ronny-andre Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg har et lite problem, nå som det er kaldt kommer det is på innsiden av frontruten min. Det hender det også er dugg istedet for is dersom det er plussgrader. Jeg har ikke sett at det er vått noe sted, så det kan ikke være vann i bilen. Så hva skal jeg gjøre for å bli kvitt denne isen? Litt irriterende å sitte i 20 minutter å vente på at bilen skal bli varm sånn at isen kan smelte.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Du trenger ikke sitte 20min å vente på at isen skal smelte av seg selv. Det er lov å bruke en isskrape... Jeg har ikke sett at det er vått noe sted, så det kan ikke være vann i bilen. Det var litt av et ressonement! Så lenge du ikke ser at det er vann der så er det ikke vann der? Du må nok løfte litt på mattene og kjenne etter fukt... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg har ikke sett at det er vått noe sted, så det kan ikke være vann i bilen. Du er kjapp med å konkludere gitt! Har mange kompiser som har tatt akkurat den der. "Nei, du skjønner det at det var litt vann under der likevel" Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 hum hvordan forklare: Luftevifta kan settes på gjennomstrømming og sirkulere i bilen. Har du den på sirkulere vil det bli endel damp i bilen som vil sette seg på ruta når du har kjørt. ellers er det fukt rundt om. undermatter. er gummi listene dine tette? osv osv... Vask ruta de godt så det ikke er noe fett på den så setter det seg ikke like lett. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Er riktig det han over meg sier, vedder en tier på at du har dårlige\utette lister. Regner med at det går ei stund før duggen forsvinner og? Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Vel, til førstemann, jeg er ikke DUM så det er sagt Har kjent etter, og nei, det er tørt som sandpapir. Jeg hadde samme problem i en Golf jeg eide tidligere, og der var det nærmest vanndammer på gulvet. Og da jeg skrev at "jeg har sett", så burde jeg heller sagt at jeg har kjent rundt i bilen, ikke bare kastet blikk rundt omkring. Og ja, jeg kan bruke en isskrape, men jeg vil veldig gjerne unngå å dekke hele dashbordet i snø også, for når varmen i bilen kommer: snø=vann. (Ja jeg vet is=vann men når isen fordamper går det an å lufte det ut ihvertfall.) Duggen forsvinner relativt fort må jeg si, ettersom jeg bare setter på varmeapparatet så går det ikke mange minutter før det er borte, men jeg skal prøve å vaske rutene godt, også sjekke listene helt og holdent. Aner ikke hvor lenge duggen kan "ligge i bilen" jeg egentlig, men regner med at det ikke er så lenge da den er i bruk daglig. Forresten snakk om en BMW '97-modell. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Siden du er rimelig sikker på at det ikke er en jevn tilførsel av vann inn i bilen din, kan du ikke da bare slenge inn en luftavfukter av noe slag over en liten periode? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Kommer dette bare på frontruten eller? I såfall kan det være en ide å sjekke eventuelle friskluftfilter (om bilen din har det) og sjekke at drenering for luftinntak er åpne og fri for løv/møkk. Altså der luften tas inn ved torpedovegg. Har også selv en bil her som lett dugger litt på frontruta dersom ventilasjon står på defrost-posisjon over natta. Vet ikke hva slags spjeldsystem det er på din bil (om den lukker når du skrur av), men prøv å skru den enten av, eller ned på bena kvelden før. Biler med AC er også mer følsomme for dette, og dersom man kjører AC helt til parkering vil det være en del fuktighet i systemet. Men alt dette er om det bare er frontruta som er utsatt, hvis ikke tror jeg nok i likhet med andre her at du har noe fukt et eller annet sted du ikke har sett... Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hei! Har litt problemer med konklusjonen ovenfor. Hvis man bruker AC så er dette med på å trekke fuktigheten ut av luften, ikke motsatt. Er det kanskje slik at du kjører mye med viftesystemet på resirkulasjon? Dette vil ihvertfall medføre dugging. Prøv også å sjekke at det ikke står fuktighet i kupefilter/eller filterhus. Sjekk også grundig rundt om i bilen om det kan komme inn fuktighet på plasser du ikke har sjekket. Joda, har lest at du har sjekket. Prøv også å la vinduene stå på gløtt hvis du har mulighet, f.eks hvis bilen står i garasje/parkeringshus. Evt. la dørene stå åpen over natta hvis du har privat garasje. Lykke til ihvertfall! Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Legg en varmeovn i bilen overnatta for og tørke den helt. Kommer problemet tilbake så er det ikke umulig at fuktighet kommer seg inn i bilen på en eller annen måte. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hei! Har litt problemer med konklusjonen ovenfor. Hvis man bruker AC så er dette med på å trekke fuktigheten ut av luften, ikke motsatt. Kan forsøke en kjapp forklaring. Det er korrekt som du sier at AC i drift trekker fuktighet ut av luften. Fuktigheten legger seg på evaporatoren og når det blir til vanndråper renner det ut under bilen. Men når anlegget stoppes vil man ha en våt evaporator, og gjerne også litt vann i huset denne sitter i. Står spjeldet opp mot vinduet da kan man lett finne litt dugg på vinduet. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Jeg ville startet med å skifte eller rense pollenfilteret. Om det er tett, blir det mye dugg på rutene. Ellers enig med de som sier at du må ha AC påslått og ta inn ny luft (altså slå av den bryteren som bare renser innelufta). Så er det jo alltid slik at det dugger når man starter opp når det er kaldt. Slå av vifta de første to minuttene, slik at det ikke kommer inn kald og fuktig luft i kupeen. Endret 24. november 2007 av perjohan Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Takk for mange gode tips, har ikke AC, men jeg skal titte litt på filter og slike ting. Har ikke garasje heller, så har ingen varme steder å sette bilen "til tørk" med det første. Så vi får se. Igjen, takk for disse gode tipsene. Det er så dritt å sette seg i en bil med is på innsiden av vinduene når man har dårlig tid og skal på jobb. (Tar jo 20+ min før det forsvinner.) Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Vel, om du setter fra deg en bil om kvelden - og parkerer ute - med dugg på innsida av rutene, og det er frost om natta, er det nok ikke så veldig merkelig om det er litt is på innsida av vinduene når du kommer ut om morgenen etter ei frostnatt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Takk for mange gode tips, har ikke AC, men jeg skal titte litt på filter og slike ting. Har ikke garasje heller, så har ingen varme steder å sette bilen "til tørk" med det første. Så vi får se. Igjen, takk for disse gode tipsene. Det er så dritt å sette seg i en bil med is på innsiden av vinduene når man har dårlig tid og skal på jobb. (Tar jo 20+ min før det forsvinner.) Før du stopper bilen så kan du kjøre vifta for fullt, sette på kaldluft og la denne gå på frontruten. La det stå i 5 minutter. Dette gjør du et par dager etter hverandre og ser om det blir noe forandring. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 (endret) perjohan: Men det er jo ikke det som er saken. Det er ikke dugg når jeg parkerer om kvelden. Endret 24. november 2007 av ronny-andre Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Nei, men dersom du kjøler ned innsiden av bilen før du parkerer, så får du ikke denne isen på innsida. Så kjør den siste kilometeren før du kommer hjem med vinduer åpne og vifta på kaldt, så skal du se at ting er i orden neste morgen. Lenke til kommentar
voll Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 perjohan: Men det er jo ikke det som er saken. Det er ikke dugg når jeg parkerer om kvelden. Du det er ikkje lekkasje i registeret ditt da? Dette er den lille radiatoren som ligger inne i dashbordet ditt som gir varmluft til kupeen. Viss det er lekkasje på denne vil det gjerne ise/dogge på innsida av ruta. Lenke til kommentar
Anders_strand Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Har du takluke? Sjekk drenering til takluka du Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg har forøvrig samme problem som trådstarter har i en Nissan Kubistar 06. Får dette hver vinter. Min bror hadde også dette problemet i sin Mercedes A140. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå