Gå til innhold

Jorden, redde "alle" og verdens befolking.

Anbefalte innlegg

Error Lars,

Ang, mat var det jo nettopp det jeg skrev.

Så visst ut til at jeg husket litt feil i stoffet, ang matproduksjon. Det har vært en svak nedgang i matproduksjon vs. befolkningn. En ting som ofte blir glemt her er at store deler av maten som blir produsert i u-land går direkte fra småbonden og til familien. På den måten får man ingen nøyaktig målskala for faktisk produksjon.

Hvis man ser på situasjonen i Afrika sør for Sahara, økte kornproduksjonen med 2,3 pr år mellom 90-01. Befolkningsveksten var på samme tid på ca 2,4%. Da ligger man 0,1% bak, men hvis man har mitt overnevnte poeng i bakhodet, ser ikke situasjonen pr. dags dato så svart ut.

Og man kan også se på selve jordbruksarealet. I Kina ble det antatt å være på 96 millioner hektar, men nye tall viser at det ligger på ca 125 millioner hektar. Noe som igjen illustrerer poenget at det er store hull i forskningsresultater, når det kommer til mål av jord/jordbruk.

Det er det viktig å ta i betraktning at det hele tiden blir utviklet høytytende kornsorter. Problemet her er som du nevnte vann/irrigasjon. Enn fremtidig løsning kan være å "inndele" oppgaver etter økologiske ressurser på jorda.

Når det kommer til matpriser har du rett i at de steg på 70-tallet, men prisen sank med 40% mellom 81-87.

Det er ingen som ikke sier at det blir for lite ressurser en gang i fremtiden, men det er ikke her vi burde sette fokuset nå. En annen ting som er viktig er at det er veldig lett å "rope ulv" om slikt, som vi ser konstant i politikken. Bare med vannkraft utnytter vi bare litt under 60% av det vi har tilgjengelig. Også har vi jo som nevnt tidligere enorme energiressurser i form av thorium.Så med riktig satsning burde det gå greit. Energispørsmålet er etter min mening et effektivt redskap brukt av politikere for å fjerne fokus av mer dagsakutelle problemer som sykehuskøer, dårlig stell med eldre, synkende skolestandarer, brutte valgløfter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...