AnaXyd Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Heisann! Lurer på hvordan jeg kan klare å lage en slik rollover effekt i en meny, som illustrert her: Jeg ser at rollover effekten er uavhengig av bredde, så du kan ha så lang tekst som overhode mulig, og den passer fremdeles. Har også prøvd meg på å bare kopiere koden til siden jeg har sett på, og testet om dette ville fungere. Det gjorde det dermed ikke. Her er koden: HTML Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <ul id="sub-menu"> <li><a href="#"><span>Kontakt oss</span></a></li> <li><a href="#">Om oss</a></li> </ul> CSS Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #sub-menu { list-style-type: none; height: 37px; _height: auto; float: right; margin: 0 !important; padding: 0 !important; } #sub-menu li { background: none; float: left; display: inline; /*margin: -3px 0 0 14px;*/ height: 37px; } #sub-menu li a { display: block; float: left; height: 37px; color: #333; font-size: 0.975em; text-transform: uppercase; text-decoration: none; font-weight: bold; letter-spacing: 0.01em; /*padding: 0 0 0 16px; }*/ #sub-menu li.active { background: #FFF url(images/bg-submenu-active-li.gif) 0 100% no-repeat; } #sub-menu li.active a { background: url(images/bg-submenu-active-a.gif) 100% 100% no-repeat; color: #ffb117; } #sub-menu li a span { padding: 12px 16px 0 0; float: left; height: 27px; cursor: pointer; } Jeg har de to bildene som trengs på riktig plass også: Hva gjør jeg galt, og hva kan jeg gjøre for å få mekket denne riktig? Setter pris på svar! Endret 24. november 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 For det første, har du ikke spesifisert (morsomt ord) hva som skal skje når man tar musepekeren over menyen din. Prøv å legg et bakgrunnsbilde på en #sub-menu li a:hover eller hvor du nå har satt det "vanlige" bakgrunnsbildet. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Det er det jeg også har lagt merke til, men jeg finner ikke den :hover greia i kildekoden jeg driver å graver i heller... Kanskje jeg leter på feil sted? Lenke til kommentar
Thullball Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Er et kodeeksempel på en CSS rollovermeny her: http://mgmweb.no/kodeeksempler/css/meny/horisontal-css-meny Vet ikke om det er noe slikt du er ute etter? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Nja, på en måte.. Det som er spesielt med den jeg har funnet i førsteposten, er at bredden kan være uavhengig. Og jeg vil ha omtrent det samme utseendet som i bildet i førstepost også.. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Det er det jeg også har lagt merke til, men jeg finner ikke den :hover greia i kildekoden jeg driver å graver i heller... Kanskje jeg leter på feil sted?Hvilken side er det vi prater om da? Kunne kanskje ha funnet den for deg om du hadde posta den Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 (endret) www.keyteq.no For en pen side! Endret 25. november 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Ah! Der fant jeg resten av koden også... (hover funksjonen) /* SUB MENU DYNAMIC HOVER ============================ */ #sub-menu li a:hover { color: #ffb117; background: #FFF url(images/bg-submenu-active-li.gif) 0 100% no-repeat; } #sub-menu li a:hover span { background: url(images/bg-submenu-active-a.gif) 100% 100% no-repeat; } Men fremdeles er det sikkert en hel haug i denne koden jeg kan luke bort.. Eller? Prøver selv nå, men hadde vært fint om noen kunne ha hjulpet meg.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg anbefaler at du lærer deg hvordan HTML og CSS fungerer sammen. Hvis du skal begynne å klippe ut det som ikke er høyst nødvendig for å få til en rollover-funksjon uten å ha den minste anelse om hva du gjør, kan det "gå galt". Les litt på HTML Dog. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Er jeg som har koda menyen, men jeg har ikke planer om å hjelpe deg med å rippe den... Syns du kan lage noe eget. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Er jeg som har koda menyen, men jeg har ikke planer om å hjelpe deg med å rippe den... Syns du kan lage noe eget. Stå på krava! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Er jeg som har koda menyen, men jeg har ikke planer om å hjelpe deg med å rippe den... Syns du kan lage noe eget. Okay, har fått den til, men har ingen planer om å lage den lik. Var bare den bredden som er uavhengig som er litt fiffig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå