x-ray-cat Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hei. Jeg har tjent over frikortgrensa. Og har ikke fått ordnet med skattekort enda. Hvis jeg leverer skattekort til arbeidsgiver innen 2007 eller så snart så mulig vil jeg da få tilbake de pengene som har gått vekk i skatt, slik at jeg sitter igjen med like mye som jeg hadde gjort hvis jeg skaffet skattekort før fribeløpet på frikortet ble nådd? Av det jeg har tjent over det skattefrie beløpet forsvinner 50 % i skatt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Du får tilbake til neste år om du betaler for mye skatt. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Hvis du ikke skaffer skattekort må arbeidsgiveren trekke deg 50% av det over frigrensa. Det å skaffe nytt skattekort er bare noen tastetrykk unna på http://www.skatteetaten.no . Som sagt vil du få tilbake det du evt. har betalt for mye neste sommer. Resultatet blir det samme om du har skattekort eller ikke, men det tar et halvt års tid før du får tilbake pengene. Noen synes det er moro å få igjen penger på skatten, men jeg satser på å treffe best mulig slik at jeg ikke får eller må betale noe. Jeg har klart det et par ganger. Ellers har det dreid seg om små beløp. Endret 24. november 2007 av Mythos Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg ser at tjenesten for bestilling av skattekort for inntektsåret 2007 på skatteetaten sitt nettsted er avsluttet for i år. Arbeidsgiver har jo allerede trukket 50 % av det jeg har tjent for mye. Vil jeg få det jeg har betalt for mye (det jeg ville ha fått igjen hvis jeg hadde hatt skattekort før frikortet gikk ut) igjen uansett? Selv om jeg ikke leverer skattekort for 2007? Er det ikke nødvendig/vits å bekymre seg over at jeg ikke har levert skattekort for 2007? Eller stresse med å skaffe et til arbeidsgiver innen 2007? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Det er vel allerede forsøkt å svare at du får igjen pengene neste sommer. Du får se på det som sparing, og skaffe skattekort for neste år. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 For å si det enkelt: Hva slags skattekort du har eller ikke har har ikke betydning for hvor mye du betaler i skatt, bare når du betaler den (evt. låner bort penger til staten). Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Ja. Ville bare ha det inn med teskje Men da lar jeg være å ordne skattekort. Takk for gode svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå