Gå til innhold

AGP 4x - AGP 8x? Kompatibelt fremover, bakover??


decrepitus

Anbefalte innlegg

Har tenkt og kjøpe meg et nytt hovedkort til min xp2000. Tenkte på Asus sitt Asus A7N8X Deluxe. På asus sine sider står det at kun agp8x er supportert (1,5v) Hos komplett sa de at det er bakoverkompatibelt. Jeg har et Aopen ti4200 4x skjermkort.

 

Hva er egentlig forskjellen på 4x og 8x utenom hastigheten? Hvilke spenninger er det på de to, og det viktigste; vil skjermkortet mitt funke på dette hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men de kortene som kommer litt lenger frem i tid vil vel utnytte det??

 

(Lurer også på dette fordi jeg ikke er sikker på om jeg skal kjøpe SiS eller Intel kort til mon nye maskin..)

 

Det vil neppe bli så veldig nødvendig med en slik enorm båndbredde som mange skal ha det til. Klart det er fint å få data for ut til skjermkortet i første omgang, men videre er det et par momenter som vil begrense nytten en del:

For det første så var AGP ment blant annet som en løsning på at skjermkortene hadde for lite innenbygget minne til å holde på textures og slike ting. Så en meget kraftig bus ble laget. Men de senere årene så det jo kommet 64 og 128MB minne på standars skjermkort, slik at behovet blir veeeldig lite. Når vi i tillegg ser at det onboard-minnet er 10-20 ganger kjappere enn AGP-bus'en i rå overføringshastighet, så ser man at skjermkortet fort vil tape på å "page ut" data til system-minnet framfor å slette noe i det onboard-minnet, for så å be om å få de overført igjen senere.

En annen ting er at systemminnet har begrenset kapasitet. På dagens P4-systemer, så er det ikke en byte/sek til overs før man må begynne å plukke på "CPU'ens båndbredde". En P4 på 533-bus kan jo spise 4,2GB/s alene... hvor mange tror at et AGP8x kort som skal ha 2,1GB/s det også vil få det? Her vil jo både CPU og skjermkort få mindre båndbredde enn de trenger => høyere latency og lavere faktisk overføringshastighet. Et par vente-cycler og vi er nede på AGP4x/AGP2x-hastighet i praksis... Kort sagt, det er ikke nok tilgjengelig båndbredde igjen når resten av systemet(i all hovedsak CPU) har fått sitt til at også AGP-porten kan få alt den ber om.

Og skjermkort-produsentene er ikke interessert i å vente på at Intel og gutta skal fikse sånn at det blir mer tilgjengelig båndbredde, så de utstyrer korta sine med enda mer minne slik at det blir minst mulig trafikk over AGP-bus'en. 256MB med 20GB/s båndbredde og ekstremt lav latency er jo verdt en del penger framfor en overtrafikkert AGP-bus som må sloss med resten av pc'en for den begrensa båndbredden som er der...

 

(Ps: per idag er det ingen spill som har nok 3D-data til å fylle hele 128MB-bufferen på dagens skjermkort... kanskje det endrer seg med Doom III, men hvem veit ? )

Lenke til kommentar

AGP 8X på dagens skjermkort er bare et salgstriks. Det er ikke den minste forskjell på et kort som kjører AGP4X og et som kjører AGP8X!

 

Og å kjøpe deler til en maskin som i fremtiden kan bli nyttig å ha er bare tull! 6-12mnd er maks, da har du byttet de ut likevel!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...