Gå til innhold

BK: Komenta På Nybegynners favorittbilder

Mrs.Riot

Anbefalte innlegg

Heii! Starter med å fortelle litt om meg selv.

Jeg heter Marie er 15 år gammel og kommer i fra Bergen. Nicke Arcoiris betyr regnbue på Spansk. Jeg har lenge hatt interresse for fotografering og tatt en masse bilder opp gjennom livet mitt. Fikk mitt første egne digital kamera når jeg var 9 år gammel. Da gikk det i tulle bilder. Har nettopp fått meg et Canon EOS 350 D kamera med kit linse 18-55 mm og fått en Tele Macro 70-300 mm linse til bursdagen. Jeg drømmer meg helt bort i fotograferingen og dette er noe som jeg har stor lidenskap for.

Har bare hatt kamera i 2 uker og Tele Macro linsen i 4 dager så... Ikke vær for hard mot meg enda :p

November2007%20097.JPG-for-web-large.jpg

Lyng med frost på. Tatt med 18-55 mm linsen

November2007%20052.JPG-for-web-large.jpg

Gule strå i solnedgang. Tatt med 70-300 mm linsen

Jeg elsker gule strå. Aner ikke hvorfor, men, ja.

Ps: Bilde kvaliteten er ikke så topp pga jeg ikke fikk til å legge inn bildene i orginal str. De er litt pixlette nå. Dere bør trykke på de for å se dem ortlig

Edit: Tok inn mine to favoritt bilder så langt.

Edit2: Bedre overskift no?

Endret av arcoiris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kometar til Nybegynner

nei! trudde kometane var mest til astronomane eg, hehe

men nok tull;

synest dei fleste bilda var fine, men sidan det var så ekstremt mange av dei så har eg rett og slett ikkje lyst å gi kommentarar til desse, lag ein ny tråd (eller rediger denne) og legg inn færre bilder (maks 2-3) så skal eg gjerne komme med kommentarar.

ser tråden vart redigert medan eg satt å skreiv:

ny kritikk:

bilde 1:

ville gjerne likst å sett et litt tettare utsnitt, det uklare i bakgrunnen blir litt for skarpt og øydelegg for det du vil at vi egentlig skal sjå på.

Bilde 2:

Her må eg berre seie at ''lens-flaren'' øydelegg heile bildet, det er synd, for bildet har potensiale.

Velkommen til forumet foresten :)

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
bilde 1:

ville gjerne likst å sett et litt tettare utsnitt, det uklare i bakgrunnen blir litt for skarpt og øydelegg for det du vil at vi egentlig skal sjå på.

Hvordan kan jeg redigere dette? Jeg har photoshop, men kan ikke så mye annet en å lage banner osv

Bilde 2:

Her må eg berre seie at ''lens-flaren'' øydelegg heile bildet, det er synd, for bildet har potensiale.

Jeg syns det var litt tøft jeg med det da... Har flere bilder uten det, men syns det var stilig sånn jeg da... Kan se om jeg kan få de innpå siden også da

Flere bilder av gule strå... Bare ligger inn disse tre, da jeg ikke vet hva dere er ute etter...

November2007%20062.JPG-for-web-large.jpg

November2007%20059.JPG-for-web-large-1195934739.jpg

November2007%20058.JPG-for-web-large-1195934767.jpg

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Innlegg som går på reaksjon på moderering er fjernet. Dette for å unngå at tilbakemeldinger blir spredd rundt på hele forumet, da det gjør det særdeles uoversiktlig for moderatorteamet og forumstyret å oppdage tilbakemeldingen. I tillegg er ikke moderering emnet for denne tråden. Er man uenig i moderering så kan man sende en pm til den aktuelle moderator. Eventuelt p_report.gif moderatoren eller klag moderator inn for forumstyret på e-post [email protected]. Da vil en administrator behandle saken og gi deg en tilbakemelding.

Tilbkameldinger som går på det generelle (eksempelvis retningslinjer) kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Vi oppfordrer alle til å komme med innspill og tilbakemeldinger, men det må gjøres på riktig måte.

Bevisst forsøk på å undergrave en moderators autoritet vil bli slått hardt ned på og brukere frarådes sterkt å gjøre det. Vi håper dere viser forståelse for dette.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet

Lenke til kommentar

Hei, og velkommen til diskusjon. ;)

Når det gjelder det første bildet ditt, synes jeg ikke det funker. Det er alt for mye detaljer med, og dessuten mener jeg at det meste av hovedfokuset ligger i midten. Du har riktignok disse to grønne tingene som stikker opp litt uti siden, men det tar ikke nok av oppmerksomheten. Det blir rett og slett bare en smule forstyrrende, samt at jeg sliter med å slappe av når jeg ser bildet. Antar du har hørt om det gylne snitt? Ingen skam om du ikke har, da bare spørr du en av oss. ;)

Når det gjelder bildet under, så kommer det seg virkelig. Liker godt at solen får være med i bildet, det skaper en viss nærhet for meg, og det føles ut som å være der nesten.

To av stråene er lengre enn de andre, og dette skaper en kontrast. Jeg mener også at disse er riktig plassert med tanke på komposisjon og snitt, og jeg liker det jeg ser. Bra!

Når det gjelder de tre siste bildene, så synes jeg at det skjer for mye på det første. Mange av stråene står i forskjellige retninger, og det blir en for stor kontrast for øyet mitt.

Når det gjelder bildet i midten så kommer det seg. Fine farger og mest en retning på stråene. Jeg finner hovedbalansen ytterst til høyre i bildet, og trives med det. Likevel en smule kjedelig, ettersom det er litt for lite variasjon.

Det siste er imidlertid bedre på det jeg nevnte sist. Her er det variasjon jeg liker, i og med at bakgrunnen faktisk kommer frem. Ganske tydelig også. Fargene på stråene er ganske myke og varme, og bakgrunnen litt kald. Dette er en kontrast jeg liker.

Mesteparten av stråene ser også ut for meg å komme fra høyre, og det tynnes ut inn mot midten. Det skaper et fint snitt på det hele. Bra ;)

Overall synes jeg du har vært flink, og jeg vil benytte anlendningen til å ønske deg lykke til videre. Foto er gøy, og du er uten tvil på rett spor.

Helt til slutt må du merke deg at dette bare er mine subjektive meninger, og at det ikke nødvendigvis er helt korrekt. :D

Lenke til kommentar

Oki! Takk for hjelpen.

Jeg har egentlig ikke tenkt på hvor ting skal være når jeg tar bilder, har egentlig bare tatt bilder. Hehe

Også prøvd å få de skarpe der og uskarpe der også. Men den lyngen er jeg bare glad for at jeg fikk skarp i det hele tatt. Når den var så liten og jeg hadde så kort zoom så.. :p Se om jeg finner den lyngen igjen en dag nå med ny zoom, haha.

Endret av arcoiris
Lenke til kommentar

Jeg synes du har gjort en hederlig jobb, men det går litt på lykka og fromma, for å si det slik. Samtidig som man koser seg med å ta bilder, bør man lese seg opp på litt teori. Tredjepartsregelen og det gyldne snitt er som tidligere nevnt de mest brukte prinsippene innen bildekunst, så det er et godt sted å starte.

Lenke til kommentar

Jeg tar jo ikke bare bilder i vildesky heller da. Jeg har fått en bok om fotografering til konfirmasjonen som heter:

Fotografering, slik blir du en kreativ fotograf. Jeg er komt til side 64 av 400 store sider med masse tekst og en god del bilder. I tillegg så har jeg nettopp startet å lese bruksanvisningen til kamera :p For en som meg som ikke liker å lese så godt så er det bra :p hehe

Lenke til kommentar

Sånn som jeg går mediefag får jeg allmenn i tillegg.

Generell studiekompetanse. Det holder for det meste vil jeg tro, og hvis ikke så kan jeg ta påbygg, og få spesialisert studekompetanse.

Men dette tar dere vel mer sammen med rådgiver tenker jeg, men det kan være kjekt å vite. Jeg gleder meg faktisk til å gå på skolen. Der tar vi bilder, designer ting, skal senere jobbe med film, og altslags sånn! Har lagt bak oss mange designoppgaver, samt tatt en god del bilder, laget radio, brosjyrer, og skal i neste uke begynne med avis. Kjempegøy ;)

Jeg går første året, og kommer rett fra ungdomsskolen, og må si at det er deilig å ha noe annet enn bare tørre allmenne fag hele tiden. Men det bestemmer du naturligvis selv. Går forresten ved Noroff (mediegymnaset) som er en privatskole. Jeg går i Stavanger, men den finnes også i Bergen. Koster riktignok å gå der, og det finnes nok gode alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...