Gå til innhold

Tamron 90 mm makro - d40

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil autofokus funke på Nikon d40 med ein Tamron 90 mm makro.

Nei, da objektivet ikke har fokusmotor. Det gjelder forøvrig alle Tamronobjektiver. Tamron har ikke USM/AFS/HSM teknolgi på noen av objektivene sine. Stort ankepunkt med Tamron som ellers har veldig mye god optikk.

Lenke til kommentar

Nei, da objektivet ikke har fokusmotor. Det gjelder forøvrig alle Tamronobjektiver. Tamron har ikke USM/AFS/HSM teknolgi på noen av objektivene sine. Stort ankepunkt med Tamron som ellers har veldig mye god optikk.

Tamron SP 90 DI HAR indbygget autofocusmotor og det virker fint på mit Canon 5D. Jeg kan ikke tro andet end at det også virker på Nikon udgaven.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ta...nikon/index.htm

Henrik

Lenke til kommentar

Tamron SP 90 DI HAR indbygget autofocusmotor og det virker fint på mit Canon 5D. Jeg kan ikke tro andet end at det også virker på Nikon udgaven.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ta...nikon/index.htm

Henrik

Det er ingen relevant sammenligning. Absolutt alle objektiver som produseres til Eos har fokusmotor. I Nikons tilfelle har det vært unødvendig frem til D40 kom på markedet.

Lenke til kommentar

Canon har ikke fokusmotor i huset så alle objektivene med autofokus må ha innebygget motor. Tamron har ikke fokusmotor i objektivene de lager til Nikon.

Når det gjelder macro så er ofte autofokus ganske vankelig å bruke og de fleste som driver mye med macro bruker stort sett bare manuell fokus. D40 vil signalisere når bildet er i fokus. Men skal man bruke objektivet til andre ting så er autofokus meget praktisk.

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en gammel MF-makro, hvis det er bare til makro det skal brukes. D40 kan jo til og med bruke den gamle F-fatningen, så bruktmarkedet burde bugne over av svært rimelige (og gode ) tilbud til deg. Du får ikke lysmåling, men mye mer nøyaktig manuell fokus enn med et moderne objektiv. Man bruker uansett litt tid når man fotograferer makro, så man har også tid til å måle lyset manuelt ved hjelp av histogrammet.

Lenke til kommentar
Søkeren på D40 er liten og det er vanskelig å se om man treffer fokus, trodde det skulle blinke rødt i fokusfeltet når jeg treffer fokus, men det får jeg ikke til å funke...

Nå kjenner jeg ikke MF på D40, men på mine D70 og D200 blinker det ikke rødt når jeg treffer på MF - imidlertid er det en fokusindikator nederst til venstre i søkeren (en grønn prikk) - den lyser når man treffer fokus.

(bilde av søkeren på D40: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD40X/page4.asp . Fokusindikatoren er nederst til venstre ("1"))

Edit: forøvrig må lysmåleren være aktiv mens du fokuserer

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Kjenner uansett på meg at det hadde vært en fordel med D80 istedet for D40...

D40 er jo et nybegynnerkamera, ikke et entusiastkamera. Du har muligens utviklet deg til entusiast noe fortere enn planlagt? ;) D40(x) er et fin-fint kamera, med uovertruffen bildekvalitet, men målgruppen er de som kun skal ha to zoomer og en blits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...