Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Is på innsiden av rutene


ronny-andre

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem, nå som det er kaldt kommer det is på innsiden av frontruten min. Det hender det også er dugg istedet for is dersom det er plussgrader.

 

Jeg har ikke sett at det er vått noe sted, så det kan ikke være vann i bilen. Så hva skal jeg gjøre for å bli kvitt denne isen?

 

Litt irriterende å sitte i 20 minutter å vente på at bilen skal bli varm sånn at isen kan smelte.. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke sitte 20min å vente på at isen skal smelte av seg selv. Det er lov å bruke en isskrape...

 

Jeg har ikke sett at det er vått noe sted, så det kan ikke være vann i bilen.

Det var litt av et ressonement! Så lenge du ikke ser at det er vann der så er det ikke vann der? Du må nok løfte litt på mattene og kjenne etter fukt...

Lenke til kommentar

hum hvordan forklare:

Luftevifta kan settes på gjennomstrømming og sirkulere i bilen. Har du den på sirkulere vil det bli endel damp i bilen som vil sette seg på ruta når du har kjørt.

 

ellers er det fukt rundt om. undermatter. er gummi listene dine tette? osv osv...

 

Vask ruta de godt så det ikke er noe fett på den så setter det seg ikke like lett.

Lenke til kommentar

Vel, til førstemann, jeg er ikke DUM så det er sagt :) Har kjent etter, og nei, det er tørt som sandpapir. Jeg hadde samme problem i en Golf jeg eide tidligere, og der var det nærmest vanndammer på gulvet. Og da jeg skrev at "jeg har sett", så burde jeg heller sagt at jeg har kjent rundt i bilen, ikke bare kastet blikk rundt omkring.

 

Og ja, jeg kan bruke en isskrape, men jeg vil veldig gjerne unngå å dekke hele dashbordet i snø også, for når varmen i bilen kommer: snø=vann. (Ja jeg vet is=vann men når isen fordamper går det an å lufte det ut ihvertfall.)

 

Duggen forsvinner relativt fort må jeg si, ettersom jeg bare setter på varmeapparatet så går det ikke mange minutter før det er borte, men jeg skal prøve å vaske rutene godt, også sjekke listene helt og holdent. Aner ikke hvor lenge duggen kan "ligge i bilen" jeg egentlig, men regner med at det ikke er så lenge da den er i bruk daglig.

 

Forresten snakk om en BMW '97-modell.

Lenke til kommentar

Kommer dette bare på frontruten eller?

I såfall kan det være en ide å sjekke eventuelle friskluftfilter (om bilen din har det) og sjekke at drenering for luftinntak er åpne og fri for løv/møkk. Altså der luften tas inn ved torpedovegg.

 

Har også selv en bil her som lett dugger litt på frontruta dersom ventilasjon står på defrost-posisjon over natta. Vet ikke hva slags spjeldsystem det er på din bil (om den lukker når du skrur av), men prøv å skru den enten av, eller ned på bena kvelden før. Biler med AC er også mer følsomme for dette, og dersom man kjører AC helt til parkering vil det være en del fuktighet i systemet.

 

Men alt dette er om det bare er frontruta som er utsatt, hvis ikke tror jeg nok i likhet med andre her at du har noe fukt et eller annet sted du ikke har sett...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har litt problemer med konklusjonen ovenfor. Hvis man bruker AC så er dette med på å trekke fuktigheten ut av luften, ikke motsatt.

 

Er det kanskje slik at du kjører mye med viftesystemet på resirkulasjon? Dette vil ihvertfall medføre dugging.

 

Prøv også å sjekke at det ikke står fuktighet i kupefilter/eller filterhus.

 

Sjekk også grundig rundt om i bilen om det kan komme inn fuktighet på plasser du ikke har sjekket. Joda, har lest at du har sjekket.

 

Prøv også å la vinduene stå på gløtt hvis du har mulighet, f.eks hvis bilen står i garasje/parkeringshus. Evt. la dørene stå åpen over natta hvis du har privat garasje.

 

Lykke til ihvertfall! :thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har litt problemer med konklusjonen ovenfor. Hvis man bruker AC så er dette med på å trekke fuktigheten ut av luften, ikke motsatt.

Kan forsøke en kjapp forklaring. Det er korrekt som du sier at AC i drift trekker fuktighet ut av luften. Fuktigheten legger seg på evaporatoren og når det blir til vanndråper renner det ut under bilen. Men når anlegget stoppes vil man ha en våt evaporator, og gjerne også litt vann i huset denne sitter i. Står spjeldet opp mot vinduet da kan man lett finne litt dugg på vinduet.

Lenke til kommentar

Jeg ville startet med å skifte eller rense pollenfilteret. Om det er tett, blir det mye dugg på rutene. Ellers enig med de som sier at du må ha AC påslått og ta inn ny luft (altså slå av den bryteren som bare renser innelufta).

 

Så er det jo alltid slik at det dugger når man starter opp når det er kaldt. Slå av vifta de første to minuttene, slik at det ikke kommer inn kald og fuktig luft i kupeen.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips, har ikke AC, men jeg skal titte litt på filter og slike ting. Har ikke garasje heller, så har ingen varme steder å sette bilen "til tørk" med det første. Så vi får se.

 

Igjen, takk for disse gode tipsene. Det er så dritt å sette seg i en bil med is på innsiden av vinduene når man har dårlig tid og skal på jobb. (Tar jo 20+ min før det forsvinner.)

Lenke til kommentar
Takk for mange gode tips, har ikke AC, men jeg skal titte litt på filter og slike ting. Har ikke garasje heller, så har ingen varme steder å sette bilen "til tørk" med det første. Så vi får se.

 

Igjen, takk for disse gode tipsene. Det er så dritt å sette seg i en bil med is på innsiden av vinduene når man har dårlig tid og skal på jobb. (Tar jo 20+ min før det forsvinner.)

Før du stopper bilen så kan du kjøre vifta for fullt, sette på kaldluft og la denne gå på frontruten.

La det stå i 5 minutter. Dette gjør du et par dager etter hverandre og ser om det blir noe forandring.

Lenke til kommentar
perjohan: Men det er jo ikke det som er saken. Det er ikke dugg når jeg parkerer om kvelden.

Du det er ikkje lekkasje i registeret ditt da? Dette er den lille radiatoren som ligger inne i dashbordet ditt som gir varmluft til kupeen. Viss det er lekkasje på denne vil det gjerne ise/dogge på innsida av ruta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...