jakja83 Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Jeg er på jakt etter en ny laptop som skal brukes hjemme - har bærbar via jobb, men det er ikke siste skrik og den sliter litt med multimedia osv.... * Hvor mye penger vil du bruke? Max er litt relativt, men hadde håpet å komme under 7 lapper. Kan godt være 5 og * Hva skal du bruke maskinen til? Den skal brukes hjemme til surfing, msn, mail, litt lett redigering av bilder/webdesign; Samt litt som server for SqueezeBox. * Hvilke krav stiller du til maskinen? Litt usikker, vil ha en liten og lett, men bør vel opp i 15" kanskje? Må vøre stillegående og kjapp - har god erfaring med Intel C2D. Trenger ikke ha windows preinstallert, men de fleste har vel det. Kanskje en "handy" 13" kan oppnåes til prisen. * Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål? Ikke noe voldsomt, men vil ha en slank, pen maskin. * Trenger du ting som Bluetooth, firewire, et høyt antall Får jeg at par USB porter og det vanlige snackset så holder nok det. Setter stor pris på hjelp her. EDIT: Er denne god til prisen? Har den HDMI? http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....61&cid=5546 Endret 25. november 2007 av jakja83 Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Ser at elprice.no har gode priser på diverse Acer-modeller - er dette gode maskiner som er verd pengene? Jeg ser jo at modellen 5920G til 7995 er bedre enn den med 15.4" til 5995,-. Ikke lett å vite å en skal kjøpe skjønner jeg. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Til de kravene du skriver kunne denne HPen kanskje være noe? En gig ram og jeg tror du kunne bli fornøyd. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Hmm, den var jo steinbillig, men hvordan yter den kontra modeller 5-6000 da? Er dette noe gammelt ræl, eller er det bare evig mye for pengene? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Nei, et ræl er det ikke. Det som gjør den billig er et slapt grafikkort (sitter på et slik selv, er ikke noe problem det så lenge su ikke spiller 3D-spill), en noe liten disk og bare en gig ram. Sistnevnte kjøpes for et par hundre og settes i selv. Det integrerte grafikkortet er likevel ikke bare dritt, du får tilbake mindre støy og lengre batteritid. Vekta på maskina er ikke gal, regner med at byggekvaliteten er grei også. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Blir nok en slik hvis ikke noen andre gode tilbud dukker opp i horisonten. Hva slags RAM skal det oppi den saken? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Skulle passe. Samme nettbutikk som maskina er billigst i, Amentio. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Har tenkt litt og 80 GB er jo ikke all verden hvis jeg skal ha den som server for lossless-filer med musikken min da. De sluker jo kjapt 50 GB... Lenke til kommentar
Karl_O Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Har tenkt litt og 80 GB er jo ikke all verden hvis jeg skal ha den som server for lossless-filer med musikken min da. De sluker jo kjapt 50 GB... hva med å kjøpe en ekstern hd i tillegg..? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 OM ikke ekstern disk er ønskelig, kan du kanksje vurdere denne? Leveres med både én og to gig ram og 120 og 160 gigs disk. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Vanskelig å velge rett under og rundt 5, da jeg vil tro en del er dårlige og utdaterte, mens andre er ok. HPen ser jo bra ut, og jeg ser at jeg ikke har mer enn 39 GB lossless per dags dato. Ekstern HD har jeg, men jeg kan jo rett og slett bare kjøpe meg en halvveis utrangert stasjonær for en billig penge og bare ha den som server? MEN, denne HPen vil med 2 GB ram altså kjøre Vista veldig greit? Jeg ser at HP-maskinens batteri har "4-cell (32WHr) Lithium-Ion" som spesifikasjon, er ikke 32 litt lite? Jeg har jo linket til en Acer-maskin over til 8K, og jeg ser jo at jeg må opp i 6+ for å få noe som jeg er fornøyd med, er det ikke like greit å gå "all-the-way"? Jeg ser Elprice.no har flere acer modeller fra 5995,- ----> 8995,- men hvor er sweetspoten i den rekka? Ser på disse 2 blant annet, hva skiller det dem? http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....59&cid=5546 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....61&cid=5546 Endret 25. november 2007 av jakja83 Lenke til kommentar
zonko Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Hvor mye penger du vil bruke er helt opp til deg. Når jeg ser på bruksområdet ditt vil HPen jeg linket til flott klare dette om man setter i litt ram til. Om du "ikke er fornøyd" med denne maskinen er det deg fritt å velge en som er dyrere, om du føler det er bedre for deg. Det du får er hovedsaklig et bedre grafikkort, noe som ikke vil gjøre noe utslag til den bruken du skisserer. Å kalle HPen halvveis utrangert er litt tja, den har ikke santa rosa og grafikkortet er ikke noe bra, men jeg sitter på samme specs selv, og jess jeg er veldig fornøyd til den bruken jeg har. Lykke til med valget Det som skiller de to Acerne er grafikkort og prosessor, som naturlig nok er noe bedre på den dyreste. Endret 25. november 2007 av zonko Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Det ser ut til at det kun er den til 8 lapper som har bluetooth og HDMI, noe som trekker litt. Deilig å kunne kople den til flatskjermen og ha trådløst tastatur og mus og surfe Vel, jeg er nå veldig i tvil på disse 2: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=30159 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....61&cid=5546 Er det kun skjermkort som skiller dem? Er den dyreste det beste valget når man ser på pris/mitt bruksområde osv? Tusenlappen betyr ikke noe for meg. Endret 25. november 2007 av jakja83 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå