Tittoffer Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Var fin den ja Takk for at du tok med det gode bilde Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Trofaste MG42 <3 MG42, eller Maschinengewehr 42 som det egentlig heter, er et tysk maskingevær fra andre verdenskrig. Det ble tatt i tjeneste av den tyske hær i 1942. MG42 er en videreutvikling av MG34. Det er et suverent maskingevær og var helt klart det beste maskingeværet utviklet under andre verdenskrig. MG42 benyttet seg av 7,92 mm standard tyske riflepatroner. Med en skuddhastighet på over 1200 skudd i minuttet var det også det raskeste våpenet utviklet under krigen. Det har en effektiv rekkevidde på 1000 meter. MG3, som er i bruk av forsvaret nå, er en modifisering av MG42, tilpasset 7,62 mm NATO kaliber. Amerikanerne ble så imponert over MG42 under krigen at de prøvde å lage sin egen variant, uten å lykkes. :wubb: Lenke til kommentar
Tittoffer Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Ja den var ganske rå ja... Men har hørt om en litt mer moderne på Discovery Channel husker ikke helt hva den het men de sa viss noen kom innen rekkevidde hadde de ikke sjans Lenke til kommentar
Sjetil Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Sauer 200 STR, beste presisjonsvåpenet eg har vært borti. Har vell egentlig bare vert borti dette, en jaktrifle eg ikkje husker navnet på, Krag og Mauser. Er en aktiv skytter i DFS, og fikk ett slikt våpen til konfirmasjonen for ett år siden. Meget lett å bytte løp til .22 kaliber og tilbaker til 6.5 kaliber. Også meget lett å pusse/velikeholde. Har personlig rekord på 350 av 350 poeng på bane, altså kun 10'ere. Dette er liggende skyting thought. Enkel prestasjon liggende, med dette flotte våpenet. (Når du kan skyte liggende da, liten fordel det) Har vell en 344 poeng av 350 på DFS sitt Juinorprogram, men dette er vell mest fordi teknikken på kne ikkje ligger heilt inne. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Sauer 200 STR, beste presisjonsvåpenet eg har vært borti. Har vell egentlig bare vert borti dette, en jaktrifle eg ikkje husker navnet på, Krag og Mauser. Er en aktiv skytter i DFS, og fikk ett slikt våpen til konfirmasjonen for ett år siden. Meget lett å bytte løp til .22 kaliber og tilbaker til 6.5 kaliber. Også meget lett å pusse/velikeholde. Har personlig rekord på 350 av 350 poeng på bane, altså kun 10'ere. Dette er liggende skyting thought. Enkel prestasjon liggende, med dette flotte våpenet. (Når du kan skyte liggende da, liten fordel det) Har vell en 344 poeng av 350 på DFS sitt Juinorprogram, men dette er vell mest fordi teknikken på kne ikkje ligger heilt inne. Ganske enig med deg der, Saueren er et fantastisk våpen. Skal selv kjøpe meg en snart som jeg skal operere med litt kikkert på av og til. Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg er egentlig veldig glad i hagle jeg, man trenger ingen lisens, enkel å bruke, trygt å oppbevare, after all et veldig hendig våpen. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg er egentlig veldig glad i hagle jeg, man trenger ingen lisens, enkel å bruke, trygt å oppbevare, after all et veldig hendig våpen. Man trenger lisens jo, om du da ikke har kjøpt den før 1970 eller så Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Åja, det viste jeg ikke Men den er fra før 1970 ja Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 vel nå MÅ alle hagler registeres. tror det tar effekt etter nyttår Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Åja, det viste jeg ikke Men den er fra før 1970 ja Du så gammel? Frem til 1990 kunne man kjøpe enkelt og dobbeltløpet hagle uten registrering (ikke halvautomater eller pumper). MEN ved videresalg etter denne dato MÅ man søke som vanlig. Dvs hvis man er født etter 1972 og arver en ureg. hagle fra sin far som han kjøpte før kravet om at man må søke kom, må man søke om tillatelse som ved kjøp av ny. Mener kravet om kjøpetillatelse for pumpehagle kom på 60-tallet en gang men husker ikke eksakt, i farten Gunfreak, de forskriftene (som muligens/sannsynligvis vil kreve registrering av hagler) er vist ikke ferdige enda. Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Nei, den er ikke min og jeg er ikke fra '70. Saken er at det er det geveret jeg har likt best av dem jeg har prøv, en vanlig jaktrifle ligger også høyt. Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Ja den var ganske rå ja... Men har hørt om en litt mer moderne på Discovery Channel husker ikke helt hva den het men de sa viss noen kom innen rekkevidde hadde de ikke sjans mulig det er den saken der. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Minimi har jo en fattig RPM på 750 eller så... Kanskje det var en MG3 Tittoffer mener? Litt mer moderne enn MG42 den da (men ikke mye ) Lenke til kommentar
Tittoffer Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Ja den var ganske rå ja... Men har hørt om en litt mer moderne på Discovery Channel husker ikke helt hva den het men de sa viss noen kom innen rekkevidde hadde de ikke sjans mulig det er den saken der. Nei det var ikke den.... Den jeg har hørt om er bare på prototype stadie.. Jeg så den på Future Weapons skjønner du:P Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jepp, jeg vet hva du snakker om men har bare sett reklamen for den. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Ah, sikkert Metal Storm eller noe slikt? Lenke til kommentar
Tittoffer Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Ja det kan vere noe sånn ja... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Eksisterer Märklin-rifla i Jo Nesbø sin bok "Rødstrupe" i virkeligheten? Er faktaen han kommer med der mer eller mindre korrekt? Goscinny Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 M1 Garand, elsker den karakteristiske "kling"-lyden fra magasinet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Eksisterer Märklin-rifla i Jo Nesbø sin bok "Rødstrupe" i virkeligheten? Er faktaen han kommer med der mer eller mindre korrekt? Goscinny Jeg finner ingen google sider som ikke også refererer til boka så jeg tviler egentlig. En slik kuriositet ville vel være veldokumentert på wikipedia i alle fall... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå