Gå til innhold

Drive laptop fra 12V blybatteri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir vel den berømte forskjellen på teori og praksis det der. Vil jo igrunn fungere fint, en liten stund.

Hvordan det vil fungere i praksis skal jeg ikke uttale meg om, men i teorien, så har blybatterier en utladingskurve som ser slik ut: \

Litt overdrevet kanskje, men poenget er at batteriet mister spenning etterhvert som du tømmer det. Alt avhenger da på den 12V-laderen du har, hvor lav spenning den kan operere på før det kutter ut.

Men prøv gjerne, er jo en interessant tanke! :)

Lenke til kommentar

i praksis, nei. pga de fleste laptopper bruker fra 16-20V, dette for å kunne lade batteriet osv. har selv prøvd med lavere spenning, og noen få ganger har det fungert med mot 13V, men lavere enn det vile de ikke fungere, og lavere enn ca 15V så ville de ikke lade batteriet.

så i praksis, nei, skaff en strømforskyner som er ment for dette i steden. :)

Lenke til kommentar

Jannis-15: Jeg skjønner ikke helt logikken der. Siden man kan drive laptopen fra sigarettuttaket på en bil, så burde det vell i fungere fra et batteri også? Og batteriet trenger jo ikke lades. Alt man trenger er nok strøm for å drive laptopen, batteriet kan jo nappes ut slik at det ikke brukes noe på lading.

Explorer: Du har et poeng der. Batteriet skal brukes for å drive et modem i utgangspunktet. Tanken var at når laptopen gikk tom så kunne man få litt ekstra tid ut av det.

Uansett. Dette var egentlig bare et tankeeksperiment. Men jeg kan se en ting det kan være praktisk til:

Dersom jeg har flere batterier til laptopen, så kan man suge litt på 12V batteriet mens man skifter batteri slik at man skifte uten å slå av.

Lenke til kommentar

Hvis du kan drive laptop fra sigarettenner kontakt så kan du vel drive den fra et blybatteri. Den strømforsyningen du har (billader) vil typisk fungere med 11 - 15 Volt inn, og gir konstant 19 Volt ut.

Men vil tro at 7.2 AH er for lite til en laptop, de trekker 60 - 80 Watt. Du tømmer det på en time, og faller antagelig fort under 11 Volt.

Lenke til kommentar

Hårek. Høres fornuftig ut. (Strømforsyning gir forresten 16V ikke 19V, men det er ikke akkurat så viktig).

Forøvrig har 220V strømforsyningen 16V, 3,5A utgangseffekt. Om ikke fysikken min her helt glemt så tilsvarer det 56W. Så ja, det vil nok ikke fungere særlig lenge.

Men jeg tipper fortsatt det er et fint alternativ slik at man kan holde liv i laptopen mens man skifter batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...