ar7ic Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Hei Når jeg slår på PC-en min skjer det en av 3 ting. Enten blir skjermen svart med en gang og PC-en fryser. Eller så kommer jeg inn på det første bildet, hvor man kan trykke F1 eller DEL for og gå inn i setup, der er det grønne vannrette streker nedover skjermen, de er i grupper på 3 og 3, og de går langst hele skjermen så det er plass til 4-5 slike grupper, etter dette bildet går skjermen igjen til svart og PC-en fryser, prøver jeg og trykke på F1 eller DEL blir skjermen også svart og PC-en fryser med en gang. Noen ganger kommer jeg meg forbi dette bildet og da kommer jeg til bildet nummer 2, hvor det er en masse tekst og tall til vanlig og hvor man trykker en tast hvis man vil kjøre reformatering fra CD, men nå er alle tallene byttet ut med dollar ($) tegn og det er også dollar tegn der det skulle vært mellomrom i teksten. Etter dette bildet blir skjermen også svart og fryser og det er så langt jeg har kommet i det siste. Jeg har prøvd og kjøre reformatering fra CD, jeg har 2 CD'er jeg har prøvd med, en Windows XP pro og en home edition CD. Når jeg prøver med pro CD-en fryser bare bildet, det blir ikke svart men teksten er der fortsatt og den lille markør streken på slutten av teksten blinker, når jeg har prøvd med home CD-en har skjermen igjen blitt svart. Jeg har ikke hatt noen lignende problemer med PC-en før. Det startet for en liten stund siden da PC-en begynnte og skru seg av etter jeg hadde hatt den på i kort tid. Det som skjedde da var at skjermen først ble uklar og så slo PC-en seg av. Etter dette bestemte jeg meg for og formatere PC-en og åpnet den for og fjerne støv ol, er det mulig jeg har kommet borti noe da som kan ha forårsaket dette? Når jeg prøvde og reformatere skjedde dette og nå kommer jeg ingen vei. PC-en er 5 år gammel, den har funker problemfritt intill nå men har gått treigt, jeg gikk ut i fra at det var fordi jeg ikke hadde reformatert det på veldig lenge. Har er Gforce 4 titanium 4800 SE grafikk kort, de andre spesifikasjonene er jeg dessverre usikker på. Jeg har widows XP home edition på PC-en. Beklager at jeg ikke kan så mye om data og at noen av forklaringene derfor kan være litt dårlige, hvis noe er uklart bare si i fra så skal jeg prøve og forklare det nærmere. Endret 23. november 2007 av ar7ic Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Når du gjorde rent, håper jeg du ikke brukte støvstuger. Den skaper mye statisk elektrisistet. Det virker som om det er grafikkortet som er synderen. Mulig det har blitt for varmt, og dermed er GPU grilla. Lenke til kommentar
ar7ic Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Brukte ikke støvsuger nei. Betyr det at jeg trenger nytt grafikk kort eller går det ann og fikse det? Har ikke noe annet grafikk kort tilgjengelig men kan se om jeg får skaffet et og prøvd med det. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Har du et annet skjermkort å prøve med? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Det spørs jo hva som er feil på grafikkortet, men i prinsipp så er det ikke så mye å fikse på det dessverre, i alle fall ikke med en hjemmeloddebolt. Lenke til kommentar
ar7ic Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Jeg prøvde og bytte ut grafikk kortet og det var det som var problemet, PC-en funker nesten helt fint nå, takk for hjelpen Nå har jeg da et nytt problem, jeg reformaterte PC-en og nå har jeg ingen lyd. Når jeg prøver og gå inn på volumkontrollen sier den at jeg ikke har noen mikserenheter installert og prøver jeg og starte en film eller musikk fil får jeg opp en feil melding hvor det står "Kan ikke spille av filen fordi det er et problem med lydenheten. Det kan være at ingen lydenheter er installert på datamaskinen, lydenheten kan være i bruk av et annet program eller den fungerer kanskje ikke som den skal." Tenkte kanskje det var fordi jeg ikke hadde lastet ned drivere til lydkortet men hvordan finner jeg ut hva slaks type lydkort jeg har så jeg kan laste ned riktige drivere? (Skal jeg lage et nytt emne for dette probleme eller kan jeg bare la det stå her?) Lenke til kommentar
TAS Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg prøvde og bytte ut grafikk kortet og det var det som var problemet, PC-en funker nesten helt fint nå, takk for hjelpen Nå har jeg da et nytt problem, jeg reformaterte PC-en og nå har jeg ingen lyd. Når jeg prøver og gå inn på volumkontrollen sier den at jeg ikke har noen mikserenheter installert og prøver jeg og starte en film eller musikk fil får jeg opp en feil melding hvor det står "Kan ikke spille av filen fordi det er et problem med lydenheten. Det kan være at ingen lydenheter er installert på datamaskinen, lydenheten kan være i bruk av et annet program eller den fungerer kanskje ikke som den skal." Tenkte kanskje det var fordi jeg ikke hadde lastet ned drivere til lydkortet men hvordan finner jeg ut hva slaks type lydkort jeg har så jeg kan laste ned riktige drivere? (Skal jeg lage et nytt emne for dette probleme eller kan jeg bare la det stå her?) Hei.Hvis du har onboard lyd,skal det holde med cd`n til HK Lenke til kommentar
ar7ic Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 heh, sorry men jeg kan ikke så mye om pc, hva er HK og hvordan vet man om man har onbord lyd? Lenke til kommentar
TAS Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 heh, sorry men jeg kan ikke så mye om pc, hva er HK og hvordan vet man om man har onbord lyd? HK=Hovedkort.Har du eksternt lydkort eller har du koblet høyttaler/headset direkte i Hk?Pleier å være grønn plug. Lenke til kommentar
ar7ic Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Ser ut som om det er koblet rett i hovedkortet ja, men jeg har ingen CD til hovedkortet. Hvordan finner jeg foresten ut hva slaks hovedkort jeg har? Lenke til kommentar
Treasure Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Finn ut hvilket merke du har på PC-en, også går du til hjemmesiden til det merke og laster ned drivere derfra. Lenke til kommentar
ar7ic Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Har en medion PC, var inne på hjemme siden deres og så etter drivere men det er veldig mange og jeg vet ikke hvilken jeg skal ha. De har en søkefunksjon hvor man kan søke etter drivere man trenger med serie nummeret sitt, men når jeg trykke inn mitt serie nummer står det at den ikke fant noe. Lenke til kommentar
TAS Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Har en medion PC, var inne på hjemme siden deres og så etter drivere men det er veldig mange og jeg vet ikke hvilken jeg skal ha. De har en søkefunksjon hvor man kan søke etter drivere man trenger med serie nummeret sitt, men når jeg trykke inn mitt serie nummer står det at den ikke fant noe. Last ned dette,å søk etter maskinvare.Mulig vi finner ut hvilket hk du har. http://www.majorgeeks.com/download4181.html Edit:mulig nyere version dette. http://www.win-xp.no/Downloads/details/id=299.html Endret 26. november 2007 av TAS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå