SSSø Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Fikk i går et brev fra fylkeskommunen og at jeg mangler samfunnslære og kroppsøving fra VK1 (allmennfag), og at jeg må ta disse før jeg kan få fagbrev. Kan dette stemme? Altså, jeg mangler jo de fagene, men er de nødvendig for å få fagbrev? På lærekontrakten min står det bare at jeg har fått godskrevet 6 måneder for å ha gått allmenn GK og 6 måneder på annen relevant praksis (et kurs jeg gikk på), men det er ikke skrevet av noe på at jeg har gått VK1. Så om jeg tar de fagene burde vel læretiden min bli kortet ned med 6 måneder til, da? Uansett, om det viser seg at jeg må ta de fagene. Hvordan foregår det? Må vel ta det som privatist, hvor melder jeg meg i så fall opp? Er det sånn at det kan taes når som helst, eller må jeg vente til en eller annen gang på året hvor de samler samen alle som skal gå opp som privatist? Har en sterk følelse av at jeg bare kan gå opp uten å lese noe særlig, fikk jo egenglig 5/6 i begge fagene (begge gangene jeg tok de, fikk bare ikke noe vitnemål), så jeg tror jeg skulle kunne bestå. Hvordan foregår en kroppsøvingeksamen forresten? Takker for svar... Endret 24. november 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Du må ta opp fagene for å kunne få utstedt fagbrevet. Når jeg strøk matte på grunnkurs og 3 år senere gikk opp til fagprøve fikk jeg beskjed fra fylkeskommunen om å måtte ta opp faget for å få fagbrevet. Du tar opp fagene som privatist. Du har etter loven 2 år på deg etter fagprøven er bestått til å ta opp fagene du mangler. § 4-48 i forskrift til opplæringsloven. Når du tar det som privatist, får ikke fylkeskommunen automatisk meldig, så du må selv sørge for å sende det inn. Det er nok at du får bestått-karakter. Frist for å melde deg opp til eksamen er 15.januar og 15.september på nettstedet www.privatistweb.no. Når det gjelder gymeksamen er denne rimelig enkel. Denne kan du lett bestå med sunn fornuft, men hvis du vil være på den sikre siden kan du skumlese gymboka. Prøven er ikke fysisk i det hele tatt. Håper dette var til hjelp. Endret 24. november 2007 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Takker for svar. Syns uansett det hele er litt merkelig. Hva med alle fagene fra VK2 (har aldri gått VK2) jeg ikke har da? Og hva med alle de andre fagene fra VK1? Hva er så spesielt med med Samfunnslære og Kroppsøving? Jeg mangler jo flere fag enn de. Får vel bare melde meg opp til eksamen, da. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem å få ståkarakter i to enkle fag jeg faktisk har hatt. Det med at jeg kan ta det opptil 2 år etter jeg har tatt fagprøven sto det også i brevet jeg fikk, men sånn jeg skjønte det så får jeg ikke fagbrevet før de er bestått uansett. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Det er et rart regelverk der ute. Jeg måtte ha bestått i alle fag på GK og VK1 før jeg kunne gå opp til prøve. Det spiller tydeligvis ingen rolle hvor lite fagene har med jobben å gjøre. Nå har vel å merke sikkert jeg et annet opplegg enn det du har, men fylkeskommunen har sikkert på en eller annen måte kommet frem til at du må ta disse fagene som privatist. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Blir så jævlig oppgitt. Først skal de ødelegge hele skolegangen min, og når jeg endelig har kommet over det, fått meg jobb og alt så får jeg et slikt brev. Har vært utrolig tungt å komme gjennom de 4 årene på videregående på grunn av regelverk og personer med makt som ikke rett og slett lurer deg. Er ikke rart at ungdom i dag blir deprimerte hele gjengen. Å ta fagene er nok ikke noe stress, men hele greien minner meg om de 4 jævligste årene i livet mitt. Måtte bare få det ut. Uansett; takker for bra svar, ^Thomas^ Lenke til kommentar
CFD Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Fylkeskommunen skal alltid rote det til. Jeg fikk beskjed at jeg hadde mistet retten til å gå opp til fagprøve fordi jeg hadde søkt meg inn på en annen linje i VGS.. Jeg hadde gått VK2 og trengte dermed kun erfaringen og jeg har vært "ansatt" hos en kamerat med firma i noen år no og kan vell egentlig melde meg opp til ny fagprøve ,men jeg har ikke hatt energien til å gjøre det.. Fant ut at jeg egentlig ikke hadde lyst til å jobbe med det jeg kunne få fagbrev i. Jeg gikk serviceelektronikk Lenke til kommentar
Endre Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Takker for svar. Syns uansett det hele er litt merkelig. Hva med alle fagene fra VK2 (har aldri gått VK2) jeg ikke har da? Og hva med alle de andre fagene fra VK1? Hva er så spesielt med med Samfunnslære og Kroppsøving? Jeg mangler jo flere fag enn de. Får vel bare melde meg opp til eksamen, da. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem å få ståkarakter i to enkle fag jeg faktisk har hatt. Det med at jeg kan ta det opptil 2 år etter jeg har tatt fagprøven sto det også i brevet jeg fikk, men sånn jeg skjønte det så får jeg ikke fagbrevet før de er bestått uansett. Allmennfagene du trenger er det du får på GK+VK1 yrkesfag, etter hva jeg kan huske følgende: GK: 2t norsk, 2t engelsk, 3t matte, 2t naturfag, 2t gym. VK1: 2t norsk, 2t engelsk, 2t samfunnslære, 2t gym. Lenke til kommentar
LGodess Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Mener å huske fra da jeg tok fagbrevet så er det pga at du har fag du har tatt som ikke er bestått som er problemet. For å få fagbrevet så må du ha alle fag du har hatt som bestått. Dette for å bekrefte at du har kompentansen som kreves. Regelverket tar ikke høyde for hvilke fag som mangler (som du kanskje har merket:) Men så lenge du består fagene innen 2 år (,mener det er det), så er det ingen problemer med å få fagbrevet. Mener også at du skal kunne gå opp til fagbrevet selv om du ikke har disse fagene som bestått. Men at du må ta de innen 2 år (sånn ca) for å få utstedt fagbrevet. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Får vel bare melde meg opp. Hvis det dere sier stemmer så har jeg kanskje kommet greit unna det, i og med at jeg ikke har bestått norsk eller engelsk heller. Altså, det som har skjedd er at jeg har vært syk (i flere år) og derfor har hatt vanskelig for å være på skolen, har hvert år blitt lovet karakterer om jeg gjør sånn og sånn, men hver gang så har de funnet en eller annen grunn til at de ikke kunne gi meg karakterer pga fraværet. Virker som om de har gått gjennom alle regler i ettertid kun for å finne ut hvordan de kunne la være å gi meg karakterene jeg hadde blitt lovet. I tillegg har de klart å miste Norsk og Samfunnslærekarakterene mine, som jeg faktisk fikk. Og ja, jeg har også fått 1 i matte (2mx) uten at jeg noen gang har tatt det faget. Hurra! Takker for hjelp. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det kan være verdt å nevne at dersom du sliter med noen av fagene du mangler, og kan bekrefte dette, vil du kunne søke om å bli fritatt for vurdering i fagene. Dette er som regel noe en kan gjøre dersom du strøk faget på videregående skole. Dette gjelder spesielt matte/norsk. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Neeh, sliter dessverre ikke med fagene. Sliter bare med systemet. Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 kansje greit å få tatt fagene snart da, så du slipper å ha noe mer det møkka systemet å gjøre Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Det er kjipt å må ha disse fagene for å kunne få fagbrev, spesielt dersom man vil søke jobb med engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå