lqpl Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) http://www.lime-technology.com Noen som har prøvd dette? Har tenkt å teste unRAID som et alternativ til å kjøpe hardware RAID-6 løsning. Kort sagt, et software RAID som kjører OSet fra en minnepinne, Linux 2.6 basert. Fordeler: -kan kombinere IDE og SATA -kan ha forskjellig størrelse på diskene i raidet. -disker som ikke er i bruk,kan spinnes ned -raidet kan utvides -systemet kjøres fra en minneplugg, altså ingen OS disk -relativt bra leseytelse, særlig hvis man leser fra flere disker (data er ikke spredd utover flere disker) Bakdel -treg skrivehasighet -skriving til raidet må foregå via delte mapper (denne begrensingen skal være borte i v4.2?) Sikkerhet -en harddisk kan ryke uten å tape data -hvis to harddisker ryker mister man kun data på disse diskene altså bedre en RAID-5, dårligere enn RAID-6 -ingen OS disk Hardware støtte: http://www.lime-technology.com/wordpress/?page_id=17 Mer info her:http://www.lime-technology.com/wordpress/?page_id=13 Gratis inntil 3 disker. $69 for inntil 6 disker $99 for inntil 16 disker (max) Endret 24. november 2007 av lqpl Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Bare for å følge opp, jeg gikk for Windows Home Server. Totalt sett så ble det et bedre løsning for mitt behov, selv om UnRAID gir mer lagringsplass med samme antall disker. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det er greie løsninger begge. UnRaid er vel begrenset opp til 15 disker. Både WHS og UnRaid kunne vært aktuell for mitt serverprosjekt men jeg trenger et velfungerende OS for å kunne kjøre virtuelle OS. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det er jo strengt tatt bare å installere hvilken som helst Linux distro så får man akkurat de samme mulighetene. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er jo strengt tatt bare å installere hvilken som helst Linux distro så får man akkurat de samme mulighetene. I forhold til hva som står i førsteposten kanskje, men ikke i forhold til hva unRaid faktisk er ... Lenke til kommentar
durabit Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 En ikke uvesentlig fordel med unraid er at færre disker spinner opp for å hente filer da data ikke er spredt som i et raid. Av den grunn vurderer jeg på å sette opp flere mindre raid fremfor et stort raid. Jeg starter med 8 disker i min nye server der disse splittes i to software raid5 (linux). Musikk legges på det ene raidet slik at hvis jeg spiller musikk på squeezeboksen trenger jeg bare spinne opp 4 av de 8 diskene. I teorien bør dette gi lenger levetid på diskene. Mulig moderne disker tåler å gå kontinuerlig også. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Tror man skal ha ganske mange timer med kontinuerlig spinning for å komme opp i samme belastningen for motoren som det er å spinne opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå