Gå til innhold

Hjelp til Klokking av Gammel P4 3.0Ghz Prescott!

Anbefalte innlegg

Tenkt overklokke min gamle stasjonære pc! Har ikke så mye peiling på gamle CPU som dette, men har hørt at dette skal klokkes rimelig!

Hardware;

- CPU: Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 Prescott

- Hovedkort: Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

- Ram: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3

- Skjermkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis 256MB

- PSU: NorthQ Strømforsyning 4001SX 400W

Kanskje noen har erfaring med denne type CPU?

EDIT:

Hvordan går jeg fram.. hva skal jeg sett ram på..osv..

Endret av Adda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkt overklokke min gamle stasjonære pc! Har ikke så mye peiling på gamle CPU som dette, men har hørt at dette skal klokkes rimelig!

Hardware;

Hva er det du trenger hjelp med? :)
Lenke til kommentar

Hardware;

Hva er det du trenger hjelp med? :)

Overklokke... hvordan jeg går fram.. når jeg økte FSB så fryser PC-en seg ofte.. Lurer på hvilken timings jeg skal bruke på ram..

Lenke til kommentar

De blir varme, så det første du burde ha er vel en god kjøler. Skjønt jeg tror aldri jeg prøvde å klokke min prescott på originalkjøler, så er ikke sikker på hvor godt eller dårlig det går.

Veldig enkel fremgangsmåte:

• Still ned frekvensen og timings på minne så det ikke holder tilbake prosessorhastigheten
  • Øk FSB-frekvensen i små steg, fem mHz eller så, til pc-en ikke starter Windows lenger
  • Når den ikke lenger starter Windows, øk spenningen på CPU til den igjen starter
  • De andre spenningene kan også økes for å få en høyere stabil klokk
  • Når det ikke lenger har noen effekt på frekvensene du når å øke spenningen har du nådd maks overklokk
  • Du kan da stille frekvensen og timings på minnet for å få høyeste mulige stabile

Ingen voldsomt grundig gjennomgang, men jeg håper det ga deg en grei oversikt over fremgangsmåte. Du kan nå ganske langt med den prosessoren med god kjøling. Med vannkjøling nådde jeg 4.6 GHz på min som opprinnelig kjørte på 3.2, og det uten å prøve spesielt mye. Men tror som sagt du bør investere i en god kjøler, de blir varme. Jeg kjørte min på 4.2 GHz 24/7, og da varmet den en hel etasje vinteren gjennom.

Endret av switch1
Lenke til kommentar

Jeg har to 3GHz Prescott PC-er. Den ene på et Abit IC7-G og en på en Abit IS7. Felles nevner er ayt PWM temperaturen (northbridge) er ekstremt høy. Jeg har klokket den ene til 3.3GHz og det går bra, men den står i et veldig luftig kabinett. Selve CPUn blir også veldig varm.

Tror disse chipsettene må vannkjøles for klokking :)

Lenke til kommentar

Takker, switch1 for miniguide :) Skal prøve meg på dette idag..

Hva skal jeg kjøre minne timings på, og skal jeg sette ned minne hastigheten? Hvordan gjør jeg dette..

Det eneste jeg ikke skjønner helt når det kommer til overklokking er minne.. :whistle:

Når det kommer til varme så sliter jeg endel...

Er 50 grader idle og 68 grader under load(30 min med OCCT). Kjører da stock vifte.

Har tenkt å bytte til denne kjøleren som jeg skal bytte idag :)

Zalmann CNPS7000B-AlCu

7000b_alcu_f_p.jpg

Har tenkt å smøre med artic silver 5 kjølepasta som har liggende stående hjem. Håper da temperatur blir bra :)

Jeg lurer på endel om temperatur. Hva som er rimelig når det kommer til idle og load temps?

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Tar med svar på PM jeg fikk av deg i samme slengen. Hyggelig at miniguiden hjalp. Fin overklokk du har klart å oppnå hittil. Temperaturen bør ikke gå høyere enn det du har nå. Rundt 70°C er vel maksimal arbeidstemperatur for Prescott, etter det klokker den seg ned automagisk.

Jeg ville tatt sikte på å ha en makstemperatur på rundt 60° for å være på den sikre siden. Mao skal en ny kjøler hjelpe godt, gjerne et vannkjølingssett. Finnes ålreite, billige som fungerer tilfredsstillende. Og vær nøye med å få mest mulig friskluft inn i kabinettet vha vifter i front.

Skal ikke si sikkert hverken fra eller til om hovedkortet leser høye temperaturer, men nyeste BIOS-oppdatering bør kunne hjelpe deg med mest mulig korrekte avlesninger.

Ut fra modellnummeret på minnet du har skal det være enten BH-5 eller CH-5 chips på dem. De skal være veldig gode overklokkere, så minnet bør ikke holde deg tilbake. En fin guide til de spesifikke chipene finner du her.

EDIT: En ting jeg glemte å nevne i første post. Lås PCI- og AGP-frekvensene til hhv 33 MHz og 66 MHz. I BIOS på ditt hovedkort skal det vel da stå "-Fixed AGP/PCI Frequenzy: 66/33MHz"

Endret av switch1
Lenke til kommentar
Jeg ville tatt sikte på å ha en makstemperatur på rundt 60° for å være på den sikre siden. Mao skal en ny kjøler hjelpe godt, gjerne et vannkjølingssett. Finnes ålreite, billige som fungerer tilfredsstillende. Og vær nøye med å få mest mulig friskluft inn i kabinettet vha vifter i front.

Har lest litt rundt og googlet litt. Ifølge intel så er 68grader under stresstest vanlig for CPU typen som jeg har. Så har da tenkt å klokke til tempen er rundt 68 grader.

Og når det kommer til kjøler, så orker jeg ikke å bruke penger på en "gammel" maskin.

Kjøleløsning som jeg bruker:

CPU: Zalmann CNPS7000B-AlCu 2600rpm.

Chipset: ZM-NBF47. Passiv kjøler.

Kabinett: 5 stk 80mm vifter. 1 stk i front, 1 stk på siden, 1 stk på toppen og 2 stk bak. (har tenkt å bytte 1 stk 120mm vifte i front istedenfor 80mm)

Jeg har oppdatert bios før oppdatering og har selvfølgelig låst PCI- og AGP-frekvensene til hhv 33 MHz og 66 MHz.

Ut fra modellnummeret på minnet du har skal det være enten BH-5 eller CH-5 chips på dem. De skal være veldig gode overklokkere, så minnet bør ikke holde deg tilbake. En fin guide til de spesifikke chipene finner du her.

Akkurat nå kjører jeg:

Bus speed: 227MHz

CPU: 3,4Ghz

CPU volt: 1,3675V

CPU:RAM = 1:1

RAM: 454MHz

Ram volt: 2,8V

Ram Timings: 3-4-4-8

Når det kommer til ram så har jeg BH-6 chips, tok ut ram'n og sjekket. Det er ram timings jeg sliter med, hvordan går jeg fram for å sette ned timings best mulig. Har ikke så mye peiling på ram timings. Der trenger jeg hjelp! Noen som har forslag??

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Ser ut til at du har god luftflyt da.

Når det gjelder DDR(1) minne er jeg litt på tynn is da jeg ikke har noen erfaring med dem, men tror BH-6 skal greie 2-2-2-9 eller så på 2.9-3.0V på frekvensen du kjører dem på. Kan godt hende de klarer bedre og, de er vel såvidt jeg forstår glad i høy spenning.

Bare still dem gradvis nedover, 2-3-3-8 på 2.9V er verdt å forsøke. Om det ikke lar seg gjøre kan du sette spenningen til 3.0V, fungerer det er det bare å prøve lavere. Den viften som blir til overs når du bytter til 120mm i front kan komme godt med over rambrikkene, det er alltids noe der å stripse dem fast i :)

Lenke til kommentar
Ser ut til at du har god luftflyt da.

Når det gjelder DDR(1) minne er jeg litt på tynn is da jeg ikke har noen erfaring med dem, men tror BH-6 skal greie 2-2-2-9 eller så på 2.9-3.0V på frekvensen du kjører dem på. Kan godt hende de klarer bedre og, de er vel såvidt jeg forstår glad i høy spenning.

Bare still dem gradvis nedover, 2-3-3-8 på 2.9V er verdt å forsøke. Om det ikke lar seg gjøre kan du sette spenningen til 3.0V, fungerer det er det bare å prøve lavere. Den viften som blir til overs når du bytter til 120mm i front kan komme godt med over rambrikkene, det er alltids noe der å stripse dem fast i :)

Hovedkortet mitt har dram maks volt på 2.8v kjipe greier.. kjører stabilt på 3-4-4-7.

Har også overklokket CPU til 3669Mhz med CPU:RAM på 5:4. Men temperaturen er litt høy, load temp på 71grader.

Håper nye viften i front vil hjelpe til.

Men har tenkt å kjør 3.4GHz inntil videre.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...