Gå til innhold

hviket ddr2 minne skal jeg kjøpe

TarzanIUnderbuksa2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LOL!! Dummeste jeg har hørt noen gang.

Å putte 2 forskjellige merker sammen er jo bare å be om problemer.

Forøvrig scora OCZ sine pc6400 brikker over Geil når det gjelder klokking hos TomsHardware og overclock.net.

Hvor Svedge har henta sin info fra må gudene vite, men det er vel ganske klart at han ikke er særlig dreven hvis han har testa 2 merker RAM sammen og appåtil prøvd å klokke.

Lenke til kommentar
LOL!! Dummeste jeg har hørt noen gang.

Å putte 2 forskjellige merker sammen er jo bare å be om problemer.

Javel ja.

Å bruke matchede brikker er riktignok et poeng, men å sammenblande forskjellige *merker* vil normalt gå helt fin så lenge de er laget av samme *chiper*. Man har mao litt feil fokus om man bare vurderer om brikkene er OCZ, Corsair, osv. En annen fordel er å ha en avansert BIOS, slik at man kan overstyre de fleste SPD-innstillingene. DDR2 er også mye mer fleksibelt enn DDR1, når det gjelder å kunne blande forskjellige typer RAM.

Men det Svedge sier om at OCZ er dårlig, er forøvrig en *grov* overgeneralisering. Igjen er poenget hva brikkene er sammensatt av, ikke hvilken produsent de kommer fra.

Jeg anbefaler noe med Crucial, fordi de er billige, og bruker Micron-chiper i minnet sitt (Crucial er et underfirma av Micron). Value-seriene fungerer greit hvis man ikke skal overklokke, mens Ballistix-serien er bra og billig kvalitetsminne.

Lenke til kommentar

Skal du utnytte de nye prosessorene på et 790(F)X kort, gjelder vel ikke anbefalingene helt, med "F" prosessorene er 1066 "native" RAM speed. Har dette 790FX kortet klart til pakking (når det kommer en gang), tok Ballistix PC8500 til dette hovedkortet selv om eg så langt har en 5000+ Black Edition i bestilling. Kan neppe klokke den så langt, men kjøper heller minne nå som ikke bremser en ny kjappere prosessor en gang i framtida..

I teksten her skriver ASUS litt om de ulike hastighetene på RAM - eg satser på og satse "maks" og heller la hovedkortet "klokke ned" minnet så lenge CPU som blir brukt ikke takler mer fart, og "slippe farta løs" når prosessoren tillater det, og ikke bli hemma av ram som ikke takler den farta den burde takkle.

Lenke til kommentar

Du kan jo gjøre som meg, kjøpte akkurat 8GB 667MHz/CL5 (4 x 2048) hos netshop for 1300kr.

Noen vil selvfølgelig påpeke at det finnes raskere minnebrikker og det stemmer også, men til hvilken pris? ;)

Forskjellen i generell systemytelse vil være svært liten mellom 667MHz og f.eks 800MHz brikker, man snakker her om kun 1-2%, den større minnemengden vil på sikt være en mye bedre investering.

Forøvrig så finnes det enda billigere RAM enn jeg gikk for, hva sier dere til 8GB 400MHz/CL3 til 1002kr.? http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:8...6343;r:hardware

Det betyr at man kan kjøpe f.eks 16GB minne for å bruke til RAM-drive for 2000kr., da trenger du kun å bruke 8 slotter og har verdens raskeste "harddisk". Syns du 16GB blir for liten plass kan du jo eventuelt kjøpe 4stk i-RAM kontrollere og ende opp på 64GB og i tillegg 4doble lese og skriveytelsen ved å kjøre alle i RAID 0, det blir da kun 8000kr. for selve minnet du trenger til oppsettet.. HEEELT SINNSYKT, MEN GUD SÅ TØFT! ;)

post-15715-1196294482_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...