Gå til innhold

Ensiferum - en albumguide

T-ooT

Anbefalte innlegg

Så at det manglet en guide til dette bandet så da lager jeg den første :)

Ensiferum

Ensiferum_Logo.jpg

Historie

Ensiferum ble grunnlagt i 1995 av Markus Toivonen på gitar, Sauli Savolainen på bass og Kimmo Miettinen på trommer. De valgte et latinsk ord som band navn "Ensiferum" som betyr sverd bærer. I 1997 tok de inn Jari Mäenpää på vokal og gitar og spilte også inn en demo med tre sanger. I 1998 forlot Sauli og Kimmo bandet og Jukka-Pekka Miettinen(Kimmo sin bror) og Oliver Fokin. I 1999 gav de ut to demoer til. I 2000 fikk de platekontrakt med plateselskapet Spinefarm og lanserte ut debut skiva "Ensiferum" i august 2001. De fikk da også Meiju Enho på keyboard. I 2003 etter at Ensiferum var ferdig med skiva "Iron" forlot Jari bandet for å satse mer på sitt soloprosjekt "Wintersun" og Petri Lindroos(Norther) tok over på live show og ble fulltids medlem etter turneen og tok da over som andre gitarist og vokalist. I desember 2004 forlot Jukka-Pekka bandet og Sami Hinkka tok over som bassist. Oliver forlot bandet i 2005 og Janne Parviainen tok over trommene. I februar 2006 lanserte Ensiferum ut en EP som het "Dragonheads" som bla inneholdt en Amorphis cover og noen tradisjonelle finske låter. I Juni 2006 lanserte Ensiferum ut en live dvd "10th Anniversary Live". Ensiferum begynte og spille inn sin tredje skive "Victory Songs" på slutten av 2006 og i starten av 2007, og ble gitt ut i April 2007. 10 september sa Meiju Enho i fra at hu forlot Ensiferum og de har enda ikke funnet en som kan ta over jobben.

Jeg vil bare ta for meg Ensiferum sine tre studio album i denne guiden.

Ensiferum_cover.jpg

Ensiferum (7 Jaunar 2001)

1. "Intro" – 1:50

2. "Hero In a Dream" – 3:40

3. "Token of Time" – 4:16

4. "Guardians of Fate" – 3:34

5. "Old Man (Väinämöinen)" – 5:33

6. "Little Dreamer (Väinämöinen Part II)" – 5:21

7. "Abandoned" – 6:50

8. "Windrider" – 5:41

9. "Treacherous Gods" – 5:12

10. "Eternal Wait" – 5:14

11. "Battle Song" – 3:20

12. "Goblins' Dance" – 4:29

Lineup:

* Jari Mäenpää – Gitar, Growling

* Markus Toivonen – Gitar, Clean Vokal

* Jukka-Pekka Miettinen – Bass

* Oliver Fokin – Trommer

Vurdering:

Musikken Ensiferum spiller er klar Folk/Melodisk Death Metal og det vises ganske sterkt på deres debut skive. Ensiferum er spekket med gode låter og jeg kan godt anbefale denne til alle som elsker sjangerne Melodisk Death Metal og Folk Metal. Låtene er vel skrevet og musikken er utrolig behagelig, Jari blir noe svak noenganger og har ikke enda blitt den gode vokalisten som han er. Jeg er ikke sikker på om jeg får noen topp låter på denne skiva siden alt sammen er veldig bra men jeg tror at Battle Song ligger høyest for min del.

Anbefalte låter: Battle Song, Hero In a Dream, Token of Time

Karakter: 8/10

Ensiferum_Iron.jpg

Iron (17 Mai 2004)

1. Ferrum Aeternum" – 3:28

2. "Iron" – 3:53

3. "Sword Chant" – 4:44

4. "Mourning Heart (Interlude)"– 1:23

5. "Tale of Revenge" – 4:30

6. "Lost in Despair" – 5:37

7. "Slayer of Light" – 3:10

8. "Into Battle" – 5:52

9. "Lai Lai Hei" – 7:15

10. "Tears" – 3:20

Lineup:

* Jari Mäenpää – Gitar, Growling

* Jukka-Pekka Miettinen – Bass

* Oliver Fokin – Trommer

* Meiju Enho – Keyboard

Vurdering:

Ensiferum sitt andre album er mye bedre en dems første. Jari har fått en mye bedre growlevokal og de har alle utviklet seg som musikere. De bruker også Meiju sine keyboard ferdigheter flittig noe som legger til mye på plata. Jari har også begynt å skrive mer noe som er bra siden han har alltid vært en god låtskriver. Låtene her er utrolig bra og man ser klart hvilken som skiller seg ut. Låta "Into Battle" er den beste Ensiferum låta som er skrevet og hever også karakteren på plata. Dette er også Jari sin siste plate før han forlot Ensiferum for å satse på Wintersun.

Anbefalte låter: Into Battle, Lai Lai Hei, Iron.

Karakter: 9/10

Victory_Songs.jpg

Victory Songs (20 April 2007)

1. "Ad Victoriam" – 3:10

2. "Blood is the Price of Glory" – 5:17

3. "Deathbringer from the Sky" – 5:10

4. "Ahti" – 3:55

5. "One More Magic Potion" – 5:22

6. "Wanderer" – 6:32

7. "Raised by the Sword" – 6:10

8. "The New Dawn" – 3:42

9. "Victory Song" – 10:38

Lineup:

* Petri Lindroos – Gitar, Growling

* Meiju Enho – Keyboard

* Sami Hinkka – Bass, Clean Vokal

* Janne Parviainen – Trommer

Vurdering:

Inn med en haug av nye medlemmer og Ensiferum slipper ut et mesterverk. Petri fra Norther tar over som hoved vokalist og gir Ensiferum en mye bedre stemme en det Jari gjorde. Dette albummet er sterkt preget av folke musikk og kan heller si at Ensiferum jobber seg mer mot Folk Metal en Melodisk Death Metal med folke elementer som de spilte når Jari var i bandet. Alle låtene er genialt bygd opp og fenger utrolig, jeg kan ikke finne noe negativt med denne skiva og er klart Ensiferum sin beste plate og ei plate jeg vil anbefale alle som har sans for Folk Metal.

Anbefalte låter: Alle Sammen!!

Karakter: 10/10

Dette var da en guide til en av mine favoritt band :) og jeg tar imot all kritikk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor ble det av Dragonheads?

Dragonheads er en EP og ikke et studioalbum og som det sto over ville jeg bare ta for meg de tre studio albumene ved det første.

Oj, my bad. Trodde det var et album jeg.

Den er grei, kanskje jeg legger den til når jeg får kjøpt meg den ;)

Lenke til kommentar

/applaus

Elsker Ensiferum, gir meg en litt middelaldrende følelse. Og genial sammensatt fiolin, herlig folkmetal. Og fantastisk guide, dog du kan godt legge til Dragonheads. Favorittalbumet mitt er nok Ensiferum albumet. Sanger som Hero in A Dream, Windrider, Battle Song.

Selv, alt i alt så er nok favoritten "Into the Battle"

"Into battle we ride with gods by our side.

We're strong and not afraid to die.

We have an urge to kill and our lust for blood has to be fulfilled!

WE'LL FIGHT TILL THE END! And send our enemies straight to hell!

Er uten tvil det beste partiet. Imo er nyalbumet tamt, er bare Ahti og Victory Song som holder albumet oppe.

Mvh Fancy.

Endret av Fancypants
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

De kommer med ei ny skive visstnok:

Hi folks! Sorry that we havent started videodiary yet. We are working every day with new material (specially Markus who usually stays up till 4 am writing stuff after we have spent 8 hours in rehearsal room...i wonder how long he can keep this up? ) So far so good. We are hitting demo studio in few weeks.

Etter førstealbumet har det gått nedover dessverre. Ikke at de nyere albuma er dårlige, men førsteskiva er så forbanna god at de aldri kommer til å toppe seg selv igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...