Gå til innhold

Kan mennesket bli udødelig?

Strofe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man klarer å dyrke fram en ny hjere og overføre minnene mine til den når jeg dør, vil da "jeg" overleve?

Jeg husker jeg leste om en person som ønsket å klone Hitler for å få han dømt for ugjerningene. Høres helt tåpelig ut i mine ører, for Hitlers kloning er da ikke samme bevissthet som Hitler selv! Eller?

Endret av Strofe
Lenke til kommentar
Hvis man klarer å dyrke fram en ny hjere og overføre minnene mine til den når jeg dør, vil da "jeg" overleve?

Jeg husker jeg leste om en person som ønsket å klone Hitler for å få han dømt for ugjerningene. Høres helt tåpelig ut i mine ører, for Hitlers kloning er da ikke samme bevissthet som Hitler selv! Eller?

Tror eneste måten er å prøve det.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om du fortsatt er den samme personen, eller noen annen person slik som enegede tvilinger bare enda mer like. Hva denne personen ville oppleve ville jo påvirke personen anderledes enn det orginalen opplevde siden det er nødt til å være forskjellig.

Lenke til kommentar

Jeg tror det bare blir skapt en identisk klone, mens den originale personen dør.

Tenk deg at du skal gå gjennom en portal for å bli teleportert f.eks. Når du går gjennom der blir du brutt ned til molekyler og atomer og dør jo da. Så blir alt sammen bygd perfekt opp igjen et annet sted, og "du" lever igjen.

Tenk at det er DU som gjør dette. Da dør du, og kommer aldri mer til å vite av noe som helst. Men på det andre stedet står det en "klone" av deg selv, med alle dine minner osv.. og den klonen er jo selvølgelig overbevist om at den ER deg, og tenker (hei, dette virka jo fint! for en flaks, jeg daua ikke)

Har tenkt litt på akkurat det der i forbindelse med teleporterings greier :p

Går jo egentlig ikke an å finne ut av om noen overlever det eller om det bare er en klone som kommer frem.. Litt kjipt om det blir allment tatt i bruk om et par-tre tusen år, individer faktisk dør hele tiden og aldri mer ser solens lys. Men ingen finner ut av det fordi det jo oppstår en perfekt klone, som faktisk tror den ER personen som egentlig dødde.

blablabla...

Lenke til kommentar

Hvis man hadde klart å overføre Hitlers minner og personlighet til en ny framdyrket person, ville det være riktig å straffe han?

For er vi ikke rett og slett minnene våre?

Jeg tror det bare blir skapt en identisk klone, mens den originale personen dør.

Tenk deg at du skal gå gjennom en portal for å bli teleportert f.eks. Når du går gjennom der blir du brutt ned til molekyler og atomer og dør jo da. Så blir alt sammen bygd perfekt opp igjen et annet sted, og "du" lever igjen.

Tenk at det er DU som gjør dette. Da dør du, og kommer aldri mer til å vite av noe som helst. Men på det andre stedet står det en "klone" av deg selv, med alle dine minner osv.. og den klonen er jo selvølgelig overbevist om at den ER deg, og tenker (hei, dette virka jo fint! for en flaks, jeg daua ikke)

Har tenkt litt på akkurat det der i forbindelse med teleporterings greier :p

Går jo egentlig ikke an å finne ut av om noen overlever det eller om det bare er en klone som kommer frem.. Litt kjipt om det blir allment tatt i bruk om et par-tre tusen år, individer faktisk dør hele tiden og aldri mer ser solens lys. Men ingen finner ut av det fordi det jo oppstår en perfekt klone, som faktisk tror den ER personen som egentlig dødde.

blablabla...

Det er dette jeg også tror vil skje. Det store spørsmålet er "hva er jeget?". Hva er det som gjør at "jeg" får vondt når jeg skader meg, og ikke "du". Hvordan fungerer subjektiv bevissthet?

Samtidig kan man jo spørre seg om vi ikke selv kun er en klone av oss selv slik vi var i forrige øyeblikk. For eksempel byttes alle cellene i kroppen din ut i løpet av noen få år, men vi regner deg faktisk som den samme personen, selv om det vel egentlig bare er minnene "dere" har til felles. Kan vi derfor si at vi dør hele tiden? Er det meningsløst å glede seg til en happening i framtida? Vil det egentlig være oss som er der? Ikke bare en klone av bevisstheten vår?

Endret av Strofe
Lenke til kommentar

Jeg tror at kroppen og sjelen vår har tilpasset seg å leve så lenge som den gjør nå. Hvis kroppen vår skal leve lengre, må sjelen også følge med. Hvis sjelen har tilpasset seg 100 år f.eks, mens kroppen blir 3-400 år, vil ikke dette skape problemer? Kanskje personen begynner å tenke på selvmord etc.

Hvis man skal leve evig, tror jeg man må forandre samfunnet for ikke få det for kjedelig eller for hardt. F.eks, ville du ha jobbet med det samme i 500 år, spist den samme maten, sett på tv dagen lang, se det samme hele tiden, kjenne de samme følelsene gang på gang, lese dårlige bøker fra samfunnet's ungdom, ligge igjen etter teknologisk, etc., etc.?

En annen ting jeg også tenker på er det som dere sier, overbefolkning. Hvis ingen dør av alder før 15k år, tenk på hvor mange mennesker det vil bli her på Tellus. Tenk hvis noen virus sniker seg inn på en av oss og utvikler seg sakte men sikkert i ryggmargen vår, og plutselig får vi en sykdom 1t ganger værre en aids.

Ang. det å leve evig, ser ikke ut som det er så mange som bryr seg om at folk dør i dag. Hver eneste dag dør 17 000 grunnet sult, 2000 grunnet aids, 2000 tar selvmord, 6000 av forgiftet vann, selv om vi har alle ressursene og mer enn det for å stoppe dette. Det produseres nok mat til 12 milliarder mennesker, men 1 milliard legger seg med tom mage hver kveld. Hvis vi får 30 milliarder mennesker på jorden, vil ikke dette føre til at vi trenger en matproduksjon til 50 milliarder +, og hvis så, vil naturen klare dette, og dvs. hvor lenge? Vii ser allerede bærekraftige problemer hos torsk, etc. Et annet spørsmål er, som sagt, vil ikke et nytt virus/ sykdom danne seg med så mange folk?

Det siste spørsmålet mitt er, hvis vi får datamaskiner til å overta følelsene våre og være i stand til å utvikle seg på samme måte som vi gjør følelses messig.. hva trenger man oss mennesker for når robottene kan gjøre alt selv?

Lenke til kommentar

Hjernen er vel bygd opp på forskjellige måter, ettersom hvem vi er. Ingen hjerner er prikk like. Det er vel dete som er "sjela" vår, og gjør oss til den vi er.

I fremtiden kan man sikkert scanne hjernen, og så lage celler, og plassere de riktig i forhold til scanninga. Og man kan lage en kopi.

Men du vil da bare lage som sagt, en kopi. Kopien er deg fra da du ble scannet, men er ikke deg lenger da alt er satt sammen. Kopien har bare "deg", dine minner, følelser og meninger som du har hatt, og alt denne kopien vil oppleve og gjøre vil fortsette å lage nye minner osv... Den tror den er deg, så det ville ikke vert noe annet enn det vi er i dag.

Kopien vil være deg, samtidig som den ikke er deg.

Lenke til kommentar
Derfor må vi finne en måte og overføre "jeget".

Og hva er "jeget"?

Personlig tror jeg ikke på noen sjel, og mener "jeget" er en akkumulering av alle opplevelsene.

Så du tror at det psykiske ligger innen det fysiske liksom? At hvis hjernen blir kopiert så blir "jeget" overført?

Tenk deg da, mann. Du er du, og du er definert utifra din hjerne. Om din hjerne kopieres med 100 % nøyaktighet (jada, hvor mulig det er er en annen sak) så vil dine tanker også bli overført. Det som kan skje er vel at det blir noe krøll siden hjernen fortsetter "å fundere" mens overføringa foregår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...