skipsen Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Vil autofokus funke på Nikon d40 med ein Tamron 90 mm makro. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Vil autofokus funke på Nikon d40 med ein Tamron 90 mm makro. Nei, da objektivet ikke har fokusmotor. Det gjelder forøvrig alle Tamronobjektiver. Tamron har ikke USM/AFS/HSM teknolgi på noen av objektivene sine. Stort ankepunkt med Tamron som ellers har veldig mye god optikk. Lenke til kommentar
henm Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Vil autofokus funke på Nikon d40 med ein Tamron 90 mm makro. Nei, da objektivet ikke har fokusmotor. Det gjelder forøvrig alle Tamronobjektiver. Tamron har ikke USM/AFS/HSM teknolgi på noen av objektivene sine. Stort ankepunkt med Tamron som ellers har veldig mye god optikk. Tamron SP 90 DI HAR indbygget autofocusmotor og det virker fint på mit Canon 5D. Jeg kan ikke tro andet end at det også virker på Nikon udgaven. http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ta...nikon/index.htm Henrik Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Vil autofokus funke på Nikon d40 med ein Tamron 90 mm makro. Nei, da objektivet ikke har fokusmotor. Det gjelder forøvrig alle Tamronobjektiver. Tamron har ikke USM/AFS/HSM teknolgi på noen av objektivene sine. Stort ankepunkt med Tamron som ellers har veldig mye god optikk. Tamron SP 90 DI HAR indbygget autofocusmotor og det virker fint på mit Canon 5D. Jeg kan ikke tro andet end at det også virker på Nikon udgaven. http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ta...nikon/index.htm Henrik Det er ingen relevant sammenligning. Absolutt alle objektiver som produseres til Eos har fokusmotor. I Nikons tilfelle har det vært unødvendig frem til D40 kom på markedet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Canon har ikke fokusmotor i huset så alle objektivene med autofokus må ha innebygget motor. Tamron har ikke fokusmotor i objektivene de lager til Nikon. Når det gjelder macro så er ofte autofokus ganske vankelig å bruke og de fleste som driver mye med macro bruker stort sett bare manuell fokus. D40 vil signalisere når bildet er i fokus. Men skal man bruke objektivet til andre ting så er autofokus meget praktisk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hva med å kjøpe en gammel MF-makro, hvis det er bare til makro det skal brukes. D40 kan jo til og med bruke den gamle F-fatningen, så bruktmarkedet burde bugne over av svært rimelige (og gode ) tilbud til deg. Du får ikke lysmåling, men mye mer nøyaktig manuell fokus enn med et moderne objektiv. Man bruker uansett litt tid når man fotograferer makro, så man har også tid til å måle lyset manuelt ved hjelp av histogrammet. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Søkeren på D40 er liten og det er vanskelig å se om man treffer fokus, trodde det skulle blinke rødt i fokusfeltet når jeg treffer fokus, men det får jeg ikke til å funke... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det skal fungere, har du prøvd å trykke knappen halveis ned. Fokuselektronikken skrur seg av etter en tid for å spare strøm. Muligens må du velge AF Mode: MF, det kan du teste, Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Ja, har prøvd å trykke ned halvveis og så fokusere frem og tilbake med manuell fokus innstilling. Intet signal kommer når jeg treffer fokus. Kan det være noen innstillinger som må forandres på? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Søkeren på D40 er liten og det er vanskelig å se om man treffer fokus, trodde det skulle blinke rødt i fokusfeltet når jeg treffer fokus, men det får jeg ikke til å funke... Nå kjenner jeg ikke MF på D40, men på mine D70 og D200 blinker det ikke rødt når jeg treffer på MF - imidlertid er det en fokusindikator nederst til venstre i søkeren (en grønn prikk) - den lyser når man treffer fokus. (bilde av søkeren på D40: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD40X/page4.asp . Fokusindikatoren er nederst til venstre ("1")) Edit: forøvrig må lysmåleren være aktiv mens du fokuserer Endret 27. november 2007 av Anew Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Takk Anew, det funket bra! Kjenner uansett på meg at det hadde vært en fordel med D80 istedet for D40... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Kjenner uansett på meg at det hadde vært en fordel med D80 istedet for D40... D40 er jo et nybegynnerkamera, ikke et entusiastkamera. Du har muligens utviklet deg til entusiast noe fortere enn planlagt? D40(x) er et fin-fint kamera, med uovertruffen bildekvalitet, men målgruppen er de som kun skal ha to zoomer og en blits. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå