Gå til innhold

Hvor mange FPS kan en LCD skerm klare


Osse

Anbefalte innlegg

Hvor mange FPS kan en LCD skjerm gjenngi.

 

Har googla men ikke funnet noe svar på følgende spørsmål.

 

Hvor mange FPS, bilder i secundet kan en LCD skjerm gjengi. Her brukes ms frå gråt til gråå gjerne, men hvor mang bilder pr sec vil dette si,

 

Vil gjerne finne det ulimate FPS for LCS skjerm og grafikkort.

 

Neste spørsmål følger jo naturlig.

 

hvor mange FPS trengs det for at øyet skal oppfatte dette som helt flytende.

 

Håper noen har kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quoter meg selv ifra AMD Barcelona/Phenom-tråden. :)

 

Jeg mener at 40fps+ er nødvendig for en fullkommen spillopplevelse, men dette kommer ann på hvilket spill det gjelder(noen har motion blur som gjør at 25-30fps+ kanskje gir samme nytelsen) og varierer også ifra person til person.

 

Når vi sier hvor mange fps en LCD-skjerm klarer å gjengi, bruker vi hertz(oppdateringer per sekund) til å gi en pekepinn. De fleste LCD-skjermer har en oppdateringsfrekvens på 60 eller 75Hz, og klarer derfor å gjengi opptil 60/75fps.

 

Ns har med hvor fort skjermen klarer å bytte mellom to farger/svart-hvit, og har skjermen for dårlig responstid merker du dette med at hurtige bevegelser etterlater seg et "slør". Selv har jeg en skjerm med 5ms(Samsung 225BW), og jeg har ikke merket noe til etterslep enda, selvom jeg har spilt en del. Men uansett ville jeg ikke gått for en skjerm med mer enn 5ms, da det virker som at man fort merker etterslep på skjermer med høyere responstid.

 

Dog blir nok ikke dette et problem, siden de fleste (gode) skjermer idag leveres med 2ms responstid.

:)

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...