Gå til innhold

Savner en Ubuntu server guide

Anbefalte innlegg

Jeg savner en guide som kan hjelpe nybegynnere. En guide som kan fortelle hvor man kan finne IP-adressen som skal brukes i serveren. Hvor den skal skrives inn. Hva man skal gjøre med NS.XXX.com navnet, bortsett fra å skrive det inn der hvor man opprettet domenet sitt. Og hva betyr nettmaskeadresse, er også det noe man skal finne et eller annet sted? Etter man har installert Ubuntu server editon og starter den opp, så får man et tekstbasert program. Man skal logge seg inn som rot. I noen guider står det at man skal skrive inn noe etc/ osv for å redigere og konfiguere. Men da mangler man komandoer. Hvor finner man nå dem? Hvorfor står ikke også de i guiden? Jeg fant tilfeldig ut at hvis jeg trykket på q, så kunne jeg legge inn tekst. Men hvordan lagrer jeg, etter jeg er ferdig med å skrive inn? Det jeg savner er en guide som er litt johan og som kan forklare hvordan man setter opp en server fra A til Å, og ikke utelater noe, eller forutsetter at man kan mye om linux fra før. Mulig jeg ekstra dum som ikke får til dette med server, men jeg gir ikke opp og når jeg får det til, så skal jeg skrive den guiden sjøl. Og da skal den bli så forståelig og informativ at selv min senile bestemor på 90 vil få det til!

:wallbash:

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags server(e) skal du kjøre på maskinen?

En trøst er at har du først lært å sette opp en service, burde det ikke være noe problemer å sette opp andre.

Den siste jeg har prøvd er Ubuntu 6.06. Prøvde først Debian etch og Ubuntu 7.10. Den siste var det visst en bugg i, så den ville ikke starte skikkelig etter installering. Men Ubuntu 6.06 er helt grei, tror jeg. Med den siste stoppa det opp fordi jeg ikke fant komandoene jeg skal bruke i det tekstbaserte grensesnittet.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig:

Logg inn med brukeren du har opprettet

Bli superbruker:

sudo -s

Oppdater pakkebrønnene:

apt-get update

Installer Apache:

apt-get install apache2

For å finne ut IP-adresse til server for testing:

ifconfig

Skriv inn den adressen i en nettleser fra en annen maskin i nettverket. Da skulle du ha en Apache-side oppe og gå.

Med en default konfigurasjon vil den starte index.htm fra /var/www/. Konfigurasjonsfilene legger seg under /etc/apache/.

Du kan opprette en index.htm under /var/www ved å gjøre følgende (som superuser):

Navigere deg til mappen:

cd /var/www/

Åpne redigeringsprogrammet Pico for å opprette filen:

pico index.htm

Skriv noe og gjør dette for å lagre og lukke (står forresten instruksjoner nederst i Pico også):

Ctrl + O
Ctrl + X

Det er framgangsmåten for installering en server i Ubuntu eller annen Debian-basert distro. Skal du for eksempel installere FTP- eller SSH server installerer du for eksempel proftp eller ssh i stedet.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha for at du tok deg tid til å skrive den oppskriften :thumbup: ! Jeg skal prøve den ut i morgen.

Nb! Et lite spørsmål til slutt. Hvordan får jeg brukt domenet mitt her. Hvordan får jeg satt serveren i kontakt med det?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Takk skal du ha for at du tok deg tid til å skrive den oppskriften :thumbup: ! Jeg skal prøve den ut i morgen.

Nb! Et lite spørsmål til slutt. Hvordan får jeg brukt domenet mitt her. Hvordan får jeg satt serveren i kontakt med det?

:D Klarte ikke å la være å prøve. Skrev inn en setning og prøvde både en annen linux maskin og en windows maskin, og teksten lot seg lese. Gøy! Men, hva om jeg vil bruke domenet mitt, og jeg vil legge til bilder og mapper jeg vil dele med andre, og bruke samba? Kan jeg skrive inn de samme komandoene på en dekstop i en terminal som superbruker? Hvordan får jeg knyttet serveren til domenet?

Lenke til kommentar

Domenet ditt er knyttet til en IP-adresse(ekstern) og man konfigurerer ikke serveren mot domene. Hvis du er bak en router/NAT må du forwarde port 80 (webserver = port 80) i routeren din til den lokale IP-adressen du får ved å skrive "ifconfig".

Tror kanskje en FTP-server (for eksempel Proftp) er greiest om du skal dele filer med andre? Men det er jo en vurdering du må ta selv. Hvordan du konfigurerer alt dette har jeg ikke akkurat nå, men i utgangspunktet bruker Proftpd brukernan og passord til brukerne i Ubuntu/Linux-distroen, hvor de da får hvert sitt området under /home, for eksempel /home/knut. Ubuntuguide har en del greie guider for oppsett av diverse servere.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Hvis du søker på mine poster, langt nok tilbake i tid, finner du en guide jeg skrev for å koble sammen et telenormodem med dynamisk (skiftende) ip, gjennom no-ip.org til et skikkelig domene - dvs at hybel.anderseianr.net havner rett på min ip, uansett hva den er. Da kan jeg bruke ssh, ftp, web, alt jeg vil, så sant jeg har satt opp routeren.

