lokeland Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) I forbindelse med en skoleoppgave (går andre året på Media & kommunikasjon) skal jeg og 2 andre venner i klassen ta oss en tur til Oslo på mandag for å ta en del bilder. Oppgavene går ut å ta bilder med fokus på bevegelse. Derfor bestemte jeg meg for byliv, og fikk med mine to venner på en tur til Oslo, siden det er et naturlig valg siden det bare er en 45 minutters togtur fra Drammen. Jeg skal både ta bilder til oppgaven og for min egen del. Kameraet jeg har fått utlånt fra skolen er et Nikon D70s med et Nikon DX-objektiv som det for øvrig står "AF-S NIKKOR 18-135mm 1:3.5-5.6G ED" på. Jeg er ingen kløpper i fotografi, men har tatt en del bilder med dette kameraet før, så jeg er relativt god kjent med deg. I tillegg har jeg boka " Thom Hogan's Complete Guide to the Nikon D70" som jeg skal prøve å få lest litt i før mandagen. Jeg behersker bruken av kameraet, og generelt lukkertid, blender, ISO, fargebalanse og såntno. All teori er også inne, og læreboka "Bilde 2.0" har vi gått igjennom. Planen er å lagre alle bildene i full størrelse i RAW-format. Det tar jo litt plass, men vi har med en laptop på turen som vi skal bruke flittig til å legge inn og også se på bildene vi tar. Vi skal dra så tidlig som mulig (før soloppgang, så det blir vel et av de forbanna pendlertoga litt før 7) slik at vi får muligheten til å få med oss soloppgangen. Vi tenkte vi skulle gå av på Nationaltheatret og gå bort til Aker Brygge for å ta noen bilder av soloppgangen og det livet som finnes på Aker Brygge på det tidspunktet. Vi skal gå opp på Akershusfestning og prøve oss litt fram og gå litt rundt. Er det noen som har noen forslag til steder vi kan plassere oss for å få et godt bilde med soloppgangen? Det er viktig at vi får spennende bilder når det kommer til komposisjon siden det er lagt veldig stor vekt på nettopp dette. Utover denne lille planen er vi blanke. Ingen av oss er veldig orienterte i Oslo, men vi greier å komme oss fra Aker Brygge til Karl Johan og Oslo S. Er det noen som har noen gode forslag til hvor vi kan gå for å få noen interessante motiver? Og er det noen som har noen tips til hva vi burde tenke på når vi tar slike bilder i byen? Vi har med oss stativ, så den saken er biff. Jeg kan også nevne at vi vurderer Oslo S som et godt sted å fotografere, men vi er litt engstelige på gretne pendlere som ikke er veldig sultne på å bli avfotografert. Tar imot alt av råd og tips, og gjerne også noen forslag til ting jeg kan prøve på med kameraet før jeg drar. Jeg vet jo at det er med fotografi som med nesten alt annet; øvelse gjør mester. Jeg ønsker ikke å bli en fotograf, men jeg liker såpass godt å fotografere at jeg allerede har lagt planene klare for "fotosafari" i nordnorge når jeg blir 18 om et år. =) Også, en liten ting til! Hvor kan jeg finne et kart over Oslo som jeg kan printe ut? Det trenger bare å være over bykjernen, om det ikke blir til at vi våger oss på trikk ut av bykjernen. Glemte nesten å legge til at jeg tar gjerne imot tips til bøker som kan være relevante for denne turen! Om det er på engelsk eller på norsk er knekkende lykegyldig, så lenge det har en nytteverdi for meg. Noen bilder jeg har tatt finnes her. Og enda et par ting: Faren min har en eldre blitz til et analogt kamera, men en sokkel som ser helt lik ut som den på Nikon D70s om jeg ikke husker feil. Vil den fungere? Husker dessverre ikke merke og modell, men den er nok en del år gammel nå, men den fungerer krute godt. La også med temaplanen (håper ikke jeg blir skutt for det om lærern finner det ut) for prosjektperioden: Endret 23. november 2007 av Glisevask Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Jeg antar at du ankommer Oslo S. Da har du de travleste bygatene rett utenfor. Jeg tenker spesielt på krysset mellom Byporten og Oslo City (Biskop Gunnerus Gt.) - der er det svært mye mennesker, busser og trikker i rushtiden, så jeg ville prøvd å komme meg dit før 9, men du kan kanskje få problemer med nok lys? Har du stativ, så kan du sikkert få noen kule bilder med mye bevegelse på lang lukkertid. (når du kommer opp fra toget går dere til høyre, så kommer dere inn i kjøpesenteret Byporten - går dere ut derfra, så endere dere midt i krysset jeg snakker om.) Våger du deg over "Plata" (som det ikke er spesielt mye junkies på lenger) på den andre siden av Oslo S, så ender du rett i trafikkmaskinen som ligger mellom Oslo S og den nye operaen. Jeg har mange ganger tenkt at det må være et godt sted å finne bevegelsesmotiver (men aldri gjennomført). Dere vil nok måtte jobbe litt for de motivene. På Aker Brygge har dere fergene som kommer inn - massevis av folk som renner ut av dem. Går dere til T-banestasjonen på Nationaltheateret, så kan dere få ett av de klassiske T-banen-passerer-med-lang-lukkertid-bildene. Kart? Prøv turistkontoret, som vel ligger i den gamle vestbanebygningen rett ved Aker Brygge. www.visitoslo.com Blitsen vil nok funke (husker jeg riktig, så takler D70 opp til 250V triggerspenning), men det blir trolig litt klønete, spesielt om du ikke har prøvet den sammen med kameraet før. Det kan være lurt å sjekke triggerspenningen på blitsen opp mot denne listen: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html. Om triggerspenningen er for høy, kan det gå veldig galt med kameraet. Endret 24. november 2007 av Anew Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Som jeg sa så var planen å gå av på Nationaltheatret og gå til Aker Brygge først, for jeg vil gjerne få med meg en soloppgang der! Ikke alle bildene behøver å være med temaet bevegelse, siden jeg også skal ta bilder for min egen del. Skal absolutt prøve på ideen med å ta et bilde med langlukkertid for å illustrere pendlertrafikken. Er det noe som vi kanskje kan fotografere ved soloppgang istedenfor Aker Brygge? Vil soloppgangen ha noen særlig effekt? Trafikkmaskinen har jeg aldri hørt om? Er i gåavstand fra Aker Brygge eller Oslo S? Skal få faren min til å lese av det han finner på blitzen så skal jeg google litt og sjekke, for jeg vil nødig ødelegge skolens kamera, ihvertfall ved tanke på at de ikke er forsikra ordentlig. Har jaggu meg enda et spørsmål: Hva kan jeg bruke til å pusse linsa med? Det fulgte ikke med pussefille, og hjemme har jeg ikke funnet noe som kan brukes. Tenkte også jeg skulle nevne at jeg skal prøve å ta noen bilder som skal få en runde i Automatix, for jeg har alltid hatt lyst til å lage noen HDR-bilder. Endret 24. november 2007 av Glisevask Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Som jeg sa så var planen å gå av på Nationaltheatret og gå til Aker Brygge først, for jeg vil gjerne få med meg en soloppgang der! Soloppganger fra Aker Brygge vet jeg akkurat ingenting om, men du vil sikkert finne en del morgenrush på Nationaltheateret også, bare ikke i samme skala som på Oslo S. Her er et kart over Oslo S: http://www.gulesider.no/kart/map.c?q=oslo+...d=a_10000487486 På nordsiden har du Oslos travleste trafikknutepunkt for kollektivtrafikk, og på sørsiden har du E18, som er den mest trafikkerte veien, og trafikkmaskinen. Trafikkmaskinen er bare et veldig stort veikryss. Som sagt tror jeg ikke det er lett å komme til motivene i trafikkmaskinen, men jeg tror de finnes. Dra bare dit om du har tid. Om du tar sjansen, og tar T-banen fra Nationaltheateret til Frognerseteren (eventuelt 11 eller 12 trikken opp i Grefsenåsen (nord) eller 18 eller 19 opp mot Ekeberg (syd-øst)), så kan du få flott utsikt over hele bykjernen om du er heldig med været. Mange dager de siste ukene har himmelen vært fargerik og flott langt utover dagen, siden solen står så lavt. PDF med kart over trikkelinjene: http://www.sporveien.no/upload/Dokumentved...S2007web-08.pdf Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Tusen takk! I følge yr.no skal det blir sol og klar himmel, lett bris og litt under frysepunktet - nesten perfekte forhold, hvis du ser bort ifra sola som kan bli en ulempe ved enkelte bilder. Jeg skal se om jeg får overtalt de andre til å bli med på litt sightseeing med trikk, men vi er vågale hele gjengen så det skal nok gå! =) Får bare printe ut litt kart og hvis det ikke er nok er det vel sikkert en av oss som har penger nok til et ordentlig kart. Trikklinjene skal også ned i sekken! Trafikkmaskinen virket veldig spennende! Kan jo prøve litt utover dagen, så kan vi se om vi ikke kanskje kan få til et fint lite (stoooort) panoramabilde! Skal for øvrig rapportere om hvordan det gikk og legge ut resultatene! Gleder meg som en liten unge, vil egentlig dra nå! =P Men da har jeg jo litt tid på å gå igjennom lesestoff og eksperimentere med kameraet i forhold til mørket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå