Gå til innhold

Terra Securities skandalen


Harry_Bosch

Anbefalte innlegg

Det er Terra Securities som er juridisk ansvarlig, ikke enkeltpersoner. Økokrim kan muligens ha interesse av å gå etter enkeltpersoner, men kommunene kan ikke skvise en tiøring ut av de to meglerne det gjelder.

Jeg har ikke så god greie på det, men jeg trodde man kunne bli erstatningsansvarlig hvis man har opptrådt grovt uaktomt, gjort noe kriminelt e.l.? Det er vel kanskje mest i USA at meglere har forsikringsordninger mot slikt? Eller vet noen om de har det i Norge?

 

Det er en bestemmelse i arbeidsmiljøloven som gjør det mulig, men jeg tviler egentlig på at det er mulig å bruke denne i dette tilfellet. Derimot har jeg tro på at økokrim blir koblet inn i saken mot de to meglerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt OT men kunne ikke dy meg:

 

Hmm de kunne fått en del øl for 451 millioner kr. Hadde de bare kjøpt øl en gang ville de ha sittet igjen med 45,1 millioner kroner i pant. Og da kunne de jo hatt det gøy imens de tømte flaskene. :!:

 

Det kan jo godt hende at det var det pengene ble brukt til. De har jo sponset fylleturer og diverse luksusreiser for kundene sine, ikke sant?

 

Hvordan skulle de ellers få en sånn hodepine? :hmm:

 

Edit:Jeg mener å ha lest i VG at kommunene angret på at de har vært med på disse turene... :!:

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Det kan jo godt hende at det var det pengene ble brukt til. De har jo sponset fylleturer og diverse luksusreiser for kundene sine, ikke sant?

 

Hvordan skulle de ellers få en sånn hodepine? :hmm:

 

Edit:Jeg mener å ha lest i VG at kommunene angret på at de har vært med på disse turene... :!:

 

Svein.

 

VG fremstiller det som om disse smøreturene var et Terra-fenomen, mens sannheten er at Terra var de som gjorde minst av den sorten. Meglerhus som Pareto er mye, mye verre, og det finnes knapt en kommunetopp i Norge som ikke har vært på smøretur med et meglerhus.

Lenke til kommentar
VG fremstiller det som om disse smøreturene var et Terra-fenomen, mens sannheten er at Terra var de som gjorde minst av den sorten. Meglerhus som Pareto er mye, mye verre, og det finnes knapt en kommunetopp i Norge som ikke har vært på smøretur med et meglerhus.

Så dette er en ukultur i meglerbransjen/kommunenorge som egentlig er mye mer omfattende enn det som hittil har kommet fram? Tror du regjeringsmedlemmer har vært med på sånne turer hvis de har en fortid som kommunepolitikere? Oddsene for at kommunepolitikerne blir tiltalt for å ha mottatt bestikkelser er vel da ganske liten, ja, ja, de har kanskje fått gjennomgå nok...

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar
VG fremstiller det som om disse smøreturene var et Terra-fenomen, mens sannheten er at Terra var de som gjorde minst av den sorten. Meglerhus som Pareto er mye, mye verre, og det finnes knapt en kommunetopp i Norge som ikke har vært på smøretur med et meglerhus.

Så dette er en ukultur i meglerbransjen/kommunenorge som egentlig er mye mer omfattende enn det som hittil har kommet fram? Tror du regjeringsmedlemmer har vært med på sånne turer hvis de har en fortid som kommunepolitikere? Oddsene for at kommunepolitikerne blir tiltalt for å ha mottatt bestikkelser er vel da ganske liten, ja, ja, de har kanskje fått gjennomgå nok...

 

Problemet gjelder like mye de som faktisk lar seg smøre. Korrupsjon, og hvis det er folkevalgte som leker med andres penger burde det straffes desto hardere.

 

Forøvrig burde tittel på tråden renames til "Nordlandskommune skandalen".

Lenke til kommentar
VG fremstiller det som om disse smøreturene var et Terra-fenomen, mens sannheten er at Terra var de som gjorde minst av den sorten. Meglerhus som Pareto er mye, mye verre, og det finnes knapt en kommunetopp i Norge som ikke har vært på smøretur med et meglerhus.

Så dette er en ukultur i meglerbransjen/kommunenorge som egentlig er mye mer omfattende enn det som hittil har kommet fram? Tror du regjeringsmedlemmer har vært med på sånne turer hvis de har en fortid som kommunepolitikere? Oddsene for at kommunepolitikerne blir tiltalt for å ha mottatt bestikkelser er vel da ganske liten, ja, ja, de har kanskje fått gjennomgå nok...

 

Finansbransjen er en "relasjonsbransje" hvor man må pleie gode kundeforhold. Når meglerhusene i tillegg er så steinrike som de er vil det være store budsjetter for kundepleie. For finansbransjen er det ikke å gå over grensen å ta med seg kunder på helgeturer til utlandet etc., mens det for kommunetopper og andre som ikke er vant til dette kan fremstå som noe ekstravagant (hvilket også er tilsiktet). Det er dermed en ganske tynn linje mellom hva som kan kalles smøring og hva som er vedlikehold av kundeforhold.

 

Personlig er jeg av den oppfatning at slike turer stort sett er greit så lenge det er et etablert kundeforhold. Det stiller seg noe annet om man tar med seg potensielle kunder på slike turer. Da synes jeg det tar mer form av smøring.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg av den oppfatning at slike turer stort sett er greit så lenge det er et etablert kundeforhold. Det stiller seg noe annet om man tar med seg potensielle kunder på slike turer. Da synes jeg det tar mer form av smøring.

"Hvis du sørger for at kommunen eller firmaet ditt blir fast kunde hos oss er dette det du kan se fram til". Hvis det er gjengs oppfatning i blandt Terra-ansatte at dette ikke er smøring var det mer enn et par dårlige epler der.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg av den oppfatning at slike turer stort sett er greit så lenge det er et etablert kundeforhold. Det stiller seg noe annet om man tar med seg potensielle kunder på slike turer. Da synes jeg det tar mer form av smøring.

"Hvis du sørger for at kommunen eller firmaet ditt blir fast kunde hos oss er dette det du kan se fram til". Hvis det er gjengs oppfatning i blandt Terra-ansatte at dette ikke er smøring var det mer enn et par dårlige epler der.

 

Det var vel nettopp det jeg sa, at det i enkelte tilfeller er å gå over grensen å invitere potensielle kunder på slike turer. Å tro at Terra var verre enn andre på dette området er bare tull. Det er andre som er mye, mye verre. Den vanligste måten å møte større kunder på for Terra var ved å spandere kaffe og småkaker ved den lokale sparebanken, og å sende en person fra oslo for å presentere aktuelle produkter og emisjoner. Det synes ikke jeg er å gå for langt.

Lenke til kommentar

Det er en del av spillet på godt og vondt. Private investorer er aldri med på slike ting. De ønsker ikke noe nært forhold til sine meglerhus/banker, og rynker på nesen om de så mye som blir bedt på en middag. Blant kommunale kunder er bildet et helt annet. Der foreligger det nærmest et krav fra kunde om at de skal få være med på ting. De fisker etter oslo-turer, de forteller hvor mange fine turer de har vært på med pareto osv. Implisitt krever de ekstra oppmerksomhet, og blir direkte sure om de ikke får det. Jo lengre ut på bygda jo verre, og AP-kommuner er de aller verste. Om et meglerhus ønsker å arrangere et faglig seminar i den aktuelle kommune vil de få slengt kommentarer som "jaja, da betaler vel dere konjaken da" etter seg, og med tanke på hvor ubetydelige disse summene er for meglerhuset skjer det nok relativt ofte at kundens krav om ekstra oppmerksomhet innfris.

 

Jeg aner ikke hvor mange unge økonomer i Oslo som har vært "barnepasser" for drita fulle kommunetopper som skal klå på damer og danse på bordet på utesteder, men det er relativt utbredt.

Lenke til kommentar
Blant kommunale kunder er bildet et helt annet. Der foreligger det nærmest et krav fra kunde om at de skal få være med på ting. De fisker etter oslo-turer, de forteller hvor mange fine turer de har vært på med pareto osv. Implisitt krever de ekstra oppmerksomhet, og blir direkte sure om de ikke får det.

Da bør dere heller melde fra til Økokrim, siden det er minst like straffbart for dere å gi dem det som det er for dem å ta i mot.

Lenke til kommentar
Blant kommunale kunder er bildet et helt annet. Der foreligger det nærmest et krav fra kunde om at de skal få være med på ting. De fisker etter oslo-turer, de forteller hvor mange fine turer de har vært på med pareto osv. Implisitt krever de ekstra oppmerksomhet, og blir direkte sure om de ikke får det.

Da bør dere heller melde fra til Økokrim, siden det er minst like straffbart for dere å gi dem det som det er for dem å ta i mot.

 

Et meglerhus som melder en kommune til Økokrim vil aldri mer forvalte en kommunal krone. Det er for selvmord å anse.

Lenke til kommentar
Et meglerhus som melder en kommune til Økokrim vil aldri mer forvalte en kommunal krone. Det er for selvmord å anse.

Hvordan gikk det nå med Terra Securities?

 

Kredittilsynet har ikke kritisert scooter-turer o.l., det er det kun finansministeren som har gjort. Feilene som er begått av to meglere (og som rammet alle andre som jobbet på skikkelig vis) er knyttet til manglende informasjon om risiko.

 

De som bor i utkant-Norge og som har kommunale midler forvaltet av meglerhus kan spørre sine folkevalgte hvilke aktiviteter de har vært med på i regi av dette meglerhuset. Det er en grunn til at dette ikke snakkes om av andre enn aviser.

Lenke til kommentar
Kredittilsynet har ikke kritisert scooter-turer o.l., det er det kun finansministeren som har gjort. Feilene som er begått av to meglere (og som rammet alle andre som jobbet på skikkelig vis) er knyttet til manglende informasjon om risiko.

Jeg tviler vel på at Terra Securities hadde mistet konsesjonen om det bare var disse to meglerne som hadde begått en feil, det kommer vi vel til å få bedre svar på i det endelige vedtaket fra kredittilsynet.

 

Jeg vil faktisk hevde at det ikke er etisk forsvarlig hverken av meglerhus eller kommunepolitikere å selge/kjøpe produkter til kommuner for lånte penger, eventuelt gire kommunenes investeringer. Da driver ikke kommunene lenger forvaltning av oppsparte midler, men finansiell spekulasjon, og det er ikke en kommunal oppgave.

Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk hevde at det ikke er etisk forsvarlig hverken av meglerhus eller kommunepolitikere å selge/kjøpe produkter til kommuner for lånte penger, eventuelt gire kommunenes investeringer. Da driver ikke kommunene lenger forvaltning av oppsparte midler, men finansiell spekulasjon, og det er ikke en kommunal oppgave.

Kjære Jesus, det gjøres jo daglig. Acta hadde jo en litt uheldig episode med sine garanterte produkter de fikk folk til å låne penger for å kjøpe. Spesielt litt eldre, formuende enker. Du kan da ikke nekte noen å selge produkter som innebærer lån av penger.

 

I såfall foreslår jeg at det samme gjelder eiendomsinvesteringer! Det er, i følge deg, uetisk å selge hus dersom de blir kjøpt med lånte penger! Hurra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...