Gå til innhold

Logitech Z-5500 generell diskusjon.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At høyttaleren "bånner", vil si at forsterkeren prøver å få membranen på høyttalerelementet til å slå lengre enn det er lagd for, slik at spolen smeller nedi magneten, noe som er ganske usunt for elementet.

Så lenge du unngår dette, og spolen ikke blir for varm(blir membranen varm midt på, så er det varmgang i spolen), så kan du bare spille i vei.

Lenke til kommentar
At høyttaleren "bånner", vil si at forsterkeren prøver å få membranen på høyttalerelementet til å slå lengre enn det er lagd for, slik at spolen smeller nedi magneten, noe som er ganske usunt for elementet.

Så lenge du unngår dette, og spolen ikke blir for varm(blir membranen varm midt på, så er det varmgang i spolen), så kan du bare spille i vei.

Ok, forstår det nå.

Men, jeg skal sende høytalerne tilbake der jeg kjøpte de fordi når jeg kommer på en spesiel frekvens så begynner det å komme sånn rar dure lyd.

Prøvde på vennen min sin der er det ikke noe sånn lyd(det kommer uansett hvor høyt jeg spiller)

Men, hvordan er det jeg skal sende de i retur da???

Jeg burde vel ringe te de og spørre og sånt.

De sier vel der hvordan jeg skal sende den tilbake.

Var ganske kjipt når den lyden kom.

Den var der første gang jeg spilte....

Lenke til kommentar
Er det noen måte i øke bassen på uten å øke lyden? Lydinnstillingene på PCen lar meg ihvertfall ikke gjøre dette, så er det noen program jeg kan bruke eller no?

ikke som jeg vet om.

Men, du kan jo prøve og skru ned surrounden og center...

Blir mere "deep" lyd da.

Vis du bruker itunes kan du jo ta bassforsterker.

Å vis du bruker vista kan du gå in på lydkortet ditt og der er det forbredelser...

Er noe der å tror jeg.

(er ikke på alle lydkort tror jeg)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Øker du bassen for mye, så kan du ende opp med forvrengt lyd, bare så du er advart.

Nå skal jeg få nytt z-5500.

Nå sub eller helt nytt anlegg.

Jeg lurer på er det noe farlig om jeg spiller sånn høyt med en gang???

Tror ikke det men, hadde vært veldig kjipt om noe hadde skjed igjen.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har lest hele tråden, men som absolutt amatør er jeg usikker på om jeg finner svar på det jeg lurer på.

Problem: Systemet mitt spiller ikke i surround ved innstillingen 6 channels direct (ingen lyd i bak- og senter-høytaleren). Den spiller i alle høyttalerne (men neppe i surround) innstilt på DD PLII Music og DD PLII Movie.

Lydkortet mitt er Creative Sound Blaster Audigy SE. Etter tips har jeg prøvd å laste ned "de siste" driverne til dette kortet, men under installering fikk jeg beskjed om at jeg hadde den siste driveren allerede. På esken til lydkortet står det "Support for stereo to 7.1 speaker systems" + en tag hvor det står 5.1, 6.1, 7.1, noe jeg tolker dithen at lydkortet støtter 5.1 surround.

Jeg er også blitt tipset om å gjøre endringer under Sounds and Audio Devices, ut fra kontrollpanelet. Jeg har innstilt 5.1 surround der det er mulig å stille det inn.

Jeg bruker analoge kabler.

Noen som kan tipse meg om hva jeg kan gjøre?

Endret av Lohmann
Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har lest hele tråden, men som absolutt amatør er jeg usikker på om jeg finner svar på det jeg lurer på.

Problem: Systemet mitt spiller ikke i surround ved innstillingen 6 channels direct (ingen lyd i bak- og senter-høytaleren). Den spiller i alle høyttalerne (men neppe i surround) innstilt på DD PLII Music og DD PLII Movie.

Lydkortet mitt er Creative Sound Blaster Audigy SE. Etter tips har jeg prøvd å laste ned "de siste" driverne til dette kortet, men under installering fikk jeg beskjed om at jeg hadde den siste driveren allerede. På esken til lydkortet står det "Support for stereo to 7.1 speaker systems" + en tag hvor det står 5.1, 6.1, 7.1, noe jeg tolker dithen at lydkortet støtter 5.1 surround.

Jeg er også blitt tipset om å gjøre endringer under Sounds and Audio Devices, ut fra kontrollpanelet. Jeg har innstilt 5.1 surround der det er mulig å stille det inn.

Jeg bruker analoge kabler.

Noen som kan tipse meg om hva jeg kan gjøre?

Pass på at alle 3 kablene kobles til riktig etter fargen, på noen creative kort er det ikke merket hvilken farge det er så det er lett å gjøre feil.

Når du kobler til kablene bak pass på at høyttalerne er slått av før du gjør det, og når du tester ha på 6 Ch Direct ;)

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Pass på at alle 3 kablene kobles til riktig etter fargen, på noen creative kort er det ikke merket hvilken farge det er så det er lett å gjøre feil.

Når du kobler til kablene bak pass på at høyttalerne er slått av før du gjør det, og når du tester ha på 6 Ch Direct ;)

Takk for tips. Det er fargekoding hele veien her, så det har jeg faktisk klart. :)

Med mindre fargekodingen på ustyret er feil, da. Kablene står ihvertfall i samme fargerekkefølge både på konsollet og i lydkortet. Knappen bak på konsollet står også på 6 ch direct, ikke på stereo 1-3.

Lenke til kommentar
Hva slags lydkilde tester du med? DVD-film? Har du programvare på PCen som støtter avspilling i surround, som f. eks. DVD-program.

Tester med 5.1-dvd'er. Kanskje det er DVD/CD-spilleren i pcen, som ikke kan lese kildemateriale som har 5.1-lyd?

Jeg prøvde først med Windows Media Player, men det gikk ikke. Bildet ble bra, men lyden ble nesten bare støy (men gikk bra med CD). Brukte WMP med de gamle høyttalerne mine uten problemer. Lastet så ned WinDVD og da ble også lyden bra, men altså ikke i surround.

Endret av Lohmann
Lenke til kommentar

Jeg har så godt som løst problemet. Oppdaget etterhvert at det finnes en innstilling i WinDVD hvor jeg kan/må justere lydkonfigurasjonen til 5.1 surround. Det som mangler nå er at jeg også får Windows Media Player til å fungere med surround-lyd (den tilsvarende innstillingsmuligheten i WMP tar meg direkte inn i Windows og til kontrollpanelet, men der har jeg allerede innstilt på 5.1 surround. Jeg konkluderer med at WMP ikke støtter surround.

Forslag mottas med takk, og takk for tips jeg har fått så langt.

Endret av Lohmann
Lenke til kommentar

Hei!

jeg har asso en z-5500, en dag når jeg flyttet den over til en annen sted i huset, så ville den ikke plutselig funke, får ikke noe kontakt, den røde led-lampen på kontrollen der vil ikke lyse, så jeg testet den da hos en kompis som har det samma, men den ser ut til å funke bra,

da må det være noe med bassen, eller INNI, hva kan det være trur dere? den fikk ikke noe harde slag når jeg flyttet den heller :S

takker for all svar! mvH tranzer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...