Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sterilisering,Noen som vet hvordan dette utføres?

H.M.Kongen

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt og sterilisere meg etterhvert da jeg har 2 barn og skal ikke ha fler og da er vel det og sterilisere seg ett av de bedre valgene innen safe sex videre i livet.

Noen som vet hva de gjør?jeg vet såpass at de "slår knute" på sædlederene men hvor går de inn og er dette et smertefullt inngrep?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hva de gjør?jeg vet såpass at de "slår knute" på sædlederene men hvor går de inn og er dette et smertefullt inngrep?

Legen foretar eit kirurgisk inngrep der sædleiaren som går i frå prostata til testiklane vert snippa over. Eg kan ikkje tenke meg at dette er eit smertefullt inngrep. Sikkert ein lur ide å kontakte fastlegen din for meir informasjon.

Lenke til kommentar

Hørt om "google er din venn"? ;)

Hvordan gjøres det?

Menn: Operasjonen gjøres i lokalbedøvelse (vanligst) eller i narkose, og er over på 20 minutter. Det legges et snitt på ca. 1 cm på hver side av pungen. Deretter skjærer kirurgen over sædlederne et stykke ovenfor testiklene. Endestykkene bindes igjen. Poenget er å hindre sædcellene i å gå fra testiklene og inn i sædvæsken. Dette er en mindre operasjon enn hos kvinner.

De aller fleste operasjonene er vellykkede og uten komplikasjoner. I veldig sjeldne tilfeller reparerer sædlederne seg selv. Det er altså en liten sjanse for at du skal kunne gjøre en kvinne gravid, selv om du er blitt sterilisert.

Det kan hende at du vil merke at testiklene er litt hovne den første uken etter inngrepet. Noen får også litt spreng i testiklene, men dette går over etter en ukes tid.

Du er ikke steril umiddelbart etter operasjonen. Det er fordi det alltid er noen sædceller igjen i sædlederne. Når du har utløsning vil disse komme ut sammen med sædvæsken. Vanligvis kan du ikke regne med å være steril før det har gått to - tre måneder, eller du har hatt minst 15-20 sæduttømninger. I mellom tiden må dere bruke annen prevensjon. For å være helt sikker kan du levere en, eller helst to sædprøver til undersøkelse. Hvis det ikke finnes noen sædceller der, er du steril.

Steriliseringen påvirker ikke selve testiklene. Derfor vil det fremdeles produseres sædceller, selv etter at du er operert. Siden sædlederne er klippet over, vil sædcellene være fanget i testiklene, og blir nedbrutt av kroppen.

Steriliseringsinngrepet virker ikke inn på hormonproduksjonen, så du vil ikke merke noen forskjell på sexlysten eller den seksuelle tilfredsstillelsen.

Selve sædvæsken kommer ikke til å forandre verken utseende eller mengde etter sterilisering. Testiklene produserer nemlig bare sædcellene. Resten av sædvæsken produseres i kjønnskjertler som ikke berøres av steriliseringen. Det er denne væsken som utgjør mesteparten av sædvæsken.

Sterilisering er et permanent inngrep. Det er vanskelig å gjøre om inngrepet, slik at du kan bli fruktbar igjen. Kun 25-50 % av disse forsøkene er vellykkede. Har du først blitt sterilisert må du regne med at du aldri vil kunne bli far på vanlig måte.

Blir jeg fornøyd?

De aller fleste som har blitt sterilisert, er godt fornøyde med det valget de har tatt. Mange opplever økt seksuell glede etter at de slipper å bekymre seg for graviditet eller prevensjon.

Noen opplever en psykisk reaksjon etter operasjonen. For enkelte menn er evnen til å kunne befrukte en viktig del av manndomsfølelsen, og noen opplever tapet av denne evnen som vanskelig. I verste fall kan det føre til potensproblemer. Personer med psykiske problemer fra før er mest utsatt.

Noen få prosent (5 -10 %) angrer seg, og ønsker å gjøre om inngrepet. Særlig er dette personer som tok en rask avgjørelse på å sterilisere seg. Av alle som gjennomgår en såkalt reverseringsoperasjon, er det bare 20-25 % som får tilbake fruktbarheten.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322077

Lenke til kommentar
Gjest Doktor S med hvit legedress

Kastrering kan også utføres ved hjelp av kjemikalier hvor det sprøytes inn i blodet og gjør testikklene ubefruktelig.

Lenke til kommentar
Jeg trodde kastrering var fjerning av de edle delene, mens sterilisering, er å kutte over en kanal\tråd\whatever som gjør at du ikke er produktiv lenger.

(ifølge dyrlegen)

Det er riktig. Kastrering er fjerning av kjønnsorganer, mens sterilisering er å klippe sædtilførselen, et lite rør. Dette står beskrevet lenger opp.

Lenke til kommentar
Kastrering er noe helt annet enn sterilisering!

Han mikser vel ordene, men det finnes kjemisk sterilisering.

Nei, ikke i norge.

Det finnes derimot kjemisk kastrering. Noe misvisende navn, men det er dette som benyttes ved bl.a. rehabilitering av pedofile. Man verken kastreres eller steriliseres, man lammer simpelthen kjønnsdriftene. Du fratas evnen til å bli seksuelt opphisset. Man er ikke dermed steril, overhodet ikke. Selv om det skal noe til at sædceller slipper ut uten kåthet.

Lenke til kommentar
Nei, ikke i norge.

Det finnes derimot kjemisk kastrering. Noe misvisende navn, men det er dette som benyttes ved bl.a. rehabilitering av pedofile. Man verken kastreres eller steriliseres, man lammer simpelthen kjønnsdriftene. Du fratas evnen til å bli seksuelt opphisset. Man er ikke dermed steril, overhodet ikke. Selv om det skal noe til at sædceller slipper ut uten kåthet.

Er dette noe ola nordmann kan prøve ut mon tro?

(uten å ha en pedofil dom over seg mener jeg)

Lenke til kommentar
Nei, ikke i norge.

Er dette noe ola nordmann kan prøve ut mon tro?

(uten å ha en pedofil dom over seg mener jeg)

Hvorfor i all verden ønsker du det?

Menmen, du kan jo lese her og undersøke videre:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=70761

Kanskje du kan få det hos veterinæren?

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=42566&start=1

– Hei. Kristian her.

– Så kjekt. Hvordan går det med deg?

– Nja. Jeg lurte litt på det med kjemisk kastrering. Kan jeg kastrere meg, og så etter en tid få alt tilbake slik det var?

– Bare vent litt så skal jeg sjekke.

Så begynte hun å bla gjennom bøkene sine.

– Joda. Det går bra det. Det ser ut som om kjemisk kastrering er reversibelt.

– Så bra da. For jeg tenkte at jeg skulle prøve det for å bli mer effektiv i hverdagen.

– Jeg vet ikke helt om jeg vil anbefale det...

– Joda. For undersøkelser viser at menn tenker på sex...

– Det er noen bivirkninger du bør ta med i beregningen.

– Å?

– Det er stor fare for tretthet...

– Det kan jeg leve med. Jeg er trøtt uansett.

– … og depresjon, endret hårvekst, vektøkning, utvikling av bryster og at du begynner å produsere melk.

Når jeg tenker meg om, så er jeg ikke helt sikker på om sex-tanker er negativt likevel. Ja, greit. Vi kaster bort noen minutter her og der. Men hva ville vi egentlig brukt den ekstra tida på? Enda mer fotball, dataspill, øldrikking, og en aktiv mangel på rydding i hjemmet.

Etter å ha snakket med min legevenninne, er jeg temmelig sikker på at hvert tredje minutt bare er til det gode. Det er vel bedre å fantasere om bryster enn å få bryster selv. I alle fall for en mann.

http://phlegma.typepad.com/tenkt_og_opplevd/

Lenke til kommentar

Alle inngrep med en kniv involvert risiko for nerveskade og nedsatt følsomhet, avhengig av plassering av nervetråder. Har ikke fullt så mye innsikt i hvordan man kutter opp pungen i et slikt inngrep, men hadde personlig vært svært kritisk til hvordan følsomheten hadde vært i ettertid, som forøvrig også kan ramme penis hvis prosessen blir utført av en litt udyktig/uheldig kirurg og gi kronisk impotens.

Lenke til kommentar
Alle inngrep med en kniv involvert risiko for nerveskade og nedsatt følsomhet, avhengig av plassering av nervetråder. Har ikke fullt så mye innsikt i hvordan man kutter opp pungen i et slikt inngrep, men hadde personlig vært svært kritisk til hvordan følsomheten hadde vært i ettertid, som forøvrig også kan ramme penis hvis prosessen blir utført av en litt udyktig/uheldig kirurg og gi kronisk impotens.

Tror ikke akkurat den biten er noe å være redd for.. Sterilisering eller vasektomi er et rent rutineinngrep for urologer og andre leger. Kjenner flere som har gjort dette, fullstendig uten komplikasjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Sterilisert

Sterilisering er ingenting å bekymre seg over. Det viktigste er at man er bevisst på at man er ferdig med å få barn.

Som nevnt over er inngrepet forholdsvis ukomplisert. (man går litt rart i et par uker etterpå....)

Og tro meg; man blir ikke mindre mann etter inngrepet. Du fungerer på akkurat samme måte, bare at du kan være helt trygg på at det ikke blir barn av det. Noe som faktisk gjør at det for mange bli mere dreis over sexlivet.

Er du ferdig med å få barn kan det anbefales.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...