Gå til innhold

Canon G9 VS Panasonic Lumix DMC-LX2

Anbefalte innlegg

Hei alle kamerakjennere.

Jeg er ny på feltet og tenker å kjøpe meg ett kompakt digitalkamera som tar brukbare bilder.

De to jeg har endt opp med etter litt lesing rundtom er Panasonic Lumix DMC-LX2 (Netshop.no) og Canon G9.

Jeg vet Canon G9 ikke har vidvinkel, men dersom jeg kjøper dette kameraet vil jeg uansett kjøpe en vidvinkel linse i tillegg. Panasonicen er jo kanskje veldig ny og få erfaringer enda, men det virker som ett lovende kamera.

Hvilket av disse to vil være det beste for meg? Tenker da hvilket av disse to gir det beste bildekvaliteten. Hvem som er mest brukervennlig spiller liten trille.

Endret av SunZeeker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G9 har vidvinkel, men ikke en særlig kraftig vidvinkel. Det vil si at den tilsvarer rundt 35mm (jeg har ikke tallet helt i hodet nå), mens mange i dag ønsker ned mot det som tilsvarer 28mm i forhold til fullformat. Man kan dermed ikke si at den ikke har vidvinkel, men den har en vidvinkel som tilsvarer en vanlig kitzoom fra åttitallet.

Jeg kjenner ikke den aktuelle kandidaten fra Panasonic, men G9 kjenner jeg. Den regnes vel for å være det ypperste som finnes innen typen kamera. Den har blant annet raw, noe som er svært sjelden i kompaktklassen. Mange proffe fotografer foretrekker G9, og det er ikke uten grunn. Den er nok det beste som finnes i dag, og har også fulle manuelle muligheter (som avanserte brukere liker). Siden du ikke er opptatt av brukervennlighet, men kun bildekvalitet, så vil jeg anbefale G9. Da kan du skyte i raw, og det vil gi deg topp bildekvalitet. Det krever litt ekstra-arbeid i etterkant, siden rawbildene må konverteres til jpg. Er du seriøs, så velger du den muligheten.

Tror det er ganske klart hva jeg anbefaler.

Lenke til kommentar
G9 har vidvinkel, men ikke en særlig kraftig vidvinkel. Det vil si at den tilsvarer rundt 35mm (jeg har ikke tallet helt i hodet nå), mens mange i dag ønsker ned mot det som tilsvarer 28mm i forhold til fullformat. Man kan dermed ikke si at den ikke har vidvinkel, men den har en vidvinkel som tilsvarer en vanlig kitzoom fra åttitallet.

Jeg kjenner ikke den aktuelle kandidaten fra Panasonic, men G9 kjenner jeg. Den regnes vel for å være det ypperste som finnes innen typen kamera. Den har blant annet raw, noe som er svært sjelden i kompaktklassen. Mange proffe fotografer foretrekker G9, og det er ikke uten grunn. Den er nok det beste som finnes i dag, og har også fulle manuelle muligheter (som avanserte brukere liker). Siden du ikke er opptatt av brukervennlighet, men kun bildekvalitet, så vil jeg anbefale G9. Da kan du skyte i raw, og det vil gi deg topp bildekvalitet. Det krever litt ekstra-arbeid i etterkant, siden rawbildene må konverteres til jpg. Er du seriøs, så velger du den muligheten.

Tror det er ganske klart hva jeg anbefaler.

Takker for fin tilbakemelding. RAW er jo som du sier en fordel for behandlig i cs3 og slikt. Manuelle innstillinger er jeg også fan av, så jeg tror nok G9 trekker det lengste strået.

Jeg kjøper G9 :)

Lenke til kommentar
Takker for fin tilbakemelding. RAW er jo som du sier en fordel for behandlig i cs3 og slikt. Manuelle innstillinger er jeg også fan av, så jeg tror nok G9 trekker det lengste strået.

Panasonic Lumix LX2 kan også lagre i RAW. Leica har for øvrig også en modell, som er fullstendig identisk med LX 2, men med en litt annen firmware. Så optikken (med Leica-merket), sensor og kameraets teknologi er tydeligvis godt nok for anerkjente Leica (som tar en høyere pris for kameraet enn Panasonic).

Når det gjelder manuelle innstillinger, har LX2 mye av det også. Både program, blenderprioritet, lukkerprioritet og full manuell styring er mulig (og auto om man ønsker det). Hvor gode disse funksjonene er i forhold til G9, tør jeg ikke uttale meg om.

G9 er også et godt kamera, og hvis du ikke vektlegger 28mm vidvinkel, 16:9 format og at det er litt stort, så er det nok et like bra valg. Til fordel for G9, så tror jeg det har litt bedre egenskaper på høy ISO enn LX2, og det har litt mer tele. Personlig ville jeg nok valgt LX2 på grunn av 28mm og størrelsen.

Foresten... vidvinkelkonverteren til G9 er rett og slett diger (i fysisk størrelse)... bare så du vet det.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Panasonic Lumix LX2 kan også lagre i RAW. Leica har for øvrig også en modell, som er fullstendig identisk med LX 2, men med en litt annen firmware. Så optikken (med Leica-merket), sensor og kameraets teknologi er tydeligvis godt nok for anerkjente Leica (som tar en høyere pris for kameraet enn Panasonic).

Når det gjelder manuelle innstillinger, har LX2 mye av det også. Både program, blenderprioritet, lukkerprioritet og full manuell styring er mulig (og auto om man ønsker det). Hvor gode disse funksjonene er i forhold til G9, tør jeg ikke uttale meg om.

G9 er også et godt kamera, og hvis du ikke vektlegger 28mm vidvinkel, 16:9 format og at det er litt stort, så er det nok et like bra valg. Til fordel for G9, så tror jeg det har litt bedre egenskaper på høy ISO enn LX2, og det har litt mer tele. Personlig ville jeg nok valgt LX2 på grunn av 28mm og størrelsen.

Foresten... vidvinkelkonverteren til G9 er rett og slett diger (i fysisk størrelse)... bare så du vet det.

Takker for info.

Virker som begge disse ligger i teten i sin klasse, og kan være vanskelig å velge mellom.

Var ikke klar over at LX2 har raw lagring. Størrelsen kan ha noe å si dersom det blir for nære speilrefleks, men det jeg skal gjøre er å prøve begge kameraene før jeg handler, så er jeg i alle fall helt sikkert på at jeg forhåpentligvis gjør det rette valget for meg uten å angre i ettertid :)

Takker så mye for disse tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar

Begge er nok veldig gode kameraer, så det blir kanskje litt hipp som happ. Jeg er nok farget av å ikke like 16:9 noe særlig godt. Jeg foretrekker oftest noe som ligner på 4:3. En ting som jeg som Canon-bruker setter pris på med G9 er hotshoe, som tross alt øker bruksverdien for oss med Canon-blits.

Lenke til kommentar
Jeg er nok farget av å ikke like 16:9 noe særlig godt. Jeg foretrekker oftest noe som ligner på 4:3.
Det er det som er litt genialt med LX2, man kan velge mellom 16:9, 3:2 og 4:3 med en fysisk velger på objektivet. Ikke noe roting i menyer. Personlig foretrekker jeg 3:2, muligens fordi det er det jeg er vant til. 4:3 blir litt for firkantet etter min mening, men kan være en fordel ved komponering. Derfor kan det være veldig greit å skifte mellom disse to på en veldig enkel måte. Og liker man panorama (kan være veldig fint i enkelte sammenhenger), så har man altså muligheten til dette på LX2. Merk imidlertid at man får 28mm vidvinkel kun ved bruk av 16:9 formatet (ettersom kameraet, som eneste sammen med Leicas tvillingkamera, har ekte 16:9 sensor). Det kan være greit å være klar over denne begrensningen. Tenkte ikke over dette i forrige innlegg.
En ting som jeg som Canon-bruker setter pris på med G9 er hotshoe, som tross alt øker bruksverdien for oss med Canon-blits.
Sant, det har ikke LX2. Blitsen spretter imidlertid opp, noe som er en fordel med tanke på røde øyne.

Begge kameraene er veldig gode kamera. Største grunnen til at G9 velges bort for min del, er størrelsen. Men som sagt, hvis ikke den er en ulempe, så er det ingen grunn til å ikke vurdere G9.

Lenke til kommentar

Jeg ville sammenlignet testbilder fra begge kameraene og sett hva jeg likte best. LX2 har en litt for ivrig støyreduksjon til tider, og det bør man være klar over.

Men angående det å kjøpe tilleggsutstyr, hvis du først vil ha både tele og vidvinkellinser, hvorfor ikke heller kjøpe seg speilrefleks og leve med størrelsen? Et kompaktkamera vil aldri gi de samme resultatene uansett.

Men som ivrig bruker av LX2 i et halvt år nå, så liker jeg veldig godt følgende: den enkle tilgangen til å skifte bildeformat, robust og bra skjerm (med "high angle" funksjon), blitzen, bruken.

Jeg liker ikke resultatet ved høy ISO (blir seendes litt ut som akvareller om du "pixelkikker") og det kunne vært en liten tanke raskere når motivet er i bevegelse.

Men morsomt kamera, absolutt. 16:9-formatet er knall! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...