg. Jeg håper det er så enkelt som dem skal ha det til.

 

Men når skal denne næringsoppgaven sendes inn? Slutten av året?

 

EDIT: Når jeg tenker meg om er det egentlig et unødvendig spørsmål, for jeg er registrert i Altinn.no så jeg sender egentlig alt inn der, elektronisk, he-he.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Om du har veldig få bilag så går nok regnskapet kjapt å føre. Men du MÅ føre regnskap selv om du (som "alle andre") bruker altinn til å levere inn.

 

Næringsoppgaven (osv) leveres inn sammen med selvangivelsen for næringsdrivende og "skjema for utregning av personinntekt" (eller noe slikt), og leveres innen 31. mai

 

Men bare sånn at du ikke missforstår:

Det er ikke bilagene du leverer inn osv. På altinn er det ikke noe verktøy som summerer tall og lager regnskap til deg. Du må også vite hva for eks egenkapital er (i regnskapet). Så du må nesten føre et regnskap med alle nødvendige punkter og "koder" (de viktigste i hvert fall). Husk at du kan få bokettersyn, og de blir ikke glade om du bare slenger en haug med kvitteringer på bordet.. :)

 

Når det er sagt så er jeg overbevist om at du klarer å føre dette selv om du leser litt om dette eller får litt starthjelp.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på emnet, men er du stor nok til at du har regnskapsplikt?

Uansett så er likningskontoret inne på noe: du må bare dokumentere utgiftene dine. Og det gjør du med kvitteringer og inngående fakturaer.

 

Og selskapet liknes sammen med deg så adskilt økonomi er ikke påkrevet, men det letter jo administrasjonen betraktelig.

 

Og viktigheten med riktig bokføring øker i takt med fradrag man fører på virksomheten ;)

Lenke til kommentar

Fant følgende: "Enkeltpersonforetak er regnskapspliktige hvis de har mer enn 20 ansatte eller har eiendeler med mer enn 20 millioner i samlet verdi."

 

Så jeg er ikke regnskapspliktig, men hva betyr det i praksis? Betyr det at jeg slipper å føre regnskap? Eller betyr det at jeg slipper å ansette en statsautorisert regnskapsfører e.l?

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Er ingen ekspert på emnet, men er du stor nok til at du har regnskapsplikt?

Uansett så er likningskontoret inne på noe: du må bare dokumentere utgiftene dine. Og det gjør du med kvitteringer og inngående fakturaer.

 

Og selskapet liknes sammen med deg så adskilt økonomi er ikke påkrevet, men det letter jo administrasjonen betraktelig.

 

Og viktigheten med riktig bokføring øker i takt med fradrag man fører på virksomheten ;)

Inngående fakturaer, er det gjeldsposter eller det andre leverandører fakturerer meg for eller er det fakturaene jeg sender ut til mine kunder? Naturligvis høres det ut som om det er gjeldsposter, men spør bare for sikkerhetsskyld?

Lenke til kommentar

Inngående = det som kommer fra andre.

 

Jeg vil tippe du faller utenom det meste av formelle krav, men det skader ikke å føre et lite regnskap uansett.

Du trenger ingen eksterne revisorer eller regnskapsførere dersom du ikke har regnskapsplikt.

 

Mitt råd (men jeg er *ingen* ekspert på området) er å føre regnskap i regneark og ta vare på alle bilag (dvs alt som er relevant for driften: utgifter og inntekter).

 

Kast ingen papirer og slett ingen eposter!

Lenke til kommentar

Heretter skal jeg ta vare på kvitteringer. Jeg har tatt vare på 1 kvittering allerede i dag, måtte handle litt mat på esso for 100 kr.

 

Jeg sendte mail til likningskontoret, dem sa at man ikke trenger firmakonto, men at det var veldig rotete å blande firmaets kapital med privat kapital, så han anbefalte likevel å ha 2 kontoer. Når det gjelder private kjøp (slik som å handle pølse på esso med firmapenger fra kontoen) så er det nok å dokumentere det på kontoutskriften, ifølge han fyren på likningskontoret.

 

Men alle posteringer på firmakontoen skal dokumenteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...