Edit: Fant den

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728008

Ser ut som om den må oppdateres/flyttes til hjemmesiden min.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Den er ikke "johan" nok :!: ! Dessuten så tar vel den guiden for seg en server med grafisk grensesnitt, eller hur?

Sorry, jeg prøvde å få den omtrent så Johan som jeg klarte. Du kan jo uansett se litt på masterboy sin post i tråden, hvor han tar for seg akkurat det du spør om. Spesielt vil en web-interface som webmin gjøre livet ditt mye lettere, og det er en meget god erstatning for en grafisk desktop. En annen ting er at du kan lage config-filene på en annen maskin, og bare kopiere dem over når de er satt opp slik du vil, så det er ingen grunn til å pine seg gjennom tekstmodus hele veien. Både for Samba og ftp er det en enkel config fil som styrer hele oppsettet. Installering av tjenester gjør du jo lett fra kommandolinja med aptitude. Det første jeg ville gjort er å sette opp ssh på boksen, for så å koble meg på fra en maskin med full grafisk desktop, og sette opp alt derfra.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Den er ikke "johan" nok :!: ! Dessuten så tar vel den guiden for seg en server med grafisk grensesnitt, eller hur?

Sorry, jeg prøvde å få den omtrent så Johan som jeg klarte. Du kan jo uansett se litt på masterboy sin post i tråden, hvor han tar for seg akkurat det du spør om. Spesielt vil en web-interface som webmin gjøre livet ditt mye lettere, og det er en meget god erstatning for en grafisk desktop. En annen ting er at du kan lage config-filene på en annen maskin, og bare kopiere dem over når de er satt opp slik du vil, så det er ingen grunn til å pine seg gjennom tekstmodus hele veien. Både for Samba og ftp er det en enkel config fil som styrer hele oppsettet. Installering av tjenester gjør du jo lett fra kommandolinja med aptitude. Det første jeg ville gjort er å sette opp ssh på boksen, for så å koble meg på fra en maskin med full grafisk desktop, og sette opp alt derfra.

Lykke til!

Hehe, guiden din er fin den. Tror heller det jeg jeg som er problemet :yes: . Når man gjør dette første gang. så møter man på mange nye begreper, og det er mange forskjellige operasjoner som skal gjøres og forstås. Så det er lett at man blir frustrert og at det blir litt tulball :D . Takker for all hjelp fra alle, utrolig bra! Kommer nok med flere spørsmål etter hvert da. Regner med at spørsmålene mine også kan være til nytte for andre.

Lenke til kommentar

Etter at jeg har skrevet inn "ifconfig" så får jeg IP-adressen til server. Den skriver jeg inn sammen med domenenavnet hos zoneedit.com. Jeg har allerede ordnet med ns-adressene og oppdatert hos godaddy.com. Så oppdaterer jeg modemet med PortForward programmet. Velger application Apache(regner med at det er det jeg skal gjøre) og velger Update router. Skal jeg ikke nå kunne skrive inn domenenavnet mitt i en nettleser og komme til serveren, men det gjør jeg ikke? Jeg har også prøvd med Webforward hos Zoneedit.com for å se om det kune gjøre susen. Nope! Skriver jeg inn IP-adressen så kommer jeg til server. Hva er det jeg gjør galt?

Jeg har Speedtouch 546.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

En noe rotete guide:

http://anderseinar.net/domenenavn

Skjønner ikke helt hva du mener med "Ordnet med ns-adressene". Kjører du egne nameservers?

Utenom det ser det ut som om du har tastet inn serverens lokale adresse (ifconfig) i xoneedit.com. Det er den eksterne ipadressen til modemet (546) du skal skrive inn - den finner du på f.eks ipadresse.no

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
En noe rotete guide:

http://anderseinar.net/domenenavn

Skjønner ikke helt hva du mener med "Ordnet med ns-adressene". Kjører du egne nameservers?

Utenom det ser det ut som om du har tastet inn serverens lokale adresse (ifconfig) i xoneedit.com. Det er den eksterne ipadressen til modemet (546) du skal skrive inn - den finner du på f.eks ipadresse.no

Hva jeg mener med "ns-adressene": Etter at jeg hadde vært på godaddy.com og fått registrert mitt domene, så gikk jeg til zoneedit.com og skrev inn domenet og min IP-adresse. Da fikk jeg det som jeg kaller ns-adresse, f.eks: ns2.zoneedit.com. Jeg fikk to slike adresser som jeg så skrev inn hos godaddy.com og oppdaterte.

Guiden din var fin, takk for den. Jeg så at jeg hadde gjort en liten feil som jeg nå har retta på. Nå er det bare å vente å se om jeg får kontakt :new_woot: .

Lenke til kommentar

Jeg fikk til slutt dette:

www.rkservice.com

This domain is parked with:

www.domainnameshop.com

Og til slutt hjemmesiden deres på norsk.

Jeg opprettet et nytt domene hos domeneshop.no og fulgte din guide til minste detalj. Apache er innstalert, sammen med webmin. Jeg burde vel ha fått opp Apache siden, burde jeg ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...