E}{IT Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Plages med mitt Z-5500 anlegg nå igjen. Får skurring som varer ca hvert minutt som varer i ca 3 sekund. Tror det er Creative soundblaster som egentlig er problemet. Eksternt lydkort 5.1 usb etc. Noen andre som har opplevd lignende. Fan så irriterende. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Plages med mitt Z-5500 anlegg nå igjen. Får skurring som varer ca hvert minutt som varer i ca 3 sekund. Tror det er Creative soundblaster som egentlig er problemet. Eksternt lydkort 5.1 usb etc. Noen andre som har opplevd lignende. Fan så irriterende. Det er lydkortet. Hadde problemet før jeg også... men min slo seg også av. Lenke til kommentar
BåGan Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hei og hopp! Akkurat kjøpt Z-5500 og koblet opp med PS3'en og det låter trivelig Men det jeg lurer på, er hvordan jeg kan få pcen på anlegget også. Spørsmål: Jeg har en Inspiron 1520 laptop, med én utgang bare (mini-phone stereo 3,5mm). Eneste info om lydkortet er at det heter "High Definition Audio 2.0". Står ikke noe om den kan sende ut 5.1 eller noe. Hvis jeg kjøper dette eksterne lydkortet vil det da gi meg 5.1 ut? Eller finnes det en lettere løsning som en overgang eller noe? Og hva slags kabel trengs? Coax? Kabelen som fulgte med som er for Front/Rear/Center? Bruker allerede den optiske kanalen til PS3. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Har selv det lydkortet og det funker fett! Følger også med optisk kabel slik at du får Dolby surround på musikk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 I følge Manualen, side 70 er det S/PDIF ut (digital coax) på PC-en. Du må ha den overgangen som er illustrert. Har faktisk aldri prøvd det grensesnittet før, har Inspiron 1720 sjølv, må prøve dette, lydkortet i maskina er ikkje akkurat top notch, mykje støy. Om du kan bruke digital utgang og la Logitech-anlegget konvertere til analoge signaler antar eg du får betre lydkvalitet enn om lydkortet i laptopen tar seg av den delen. Det er ein viktig del av anlegget, den som konverterer frå digitalt til analogt (DAC). For å få digitale signaler ut frå laptopen må du kjøpe ein overgang som vist i manualen, eller kjøpe eit eksternt lydkort og bruke USB. Eg fant ikkje noko om surround i manualen, men antar at du kan få 5.1 ut direkte frå laptopen, kan derimot ikkje skrive under på det. Eg finn ikkje noko digital coax-utgang på det lydkortet, mulig det kun er optisk. Det bør du i så fall sjekke opp først sidan du har brukt den optiske inngangen på anlegget til PS3. Lenke til kommentar
BåGan Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Tusen takk for det raske svaret og bryet om å lese i manualen, Zeph Noe jeg egentlig burde gjort først istede for å google. ;o Men uansett, hvilken løsning ville du ha anbefalt? Overgang eller lydkort? Kunne tenkt meg den letteste og billigste løsningen igrunn. Utifra den overgangen jeg kan se på side 70, så går jo den via TV-ut. Er det den du mener? Også koble coax kablenen til anlegget også inn i den overgangen som kommer fra TV-ut? Eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Ja, men det er ein kombiutgang, du ser på utgangen at det er fleire hull enn det er pluggar i ein S-Video-plugg, den har både bilete og lyd. Om du får tak i ein sånn overgang og den faktisk gir ut 5.1 så vil eg absolutt anbefale det ja. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 lydkorte funket ikke fett for min del. Aldri vært så plaget med lyd hærk før som etter jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 lydkorte funket ikke fett for min del. Aldri vært så plaget med lyd hærk før som etter jeg kjøpte den. Brukar du digital eller analog utgang? Ved bruk av digitale signaler fram til anlegget skal det ikkje være noko problem sidan eit digitalt signal ikkje blir påverka av støy og den slags. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Analogt, fulgte ikke med digital inngang. Lenke til kommentar
BåGan Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Zeph, jeg trenger din hjelp igjen. :] Jeg har tittet litt i manualen du har linket til og funnet ut at jeg må ha tak i "composite video adapter" som er vist på side 73. Jeg har vært innom Clas Olson her i Gjøvik, og på Expert. Men den adapteren er ikke til å oppspore. Har du noen forslag hvor jeg kan finne det? Kan det være noe Dell selger bare? Lenke til kommentar
siindre Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Zeph, jeg trenger din hjelp igjen. :] Jeg har tittet litt i manualen du har linket til og funnet ut at jeg må ha tak i "composite video adapter" som er vist på side 73. Jeg har vært innom Clas Olson her i Gjøvik, og på Expert. Men den adapteren er ikke til å oppspore. Har du noen forslag hvor jeg kan finne det? Kan det være noe Dell selger bare? Pass på at du spør etter S/PDIF digital (coax) da, jeg bomma på det. Kjøpte S/PDIF optisk til hk'et mitt som ikke støttet det, hehe. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Zeph, jeg trenger din hjelp igjen. :] Jeg har tittet litt i manualen du har linket til og funnet ut at jeg må ha tak i "composite video adapter" som er vist på side 73. Jeg har vært innom Clas Olson her i Gjøvik, og på Expert. Men den adapteren er ikke til å oppspore. Har du noen forslag hvor jeg kan finne det? Kan det være noe Dell selger bare? Pass på at du spør etter S/PDIF digital (coax) da, jeg bomma på det. Kjøpte S/PDIF optisk til hk'et mitt som ikke støttet det, hehe. siindre: Det er faktisk mange maskiner på markedet som brukar S/PDIF optisk på bærbare, i form av ein hovudtelefonutgang. Du skifter på PC-en og får optisk ut. BåGan: Skal prøve å leite det fram. Endret 24. februar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Fikset problemet. Byttet fra analogt til optical. Ble syyyyyyyyyyyykt forskjell faktisk. Ble overrasket. Mye mer effekt i anlegget. Skurring borte. Herlige greier Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Fikset problemet. Byttet fra analogt til optical. Ble syyyyyyyyyyyykt forskjell faktisk. Ble overrasket. Mye mer effekt i anlegget. Skurring borte. Herlige greier Sikkert der mitt problem også lå! Hurra for optical Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det høyrest bra ut. Det er noko å merke seg at eit lydkort i ein laptop nesten alltid er utsatt for støy. Sjølv dei dyraste bærbare har sånne problemer. Ved å bruke ein digital utgang til eit anlegg, eventuelt via eit lydkort som tar seg av konverteringen blir du kvitt all støy og får i dei fleste tilfellene mykje betre lyd. Lydkvaliteten ligg ikkje kun i forsterkar og høgtalar, konverteringen frå digitale til analoge signaler er ganske viktig. Så lenge det er digitalt er det snakk om 1 og 0 og signalet er det same uansett så lenge det kjem fram. Eit analogt signal går på spenningsforskjellar og blir påverka av elektrisk magnetisme og den slags. Å la ein god komponent ta seg av den konverteringen er difor ganske viktig. BåGan: Det er ein ganske sjeldan plugg her i landet, det finnes diverre alt for mange formater og for lite marked i Norge. Tar du kontakt med Dell kan dei kanskje få tak i ein, dog sikkert til ein grov pris. Eg fant det eg meiner er riktig kontakt på ei nettside, prisen var på beskjedne $15 (75 kroner), fant ikkje noko fraktpris i farten, men kan vanskeleg tenke meg det er mykje meir enn $4-5. Totalprisen blir då rundt 100-lappen totalt. På summar under 200 er det ikkje moms og toll er det ikkje på elektriske varer. Finnes nok kanskje norske butikkar som har denne overgangen og, men dei er ikkje mange, som sagt, du kan høyre med Dell som sikkert kan skaffe det. Eg har ikkje testa den sjølv, men kjem sikkert til å kjøpe ein med tida. Det ser derimot ut til å være riktig, kabelen heiter Dell 8X00. http://www.svideo.com/dell8100.html Eg kan ikkje gå god for nettbutikken, men den ser ut til å være grei. Fant nokre på Ebay og, om det kan være ei løysing. Skumma gjennom nettbutikken til Dell utan å finne noko, men mogeleg den er der. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Zeph, jeg trenger din hjelp igjen. :] Jeg har tittet litt i manualen du har linket til og funnet ut at jeg må ha tak i "composite video adapter" som er vist på side 73. Jeg har vært innom Clas Olson her i Gjøvik, og på Expert. Men den adapteren er ikke til å oppspore. Har du noen forslag hvor jeg kan finne det? Kan det være noe Dell selger bare? Pass på at du spør etter S/PDIF digital (coax) da, jeg bomma på det. Kjøpte S/PDIF optisk til hk'et mitt som ikke støttet det, hehe. siindre: Det er faktisk mange maskiner på markedet som brukar S/PDIF optisk på bærbare, i form av ein hovudtelefonutgang. Du skifter på PC-en og får optisk ut. BåGan: Skal prøve å leite det fram. Ja, har hørt om det. Men han nevnte ikke at han hadde det på sin PC. Da ser man vel ett rødt lys inni jack inngangen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det stemmer, men for at lyset skal være der må du først slå på den digitale utgangen og så trykke ein minijackplugg halvvegs inni kontakten for å sjå om det er eit lys der. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Tv på plass, ps3 på plass, z5500 på plass. Men så er det plassering og montering av høytalere. Noen som har gjort det og hvordan. Hvor nøyaktig i forhold til lyden burde man være? Skal alle side og bakhøytalere skrå inn mot midten? eller kan de bare peke rett fram? Montering på vegg. Feste på sokkelen til høytalerne kan kun svinges en vei. Eneste løsning jeg har til nå er å montere den ene av høytalerne opp ned. Så bare ta av støv coveret og snu det slik at det ser ut som høytalerne er montoert opp likens. Eneste som avslører da er jo det grå delen der festeanordningen er. For på den ene høytaleren vil den peke ned på den andre opp. Men da kan man i alle fall vri begge høytalerne inn mot midten. Forslag? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Litt lese og sjå-på-stoff: http://www.hjemmekino.no/guide/plasser.asp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå