Gå til innhold

Logitech Z-5500 generell diskusjon.

Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere fra Z-4 til z-5500.

Men valget står mellom syncmaster 22" 226CW og z-5500.

Men det anlegget der, hvordan er egentlig bassen? Er den fyldig? Er det slik som mange sier at det er kongelig til prisen og at ting faller ned fra bordet, blablabla ?

Regner med at man ikke får magesug av anlegget ihvertfall :p 500W rms er jo ikke allverden.. men så får man det man vell det man betaler for.

Nå har ikke jeg dette annlegget, men jeg har vært hos en kamerat og prøvd det. Bassen er bra den ass, kameraten min kunne også fortelle om en gang han hadde på ganske høyt, da var moren hans 2 hus unna og kjente vibrasjoner i sofaen..

Hahaha right. Kjente vibrasjoner 2 hus unna. Rekkehus? KANSKJE. Men eneboliger er heller tvilsomt. Når mine to 15 tommere fra CV, som spiller høyere og kraftigere en de fleste subber ikke kjennes i huset forsiden av meg, bare høres, så tviler jeg sterkt på at hun kjente det riste i sofaen 2 hus vekke :p *fjortis overdrivelse* (Been there :p Hadde anlegget selv for 2 år siden) Og det spiller litt dypt og buldrete men ikke nok til at jeg hørte noe spesielt på andre siden av huset :)

Edit: Sikker på at moren hannes ikke feis? :roll:

Hehe var vel muligens det :p Men det er ihvertfall ingen tvil om at huset og veggene rister hvis du bare spillet høyt nok ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er i hvert fall sikkert, man blir ikke noe klokere av å lese opp og ned på disse trådene! ;)

Men man skal ikke kimse av lyden til Logitech sine høytallere, entusiast eller ei, jeg kjøpte i 2004 det billigste Logitech 2.1 anlegget (250,-) jeg fant for å ha på brakka, og selv det spilte forholdsvis bra. Da sier det seg selv at z 5500 som koster 2000 mer er bra til normal 5.1 bruk. Det blir fort satan så dyrt skal man ha en god sorround forsterker og 5 høytallere.

Lenke til kommentar
Vel, bare for å støtte Effectiv her:

Min gamle H/k-reciever er oppgitt til 5*50 watt(FTC), men trekker 580watt fra størmnettet... men det som uansett er viktigst er hvor mange ampere en forsterker har, dvs hvor strømsterk den er.

Nytter ikke med mange watt om forsterkeren får pustebesvær, og du hører surklelyder i stikkontakten :)

Er alltid skryte-watt som blir oppgitt på PC-høyttalere, men er likevel ikke feil at det z5500 er oppgitt til 505 RMS... dette er vel musikk-watt (RMS) og ikke kontinuerlige watt (FTC)!

Er ikke RMS kontinuerlig? Det går i en sinus-kurve og jeg mente at dette var kontinuerlig .. :hmm: Men jeg er langt ifra sikker på det, så kan godt hende at jeg tar feil. anyways er det ikke "ekte" watt på logitechanlegget. Musikkwatt eller ikke (vet ikke hva du mener med musikkwatt tho )

RMS er målt ved en bestemt frekvens og med relativt høy forvrengning, lurer på om dette er ved 8000hz...? og ikke som ved FTC hvor det er målt fra 20-20000 Hz og med lav forvrengning (0,07 TDH) TDH = På norsk, Total Harmonisk Forvrengning...

Derfor vil jeg påstå at RMS ikke er kontinuerlig... lasten på¨forsterkeren er vestentlig høyere når den må gi watt over hele registeret istedenfor ved en gitt frekvens :)

Mulig jeg, i forhold til tekniske begreper, er på villspor... ;)

Lenke til kommentar

Da vet jeg det og! :) Men da har de oppgitt "ekte RMS" watt i alle fall, men man skal ikke se seg blind på at 505 watt _RMS_ er mye watt, og man skal heller ikke bare se på wattene tho, men ofte gir det deg en viss pekepinn. Et anlegg som yter 10 watt RMS kan jo ikke spille like bra :) *Tror jeg*

Lenke til kommentar

Takk til alle for informative beskrivelser av om disse wattene egentlig er riktige. :) Men jeg er ikke helt klok enda, siden det har vært litt opp og ned her. Hvordan kan Logitech påstå at anlegget trekker 505 watt RMS og 1010 watt peak, når strømuttaket til suben maks tillater 2 A (345 watt)? Hvor har de tallene fra?

HighlineDSG: Har du fikset problemene du hadde? Uansett, på sikringene jeg kjøpte fra Clas Ohlson står det T2AL250V. Pluss to bokstaver etter 250V, men jeg husker ikke de.

Lenke til kommentar
Dere watt-nisser, vet dere om dette anlegget vil fungere hvis det kjøpes fra USA?

110 V i USA, så med mindre det står 110-250 V på suben vi får kjøpt her i Norge, er svaret nei. Jeg tror ikke det, for sikringen og strøminntaket må da også være forskjellig, og jeg mener å huske det bare stod 1.5 A på suben.

Man kan kjøpe transformator, men de koster flesk.

Lenke til kommentar
110 V i USA, så med mindre det står 110-250 V på suben vi får kjøpt her i Norge, er svaret nei. Jeg tror ikke det, for sikringen og strøminntaket må da også være forskjellig, og jeg mener å huske det bare stod 1.5 A på suben.

Dette er interessant synes jeg! På ebay kan man fort gjøre et kupp og de sender som regel som gave slik at man slipper moms. Det faktum at noe importert vil virke hvis det står 110-250 v ved strøminntaket viste jeg ikke, så takk for svar!

Strøminntaket er en ting, det er naturligvis forskjellig, men jeg går ut ifra at det bare er å kjøpe en sånn billig omformer på en elektronikkforretning?

Endret av PaulKemp
Lenke til kommentar
Strøminntaket er en ting, det er naturligvis forskjellig, men jeg går ut ifra at det bare er å kjøpe en sånn billig omformer på en elektronikkforretning?

Mener det kostet nærmere 500 kr for en slik transformator sist jeg sjekket det på Clas Ohlson, men det kan ha forandret seg, eller det kan være billigere andre steder.

Lenke til kommentar
Og denne vil gjøre om all strøm til apparater fra USA vil virke fett her hjemme? Uansett hva det skulle være?

Så lenge den transformerer ned til rundt 110 V, så skal det gå helt fint å bruke apparater som krever den spenningen. Men du kan jo undersøke andres erfaringer på dette for å være helt sikker. Selv har jeg ikke brukt slik omformer.

Slik som denne? Vil den fungere?

Sikker på at du ga rett link? F-secure? Uansett, jeg kom ikke inn der, for siden krever Internet Explorer.

Slik ser sub'en fra USA ut på baksiden. Der står det 120-60 Hz, 3 A.

Det står 120 V, ja, så du må ha en omformer.

Lenke til kommentar
Takk til alle for informative beskrivelser av om disse wattene egentlig er riktige. :) Men jeg er ikke helt klok enda, siden det har vært litt opp og ned her. Hvordan kan Logitech påstå at anlegget trekker 505 watt RMS og 1010 watt peak, når strømuttaket til suben maks tillater 2 A (345 watt)? Hvor har de tallene fra?

HighlineDSG: Har du fikset problemene du hadde? Uansett, på sikringene jeg kjøpte fra Clas Ohlson står det T2AL250V. Pluss to bokstaver etter 250V, men jeg husker ikke de.

Tror jeg har fikset alt ja =) Slår av alt på av/på knappen på strømpadden. Så ikke hatt noe mer trøbbel=)

Lenke til kommentar

Eg har litt vondt for å forstå kvifor det faktum at naboen høyrer anlegget skal være noko faktor. Skal ikkje så mykje anlegg til for å oppnå den effekten om du gjev den nok volum.

Volumet bør ikkje være noko viktig faktor, det er kor rein og klar lyden blir som er poenget. Eg har ein subwoofer i eit 5.1-anlegg til 700,- som kan lage veldig høg lyd, kan sikkert høyrast både i etasjen over og under. Det er lita trøyst når lyden som kjem ut er reine kattekvininga.

Lenke til kommentar
Nå må det være noe gale her! Har skiftet 6 sikringer på 3 dager nå!! Hva pokker er det som skjer??

Det som skjer er at du enten spiller usansynlig høyt (på Boost +11? ) eller du har et ufattelig svakt strømnett i huset. Du bør også sjekke hvor du har plassert stikkkontakten. Vis den er på en forgreiner med 4-5 andre ting kan den få for lav spenning (tror jeg!) og da ryker sikringen. Det kan også være at det ikke er en jordetstikkkontakt! :) Eller du bruker aldeles feil sikring. Sikringen bør være presis lik som den som sto i.

Lenke til kommentar
Nå må det være noe gale her! Har skiftet 6 sikringer på 3 dager nå!! Hva pokker er det som skjer??

Det som skjer er at du enten spiller usansynlig høyt (på Boost +11? ) eller du har et ufattelig svakt strømnett i huset. Du bør også sjekke hvor du har plassert stikkkontakten. Vis den er på en forgreiner med 4-5 andre ting kan den få for lav spenning (tror jeg!) og da ryker sikringen. Det kan også være at det ikke er en jordetstikkkontakt! :) Eller du bruker aldeles feil sikring. Sikringen bør være presis lik som den som sto i.

Har ei padde som jeg har Pc-laderen i, telefon, Ekstern harddisk og Anlegget. Kan det være problemet? At det er for mye i padda? Det er også en orntlig padde til 400kr så den må da kunne tåle det!

Men sikringen er ikke presis lik som den som sto i! Har hørt at man trenger 2A 250V, og det bruker jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...