Gå til innhold

Mass Effect, Meninger og Tips


Bruker-104685

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Førsteinntrykk:

Spillets univers og karakterer later til å være meget velutviklet, og historien er engasjerende mer eller mindre fra første stund. Gameplayet gjevnt over er også knallbra, men har sine frustrasjonsmomenter;

-Spillet kunne like godt vært uten auto-save, har brendt meg på dette en gang hvor jeg blir satt tilbake en halvtime når jeg dør fordi jeg ikke tenker på å save for hver bidige ting jeg gjør, og måten jeg har opplevd å få dette slengt i trynet på bringer meg til neste punkt...

-Hva pokker røyket de når de konkluderte med at styremekanikken på bilen var god nok for et spill som skulle lanseres? Jeg presterte å kjøre utenfor en klippe fordi styremåten er komplett ulogisk og tidvis nedsnødd.

-Frameraten flyr litt opp og ned, og det tar ofte litt vel lang tid å laste inn textures noe som er litt trist på cutscenes. Kunne heller tatt litt lengre loadetider for å slippe dette.

 

Jeg gleder meg uansett til å fortsette på spillet i morgen, men akuratt dette med saven gjorde at jeg nå føler meg en anelse snurt og lar spillet ligge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg synes da Makoen er lettstyrt nok. Må bare venne deg til kontrollen, har litt med kameraet og slikt å gjøre. Og lagring bør du nok tenke litt på selv, hvis du ikke vil oppleve en halvtimes tilbakekjøring flere ganger. Som flittig PC-spiller i over 15 år, har jeg vent meg til at lagring skjer manuelt, så for meg er ikke det et problem. Du har helt rett når det gjelder lasting av teksturer, det tar sjelden mer enn to sekunder å få dem på plass, litt snålt at dette ikke kan skje under en lasteskjerm. Men det er da også bare småplukk egentlig. Alt i alt kan du glede deg til tiden fremover, du kommer til å bli utrolig glad i karakterene og historien!

 

Selv kom jeg til slutten og runda spillet nå for en halvtime siden. Og for en slutt! Hvilken herlig Grand Finale! Som første gjennomkjøring valgte jeg den klassiske soldier John Shephard, som selvsagt er heroisk god fra begynnelse til slutt. Gjorde en del sideoppdrag, men ikke alle. Slutten kom litt for brått på meg rett og slett, så jeg rakk ikke bli mer enn lvl 45. Neste skritt blir å lage meg en kvinnelig karakter, og hun skal gjøre alt av sideoppdrag. Tror nok det blir en ganske bitchy Vanguard av henne. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg føler at dette på mange vis oppsummerer min opplevelse av Mass Effect til nå ;)

20071119.jpg

 

Kom meg lett til der jeg døde i går, men jeg har fortsatt store problemer med bilkjøringen, og til tross for at jeg ikke har kommet meg langt i spillet (kjører bil for første gang nå) så har jeg problemer med å klare å komme meg forbi fiendene jeg her blir satt ovenfor, så en kanskje litt brutal learning curve, men det får så være. Jeg får prøve å være litt forsiktig når jeg beveger meg frem.

Lenke til kommentar
Jeg føler at dette på mange vis oppsummerer min opplevelse av Mass Effect til nå ;)

20071119.jpg

 

Kom meg lett til der jeg døde i går, men jeg har fortsatt store problemer med bilkjøringen, og til tross for at jeg ikke har kommet meg langt i spillet (kjører bil for første gang nå) så har jeg problemer med å klare å komme meg forbi fiendene jeg her blir satt ovenfor, så en kanskje litt brutal learning curve, men det får så være. Jeg får prøve å være litt forsiktig når jeg beveger meg frem.

 

Hehe. Hadde hørt mye om hvor vanskelig det var å sette seg inn i invenotory og skillsystemet bl.a. - det synes jeg ikke var noe problem. Men er enig i at spillet kan være vanskelig. "Hit detectionen" til Makoen er veldig streng, for streng spør du meg og ødelegger kampsekvensene med kjøretøyet for min del. Du må liksom ha den lille prikken nøyaktig på targetet for å treffe i det hele tatt. Kanonen skyter aldri der du sikter, så det er en annen irriterende ting.

Lenke til kommentar

Noe som gjør makoen lettere å kjøre er om du behandler den som kjøretøy i feks halo 3. Se hvor du skal med høyre stikka og kjør rett frem, istedet for å prøve navigere med bare venstre stikka. For aimingen sin del kan ikke kanonen på makoen pekes mer ned enn rett frem, dvs du må kjøre i nedoverbakke eller rett frem for å treffe noe foran deg. Håper dette hjelper :p

Lenke til kommentar

Syntes ikke det var så vanskelig spill å lære seg, men jeg hadde til gjengjeld spillt mye Kotor og Jade Empire. At teksturer laster litt sent kan være litt plagsomt, men det største problemet jeg har med spillet er kontrollen på kjøretøyet (Mako). Mulig jeg ikke har lært meg alle triksene, men det at styringen på tårnet/kamera (venstre tommelstikke) også dikterer hvilken vei du svinger gjør det vanskelig å kjøre og sikte/skyte samtidig. Jeg ender ofte opp med å stå rolig mens jeg sikter/skyter for så flytte meg litt før jeg stopper opp og sikter/skyter på nytt.

 

Har rundet det en gang, men har spillt den siste sekvensen omigjen 3-4ganger siden jeg lagret rett før. Har også et par annerledes karakterer jeg spiller igjennom hele spillet på nytt med.

 

Tips: Vil du ha en biotic eller engineer med bedere våpen utvalg?

 

Hvis du får achievments for 150 drepte med shotgun eller assault rifle så vil neste karakter du lager kunne velge en av disse som ferdighet. Tror dette gjelder sniper rifle også, men jeg har ikke låst opp den achievmenten enda.

 

Lenke til kommentar

Et triks under kamper med Makoen er å stille den sidelengs mot der fiendene dine er. Deretter zoomer du inn og konsentrerer deg om skytinga. Da er det bare å kjøre litt til venstre og høyre mens du kjører. Enkel måte å unngå raketter på mens du kan konsentrere deg skikkelig om skytinga.

Lenke til kommentar

Gjennomførte spillet nettopp på insane, ville ikke si det var så vanskelig men det tok bare lengre tid å drepe fiender. Uannsett fikk jeg Saren til å skyte seg nok en gang i hue på slutten så det maset slapp jeg. På mange plasser med makoen kjørte jeg bare rett forbi fiendene, tok bare opp tid siden jeg allerede var blitt level 60 og ikke kunne få mer XP.

 

Genialt spill, det fortjente 10/10 spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jo mer jeg spiller, og jo flere spektakulere scener jeg kommer over jo mer skuffet blir jeg over dette spillet.

Frameraten er en tragedie, og lener seg til tider mot uspillbart og det er utrolig synd at spillet har blitt sluppet for tidlig kun for å få med seg julesalget. Jeg kunne fint ventet til neste år for å få et spill som faktisk var mulig å spille hele veien gjennom uten problemer.

 

Spillet har så vanvittig mye potensiale og skinner på så utrolig mange områder, men jeg klarer ikke å fatte hvordan de kunne lansere det i standen det nå er, og jeg tror det er fåfengt å håpe at dette blir fikset i en patch.

Lenke til kommentar

Hm, kan ikke skjønne at du er så skuffa over framerate og slikt. Det går da så å si glatt her, er bare litt teksturlasting en gang i blant, og det går ikke mer enn et sekund eller to før det er i orden. Er det mulig med variasjon på slikt fra Xbox til Xbox?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Hm, kan ikke skjønne at du er så skuffa over framerate og slikt. Det går da så å si glatt her, er bare litt teksturlasting en gang i blant, og det går ikke mer enn et sekund eller to før det er i orden. Er det mulig med variasjon på slikt fra Xbox til Xbox?
Jeg leste at frameraten kunne variere ut fra hvilket dvd-drev du har i boksen, husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men det kan stemme, jeg opplevde ikke framerateproblemer, heller ikke på den isplaneten det er storm på.
Vel, her går FPS-en ned i ensifrede tall i perioder når det er mye som skjer på skjermen, konsollen er launch-day med Hitachi DVD-ROM. Det er uansett skuffende, skal se om jeg får tatt noe film for å få demonstrert hvor kjipt dette er.

 

Om man ser bort i fra dette storkoser jeg meg med spillet, og er veldig lenge siden jeg har klart å bli såpass sugd inn i et spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...