Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny her.

For omlag 30 år siden kjøpte jeg en Nikon FM. Den har vært en trofast og fin følgesvenn helt frem til i dag. Men nå har lysmåleren takket for seg. Da blir det å vurdere nytt kamera, og noe annet enn digitalt er neppe aktuel. I den forbindelse har jeg et par spørsmål.

Jeg har lest litt på forumet her, og får inntrykk av at når det gjelder valg av merke, vil det i all hovedsak være smak og behag som avgjør. Teknisk sett er det ikke lenger så stor forskjell mellom merkene. Slik var det for øvrig også den gang jeg kjøpte FM'en. Det kunne da like gjerne ha blitt en Olympus, Pentax, Canon eller noe annet. Kan dere bekrefte at det også forholder seg slik i dag når det gjelder digitale speilreflekskameraer?

Som nevnt så har jeg nå brukt min FM i ca 30 år. Jeg tør påstå at den i løpet av disse årene ikke har blitt utdatert! I det store og hele kom det egentlig ikke noe på det analoge område som var spesielt bedre i løpet av alle disse årene. Jeg antar at det ikke vil være slik ved kjøp av digitkamera i dag. Hvis jeg handler i dag, må jeg da regne med å måtte (burde?) kjøpe nytt kamera om et par år eller så pga utviklingen på området? Eller begynner teknikken nå å "sette seg" slik at dagens nivå vil være akseptabel også om noen år?

Med vennlig hilsen

gregor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til det første: Ja, jeg kan bekrefte at valg av system avhenger av preferanser. Nå kommer også flere med FF, så det argumentet for Canon er i ferd med å forsvinne. Å velge Fourthirds er også interessant, fordi systemet forholder seg til nyere konstruksjoner og konvensjoner.

Man kan stort sett skille mellom Fourthirds og de andre, og begge deler er interessante valg. For meg betydde muligheten for fremtidig fullformat mye da jeg valgte å fortsette med Canon, som egentlig var litt av et impulskjøp basert på et godt tilbud og gode tester. I dag så ser vi at det argumentet er i ferd med å dø, siden Nikon har lansert, og Sony kommer til å lansere neste år.

Jeg selv har også brukt FM frem til vårt årtusen. Min er forøvrig en tidlig mk2 (ikke FM2, men FM mk2) fra 1977. Tipper du har noen brukbare fastobjektiver til din lille mekaniske. I så fall burde et hus som gjør det mulig å utnytte de med full funksjonalitet. Det hadde vært greit for oss å vite om det stemmer.

I så fall ville jeg ha sett på Nikon D200, som koster rundt 10 flak i disse dager. Nykommeren D300 blir litt dyrere, hvis du har pengene på din side. Skulle du mot formoding ikke ha noe optikk som er verdt å bruke fremover, så stiller du fritt til å velge nytt system.

Lenke til kommentar

Skal ikke en FM holde i mer enn 30 år? Jeg syns du burde reklamere. ;)

Fra spøk til alvor - en digital speilrefleks fra de siste 3-4 årene gjør en utmerket jobb den dag i dag, og vi fortsette å gjøre det i mange år. Du kan nok ikke regne med at den holder i 30 år, men det er først og fremst av mekaniske årsaker. Mange bruker fortsatt D1H og D1X fra digital steinalder, og disse yter også bra fortsatt.

Riktignok har nyere hus noe bedre dynamikk (man har beveget seg fra ca. 7.5EV i 2004 til omkring 9EV i dag) og ytelsen på høy ISO/ASA har tatt helt av (selv om den også i 2004 var langt bedre enn film noen sinne var), og ser bare ut til å bli bedre og bedre.

Jeg bruker min D70 side om side med min D200, og selv om det er klar forskjell i bildekvaliteten, så er D70'en mer enn god nok til det meste. Som PMnormal, ville jeg sett på en D200 eller 300 til å bruke sammen med eventuell fint gammelt årgangsglass.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Oh yes. Utviklingen glemte jeg. Det er klart at vi kommer til å se en del utvikling på dynamisk omfang og støyfrihet i tiden fremover, men oppløsningen er god nok til det meste i dag. Dagens vanlige modeller lager uten problemer A3-forstørrelser.

Edit: Støyfrihet på høy iso, selvfølgelig. På lav iso er de utrolig rene alle sammen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg sitter ikke med så mye optikk til FM,n i dag. De siste årene har jeg utelukkende brukt en 50 mm 1.4. Flott objektiv, men begynner å bli litt slarkete i fokusringen uten at jeg kan observere noen defekter i skarpheten. Ellers har jeg en ganske ordinær 28 mm som er så god som ny.... Alt dette er manuelle objektiver. Har aldri hatt zoome-objektiv eller AF. Har ellers lest her at et par av Nikons kit-zoomer er ok(?).

Hilsen

gregor

Lenke til kommentar

Siden du har hatt Nikon og vært fornøyd ser jeg ingen grunn til at du egentlig skal skifte. Jeg ville tatt utgangspunkt i D80 med 18-70 eller en brukt D200 som du får for 6000-7000 på foto.no.

Dersom disse ikke faller i smak, kan det selvsagt være aktuelt å se på andre kamera. I og med du er en erfaringbruker tror jeg kanskje du vil ha større glede av å gå for et kamera i mellomklassen D80/D200. Alternativer fra andre produsenter er Pentax K10D, Canon 30D/40D, Sony A700.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...