pcp160 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det har de gangene jeg har vært borti samme symptom vært indre leddet, det samme var vel Mekker'n's erfaring, så det stemmer bra. Likevel er det mer vanlig at man pga slitasje bytter det yttre, og også dette det er størst risiko for slitasje på ved eventuelt bruktkjøp. De fleste drivaksler har mulighet for å ta av ledd i begge ender (ofte med en segering på innsiden av leddet), så det skulle ikke være noe i veien for å kjøpe et nytt yttre ledd, og så gå for brukt aksel + indre ledd, så lenge hugger ønsker å selge akkurat dette. Som du selv sier, jeg syns uansett ikke du skal forsøke å bruke det yttre fra den du har i dag. MECA har yttre ledd til Laguna, så du kan se hvordan det er ifht pris hos Renault. Forøvrig, at en privatperson skal få hevet kjøpet av en 13 år gammel bil som har gått 180.000km pga klakkende ledd etter X antall mnd, skal vel litt til... Kjøper du aksel gjennom feks www.bruktbildeler.com kan fortrinnsvis finne en som har gått kortere enn din, enten du nå skal bruke et eller fler ledd fra den brukte. Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Men den indre drivknuten, følger den med om jeg kjøper en hel drivaksel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Komplett drivaksel, den består av begge drivledd og drivaksel. Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Okei, så drivaksel, indre og ytre drivledd er 3 forskjellige deler ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Okei, så drivaksel, indre og ytre drivledd er 3 forskjellige deler ? Jepp, legger ved ett bilde for å vise dette klart og tydelig. Husk at drivledd også kan kalles drivknute Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Der ja Ja men da skjønner jeg mer av tegninga Blir en liten ringe runde i morgen da Men noen som vet om noen huggeri i nærheten av Porsgrunn, Skien, Larvik ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Her har du en link til samtlige bilopphuggere i landet som har drivaksel til din dil pr. dags dato. klikk og velg, men du bør forsikre deg om at du kjøper rett. Dette er alle drivakslene høyre foran på renault laguna 94-2000. http://www.nbfbildeler.no/templates/PartIn...mp;Part_Id=7052 Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Ser på noen brukde drivaksler nå. Men legger merke til at noen drivaksler har vært på biler med abs bremser. Jeg har IKKE abs bremser på min bil. Passer drivakselen på min da? Selvom den kommer fra en bil med abs? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ser på noen brukde drivaksler nå. Men legger merke til at noen drivaksler har vært på biler med abs bremser. Jeg har IKKE abs bremser på min bil. Passer drivakselen på min da? Selvom den kommer fra en bil med abs? Det ville jeg i alle fall ikke tatt for gitt uten å sjekke på forhånd. Selve akselen er nok overveiende sannsynlig lik, men yttre leddet har gjerne tagger for abs sensorer, og det kan også være andre forskjeller. Om du følger linken til MECA jeg ga deg tidligere, kan du også se at det tilsynelatende er forskjellige ledd levert til denne bilen, med forskjellig antall riller på splines (altså der akselen går gjennom nav, og i andre enden inn i girkasse.) Der kan du se hvilke modeller som bruker samme. Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan vet jeg at det er samme som min bil. Jeg vet jo ikke hva som er likt til mi bil.. Asså ytrle ledd skal jeg kjøpe nytt. Men indre og selve akselen skal jeg kjøpe brukt. Så den indre knuten finnes i forskjellige typer? Jeg vet at det finnes to forskjellige ytreledd til min. En med 25 tagger og 29 tagger. Men får vel bare skru av og se. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Finnes ingen dumme spørsmål Kimz! Hvis du enten skriver inn reg nr, eller blar deg frem etter årsmodell, type, og motorstørrelse på siden til MECA, får i alle fall jeg opp 2 forskjellige på Laguna 2,0. Når du så ser på de to alternativene, så står det at den ene er til og med chassinummer xxx, mens den andre er fra og med chassinr xxx. Chassinummer på din bil kan du se i vognkortet, og dermed ser du hvilken type du har. Endret 21. desember 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Finnes ingen dumme spørsmål Kimz!Hvis du enten skriver inn reg nr, eller blar deg frem etter årsmodell, type, og motorstørrelse på siden til MECA, får i alle fall jeg opp 2 forskjellige på Laguna 2,0. Når du så ser på de to alternativene, så står det at den ene er til og med chassinummer xxx, mens den andre er fra og med chassinr xxx. Chassinummer på din bil kan du se i vognkortet, og dermed ser du hvilken type du har. HEhe Jo takk for det, ble litt klokere nå. Tenker jeg skal starte i morgen å skru bilen i fra hverandre. Eller i det minste hvertfall få av delene. Kan jo ta rust og slikt i samme slengen også nå tenkte jeg Andre ting jeg kan gjøre i samme slengen? Bytte av oljefilter, bytte olje, noe annet som er greit å få gjort ? Endret 22. desember 2007 av Kimz88 Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hvis du er på jakt etter arbeid er det forsåvidt greit å bytte hjullager når du først skal bytte drivaksling Hadde dog ikke tatt meg bryet om det ikke var noe merkbart galt med dem. Oljeskift er alltid kos for bilen Husk å bytte filteret også ja Luftfilter kanskje? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Andre ting jeg kan gjøre i samme slengen? Bytte av oljefilter, bytte olje, noe annet som er greit å få gjort ? En ting du kan vurdere er bytting av olje på girkassen. På de fleste biler er oljenivået på girkasse til sånn cirka midt på drivaksel, slik at den vil renne ut noe girolje når du tar ut akselen (mellom 0.1 og 1 liter et sted er vanlig). Så du må uansett om du går for et fullt oljeskift eller ikke, belage deg på å ha litt girolje tilgjengelig til etterfylling etter at jobben er gjort. En annen naturlig ting å sjekke, og bytte dersom det trengs, er simmeringer der indre ledd går inn i girkasse. Så se nøye rundt der akselen kommer ut av kassen før du demonterer. Er det olje der, bytter du simmerringer når akselen er ute. Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Nydelig ;D Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hvis du er på jakt etter arbeid er det forsåvidt greit å bytte hjullager når du først skal bytte drivaksling Hadde dog ikke tatt meg bryet om det ikke var noe merkbart galt med dem. Oljeskift er alltid kos for bilen Husk å bytte filteret også ja Luftfilter kanskje? tror hjullagrene til den er ganske dyre. men har du det sundt så er det lurt å skifte di alikavell. Lenke til kommentar
Kimz88 Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) HVilken prisklasse? Men jeg kan jo bytte til "power" filter. Hvordan er det å kjøpe filter fra biltema? Men hva trenger jeg da om jeg skal bytte til powerfilter? Jeg trenger aluminiumsrør, og selve filteret. Trenger jeg noe adapter av et slag osv ? Endret 23. desember 2007 av Kimz88 Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 HVilken prisklasse? Men jeg kan jo bytte til "power" filter. Hvordan er det å kjøpe filter fra biltema? Men hva trenger jeg da om jeg skal bytte til powerfilter? Jeg trenger aluminiumsrør, og selve filteret. Trenger jeg noe adapter av et slag osv ? 7 - 800 kr stk..hvist jeg ikke tar feil at det er kone lager.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 For å si det sånn, å bytte til disse filtrene kan fort gi deg ødlagte luftmassemålere osv, så jeg vil ikke anbefale det med mindre bilen snart skal skrotes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå