Zimon Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Heisann Håper noen har noen råd å komme med her. Netshop.no hadde prisfest for litt siden og da kjøpte jeg 2 stk Samsung Syncmaster 226 CW Deluxe, dette for å bytte ut de to gamle 19" CRT skjermene som tok store deler av pulten. Da jeg driver med litt fotografiering amatør-proff (ergo god hobby) med så drev jeg å kalibrerte skjermene for hånd og øye uten å komme i mål. Så da stakk jeg og kjøpte kalibreringsverktøyet Colorvision Spyder2Pro. Ente opp med følgende verdier i selve panelet. Brightness = 90 Contrast = 80 Red = 37 Green = 70 Blue = 37 Etter å ha brukt kvelden på kalibrering så opplever jeg følgende: - Grønnskjær? Flere har kommentert at skjermen har mye rødskjær i seg "out of the box" så det er nok endel av grunnen hvorfor verdiene over sprer seg såpass mye. Men jeg synes at skjermene har ett preg av grønnskjær i seg, kan være at jeg var "vant" til varmere farger på de gamle skjermene. - Spyder2Pro lager en ICM profil som etter reboot ble den ICM profilen satt som default profil. Jeg sitter på ett Canon 30D kamera og tar bilder i Raw format. Så åpner jeg RAW filene i Photoshop, Canon's Digital Photo Professional evt Lightroom så går det greit å jobbe videre. Lightroom viser noen tendenser til det Rawshooter gjør. Rawshooter som jeg foretrekker å jobbe med takler tydeligvis ikke ICM profilen, for om jeg går inn i display settings og setter en standard sRGB som default skjermprofil så blir alt bra. Med ICM profilen som Spyder2Pro lager så blir bildet seende ut som ett bilde med lavere bit's oppløsning. f.eks 16 bits istedenfor 24 eller 32 bits. Thumbsplus som jeg bruker til å se ferdige jpg bilder viser også de samme symptomene, kan også forklares som ISO 3200 med veldig høy komprimering av jpg. Rett og slett ekstremt dårlig. Rare er at om jeg åpner den samme jpg filen i igjennom vanlig filutforsking slik at den åpnes i Windows picture and fax viewer så blir det 100% bra. For meg så virker det ut som Rawshooter, Thubsplus, Lightroom og noen til ikke takler den ICM profilen som Spyder2Pro lager. Så er det noen fargeguruer som har noen tips så tar jeg gjerne imot forslag. Takker på forhånd! PS. Kan se om jeg rekker å poste noen bilder i morgen kveld, er på vei til sengs nå (allerede sent ut) for skal jobbe i morgen. EDIT - Glemte noe annet vesentlig viktig informasjon. Skjermkortet er ett XFX Geforce 7900GT og skjermkort driverene er nVidia Forceware versjon 163,75. Endret 24. november 2007 av Zimon Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Tok også en debatt på www.foto.no om saken da det sitter meget kompetente foto/farge folk der også. Der kom det ett tips som satte meg på rett spor. Legger inn svaret mitt her også slik at det evt kan hjelpe andre i lignende situasjon som klikker inn på denne tråden.------------------------------------- Takker så meget for tips, selv om dine alternativer ikke løste problemet så satte det meg på rett spor i allefall. Skjermen har 0-100 verdier ja som du antok. Lastet ned og installerte nyeste versjon av Spyder2PRO etter å ha avinstallert den litt eldre versjon. Løsningen videre var å gå inn i skjermens meny (OSD) og resatte Color og Image verdier til factory settings (Brightness=100, Contrast=75, RGB= alle til 50). Deretter kjørte jeg Spyder2Pro kalibrering med ditt råd om å ikke velge at skjermen har RGB justeringer, rett og slett å få Spyder til å justere alt for deg og deretter sørge for at skjermprofilen som ble laget blir lastet inn i skjermkort når PC-en starter. Ble veldig fornøyd med resultatet etter den justeringen, så takker for tipsene som satte meg på rett vei. Ergo saken ser ut til å være løst, om ikke det kommer mer tips som gjør tingene enda bedre da. Lenke til kommentar
trulsi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Tok også en debatt på www.foto.no om saken da det sitter meget kompetente foto/farge folk der også. Der kom det ett tips som satte meg på rett spor. Legger inn svaret mitt her også slik at det evt kan hjelpe andre i lignende situasjon som klikker inn på denne tråden.------------------------------------- Takker så meget for tips, selv om dine alternativer ikke løste problemet så satte det meg på rett spor i allefall. Skjermen har 0-100 verdier ja som du antok. Lastet ned og installerte nyeste versjon av Spyder2PRO etter å ha avinstallert den litt eldre versjon. Løsningen videre var å gå inn i skjermens meny (OSD) og resatte Color og Image verdier til factory settings (Brightness=100, Contrast=75, RGB= alle til 50). Deretter kjørte jeg Spyder2Pro kalibrering med ditt råd om å ikke velge at skjermen har RGB justeringer, rett og slett å få Spyder til å justere alt for deg og deretter sørge for at skjermprofilen som ble laget blir lastet inn i skjermkort når PC-en starter. Ble veldig fornøyd med resultatet etter den justeringen, så takker for tipsene som satte meg på rett vei. Ergo saken ser ut til å være løst, om ikke det kommer mer tips som gjør tingene enda bedre da. Var ikke fremgangsmåten din feil? Er det ikke slik at bildebehandlingsprogrammet skal bruke profilen til ditt kamera, mens skjermkortet - eller skjermen om du er så heldig å kunne kalibrere på den - skal bruke skjermens profil? Det er i alle fall det jeg synes virker logisk. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 I et bildebehandlingsprogram har man ofte mange muligheter til "Color Management", her f.eks fra Corel Photo Paint. (Photoshop CS3 på sin side ser litt mer knotete ut.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå