Gå til innhold

Mobil til bærbar PC - hjelp!

Anbefalte innlegg

Liten respons i mobilforumet så jeg drister meg til å poste den her også:

Skal kjøpe en ny mobil som skal brukes sammen med en av jobbens bærbare PC'er.

Budsjettet er stramt og jeg vil gjerne ha noen tips om en enkel og rimelig telefon som fungerer godt sammen med en bærbar PC (altså til surfing / lesing av e-post o.l.). Tips om bra abonnementsløsninger mottas også - vi kommer til å opprette et nytt abonnement spesielt for denne telefonen. Hovedbruken av telefonen blir til data.

Det må være mulig å koble den til PC'en med kabel da dette blir en "ferdigkonfigurert" telefon/bærbar PC-kombo som folk bare plukker med seg i farta - med andre ord jo enklere jo bedre. Har ikke lyst til å bli vekket klokka sju en søndags morgen når en hysterisk medarbeider sitter i Barcelona og ikke har skjønt konseptet med IR for eksempel - kabel derimot er vel noe de fleste ikke kan gjøre feil.

Håper på noen snarlige tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He-he, du var innom mobildelen av forumet du også ja...

Jeg hadde samme problem, men fikk ingen respons... Etter litt prøving med venners telefoner, bestilte jeg meg en Nokia 5210. Den ligger på 17-1800 kr. uten abonnement på web, men med f.eks Sense "storbruker" (husker ikke hva det heter) til vel 200/mnd får du den for kr.1 på Elkjøp. Da betaler du under 1 krone pr.min. Husk å bestille data på abb. samtidig, det koster 100 å åpne og 15,- pr måned. Så kan man jo håpe at Nokia har gjort noe med kvalitetsproblemene sine. Denne tlf. skal visstnok være bygd for å tåle en trøkk.

Nå er det IR som blir tingen for undertegnede, men jeg mener ganske bestemt at alle Nokia kan kabelkobles. Inbiller meg forresten at USB-kabel er ganske dyrt, men dette må du sjekke selv.

Lenke til kommentar

Nokia har denne card phone saken sin. Det er et PCMCIA kort som brukes som GSM mobil (Har også WLAN om jeg husker korrekt. Du kan også bruke den til tale, men da via PCen, så den må være på (tror jeg). Støtter high speed.

Et tvilling abo +Data skulle være alt du trenger.

Alternativt kan jeg anbefale T68i og bluetooth kort. Veldig enkelt når det er satt opp. Og du sparer en ledning :) Har bluetooth og t68 selv, og kan anbefale det. Første oppsett kan være noe klurete, men når den er klargjordt er det barnemat.

Lenke til kommentar

Spørsmål til m-kane...

>>Alternativt kan jeg anbefale T68i og bluetooth kort. Veldig enkelt når det er satt opp. Og du sparer en ledning Har bluetooth og t68 selv, og kan anbefale det. Første oppsett kan være noe klurete, men når den er klargjordt er det barnemat.

Tenkte jeg skulle skaffe meg en slik løsning for å kjøre GPRS. Vet du noe om hva GPRS-bruk gjør med batteritiden på telefonen? Er det å anse som taletid selv om man ikke overfører mye data, slik at batteriet går tomt?

Hvordan er prosedyren for high speed- eller GPRS-oppkopling fra bærbar PC....må du finne frem mobiltelefonen og taste litt for å få igang det hele (Aktivere? Starte bluetooth?), eller kan telefonen ligge i ro i en koffert når du skal på nett?

Formoder at det ikke er mulig å ta imot samtaler når man bruker GPRS? Eller?

Lenke til kommentar
Spørsmål til m-kane...

Tenkte jeg skulle skaffe meg en slik løsning for å kjøre GPRS. Vet du noe om hva GPRS-bruk gjør med batteritiden på telefonen? Er det å anse som taletid selv om man ikke overfører mye data, slik at batteriet går tomt?

Har ikke eksperimentert så mye med GPRS, highspeed gikk fortere :) Vil anta at GPRS fører til noe høyere batteriforbruk, da den hele tiden må finne basestasjoner den kan kommunisere med. Men tviler på at det vil være like høyt som med tale. Men batteriet på telefonen er rimelig bra, så du har noen timer på nett okke som!

Hvordan er prosedyren for high speed- eller GPRS-oppkopling fra bærbar PC....må du finne frem mobiltelefonen og taste litt for å få igang det hele (Aktivere? Starte bluetooth?), eller kan telefonen ligge i ro i en koffert når du skal på nett?

Det spørs hvordan du har den satt opp. Har du bluetooth aktivert hele tida, kan telefonen ligge i lomma/koffert osv. Du ber bare PCen koble til bluetooth, og så finner den den, om den er nær nok (ca 10 meter).

Prosedyren for å sette opp er å laste ned modemdrivere fra nettet (Anbefaler ikke de som følger med, om de ikke har oppdatert de siden jeg kjøpte telefonen i sommer) Installer disse på PCen. Legg til nytt modem. Om du skal ha HighSpeed eller GPRS velger du i oppsettet av den oppringte forbindelsen du lager. Telenor mobil har noen veldig gode guider på dette. Var de jeg brukte.

Formoder at det ikke er mulig å ta imot samtaler når man bruker GPRS? Eller?

Når du bruker highspeed så bruker du "begge" linjene, så da er tale umulig. GPRS vet jeg ikke, sorry!

Du finner endel info og nedlastinger på Ericsson sine hjemmesider. Telenor mobli har også gode veiledninge for oppsett.

(Sorry for treigt svar!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...