Axl1994 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Hey, viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette.. saken er den at i går den 22. bestilte jeg en bærbar pc fra amentio.no. og når jeg kom hjem fra skolen i dag skulle jeg spore pakken på posten.no.. og når jeg går inn på min pakke får jeg dette opp : Dato Kl Hendelse Poststed 23.11.07 14.06 MOTTATT DATA OM SENDING 4848 ARENDAL jau, hva kan dette motatt data om sending bety da? har postkontoret fått inn data om hvor de skal sende pakken? eller har amentio sendt data om at de skal sende en pakke? jau, ble litt mistenksom til at de (amentio) skulle være så rask med å sende pakken, når folk klager over amentio i hytt og pine på forumet.. jau...nei, jeg skulle bare høre hva det der "Motatt data om sending" betydde...? Endret 23. november 2007 av Axl1994 Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Bare slapp helt av. Det er helt vanlig at web-butikker registrerer pakkene som skal ut på denne metoden. Tipper de samler opp en sending pr. dag som går i felles forsendelse til posten. Når posten får pakken blir sendinggsdatane oppdaterte vanligvis il øpet av en dag, men kanskje ikke like raskt i helga. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Amentio får sannsynlig maskina du har bestilt fra PS(data), derfor data om sending har Arendal som "mottak". Har bestilt nytt MB, CPU og PSU fra De, PSU kom fra Sandefjord (Norek), CPU er på lager, men ikkje putta i eske enda MB kommer "kanskje" på lager om et par uker?, mulig de "sampakker" fra PS, de har CPU i prislista på lager (Norek / Komplett har den ikkje, og får den ikkje: AM2 5000 BE) og MB har lavere pris der enn i Sandefjord.... - Kanskje mer netto til Amentio siden de har lavest pris på hovedkortet og ta begge deler fra ett lager, selv om de har leverandør nr. 2 på samme ordre på PSU - blir minst to fakturaer til de og to transporter selv om eg betaler ei frakt på 125,- Har en ordre hos Stretto på et PCIe "n-kort" og to DVD brennere, brennerene kom som bedriftspakke, og kortet kommer med DHL, frakta hos de er en femtilapp lavere. De fikk meg som kunde pga. Prisguiden her på HW, De hadde ting på "lager" til lav pris - så lav at selv med ei ekstra frakt var de under Komplett som "vant" den trådløse ruteren ("på ukens.."). Lenke til kommentar
Axl1994 Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 jau, sporet pakken på nytt nå og nå står det ikke lenger "MOTATT DATA OM SENDING" men "INNLEVERT POSTTERMINAL" noe som høres mye mer fornuftig ut ...jau, men da regner jeg med at jeg har den (PC-en) mandag - onsdag... :D takker for vennlige og ikke minst kjappe svar Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Motta data om sending betyr vel i realiteten at pakkenummer er registert og pakka i konteineren hjå grosisten, men at posten ikkje har henta den. Når den har blitt henta og sortert på nærmaste sorteringssentral så blir den registert som innlevert. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Det som skjer, er følgende: - Alle større bedrifter i Norge har avtale med Posten om å varsle på forhånd om de pakkene som kommer til å bli innlevert - Så snart bedriften (i dette tilfellet nettbutikken) har registrert ordren i sitt datasystem, gjort den klar til pakking og gitt den det nummeret den kommer til å få i postsystemet (butikken har fått tildelt en del nummer de kan bruke), sender butikkens datasystem automatisk en melding til Postens datasystem om pakken som kommer til å bli innlevert (navn, adresse, postnummer, hvilken type pakke det skal være, + + + ). - Det er dette som er "mottatt data om sending". Det betyr bare at Postens datasystem har fått alle opplysningene. Men pakken ligger fortsatt hos butikken. - Når Posten mottar pakken fysisk (samme dag, dagen etter, eller.... avhengig av hvor rask butikken er), blir strekkoden lest. Da blir pakken registrert som "innlevert terminal". Først da har Posten fått pakken. Siden Posten har fått alle opplysningene på forhånd, trenger de ikke å gjøre annet enn å lese strekkoden når pakken kommer, så kan videre sortering skje automatisk. Opplysningene Posten har mottatt fra butikkens system brukes også til å skrive ut hentelappen når pakken ankommer utleveringsstedet. Dersom butikken tar med mobilnummeret til mottakeren i opplysningene som oversendes, får også mottaker automatisk SMS med varsel om å hente pakken. Alt slikt skjer automatisk når strekkoden leses av mottakerstedet. Lenke til kommentar
Axl1994 Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Tusen takk for et ekstremt utdypende svar per johan! jau, eneste som irriterer meg nå er hvor lang tid det tar før sporinga blir oppdatert jau jau..får PC-en tidsnok for det.. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Amentio får sannsynlig maskina du har bestilt fra PS(data), derfor data om sending har Arendal som "mottak". Amentios samarbeidspartner i Arendal er samme som PS' samarbeidspartner, Hattelco. PS er også en nettbutikk uten varer, selv om de har samarbeidspartnerens lager rett ved siden av. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 men no er PS og Hattelco "litt" tettare organisert enn hattelco og Amentio. PS og Hattelco er tilsvarande organisering som norek/komplett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå